کد خبر: 53381
A
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین;

یک کریدور اقتصادی با چین برقرار می‌شود/ هند هنوز اعلام نظر نکرده است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: چهار کشور ایران، پاکستان، افغانستان و به احتمال زیاد هندوستان یک کریدور اقتصادی با چین برقرار خواهند کرد که البته هند تاکنون پا پیش نگذاشته است.

یک کریدور اقتصادی با چین برقرار می‌شود/ هند هنوز اعلام نظر نکرده است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ اسدالله عسگراولادی در گفتگو با رادیو با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای ایجاد کریدور اقتصادی بین ایران، پاکستان، افغانستان و هندوستان با چین، اظهار داشت: اگر این تصمیم عملیاتی شود بدون شک به اقتصاد ایران در شرایط فعلی کمک شایانی خواهد کرد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی ادامه داد: ایران به دلیل اخم و تخم غربی ها لبخند شرقی ها را پذیرفته و روابط اقتصادی و تجاری دراز مدتی به خصوص با چینی ها برقرار کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت: دو کشور پاکستان و افغانستان علاقه مند هستند به کمک ایران، با چین یک قرارداد همکاری اقتصادی داشته باشند.

وی با مثبت ارزیابی کردن این اقدام، تصریح کرد: هم اکنون پاکستان روابط اقتصادی عمیقی با چین دارد و در عین حال چینی ها مبلغ زیادی در بندر گوادر پاکستان سرمایه گذاری کرده اند.

عسگراولادی افزود: ابتدا قرار بود این سرمایه گذاری در بندر چابهار انجام شود که بنا به دلایل و مشکلاتی سرمایه گذاری مزبور در کشور جنبه عملیاتی پیدا نکرد.

وی گفت: حال مذاکره بر سر این است که چهار کشور ایران، پاکستان، افغانستان و به احتمال زیاد هندوستان بتوانند یک کریدور اقتصادی با چین برقرار کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: هندوستان تاکنون پا پیش نگذاشته ولی از سوی سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان مذاکرات مقدماتی با چین انجام شده است.

وی گفت: امیدواریم این مذاکرات ظرف یک تا دو ماه آینده منجر به امضای پروتکل نهایی و همین طور مبادلات بین چهار کشور با حداقل تعرفه و نرخ ترجیحی شود.

عسگر اولادی ادامه داد: این کریدور منافع اقتصادی زیادی برای ایران دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران در حال حاضر به دنبال توسعه اقتصادی با کشورهای روسیه و چین است، افزود: مبادلات ایران در شرایط فعلی با چین به مرز ۴۰۰ میلیارد دلار و با روسیه نزدیک به سه میلیارد دلار رسیده است. این دو کشور سردمداران اقتصاد شرق هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر