کد خبر: 5364
A
دکتر جهانگیری در مراسم بهره برداری از ماشین ریخته گری شماره 5 فولاد مبارکه:

فولاد مبارکه نماد مهم صنعت ایران است

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه کشور نیازمند صنایع بزرگ در بخش نفت و گاز، فولاد و پتروشیمی است گفت: صنایع و کارهای بزرگ نیازمند مدیران بزرگ، شجاع و ریسک پذیر است که تحت تاثیر جوسازی ها قرار نمی گیرند و دست از تلاش و کوشش بردارند.

فولاد مبارکه نماد مهم صنعت ایران است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر جهانگیری روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از ماشین ریخته گری شماره 5 در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان از فولاد مبارکه به عنوان نماد مهم صنعت ایران یاد کرد و گفت: کارهای مهمی در گوشه و کنار ایران در حال اجرا است که کشور ما را در جایگاه فراخور خود در صنعت دنیا قرار خواهد داد و وظیفه مدیران صنعتی ایران در همه بخش های دولتی و خصوصی است که این رسالت را به انجام برسانند.
وی با بیان اینکه تمام مدیرانی که آرزوی ایجاد اشتغال برای جوانان کشور دارند و قلب شان برای توسعه ایران اسلامی می تپد بار سنگین مسئولیت را بر دوش خود حفظ می کنند اظهار داشت: اگر برنامه صحیحی برای توسعه صنعتی ایران داشته باشیم و بدانیم صنعت ایران در چه حوزه هایی حرف برای گفتن دارد در این راستا گام بر خواهیم داشت.
دکتر جهانگیری از صنایع معدنی کشور که متکی بر منابع طبیعی است به عنوان یکی از مزیت ها و شاخص های توسعه یاد کرد و با اشاره به ظرفیت های ایران در حوزه نفت و گاز و مواد معدنی گفت: مهمترین برنامه در اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی و ایجاد محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. 
معاون اول رییس جمهور گفت: خوشبختانه توسعه فولاد در کشور باعث اکتشافات بسیار در بخش معادن شد به طوری که امروز ذخایر سنگ آهن بسیاری در کشور شناسایی شده و ما می توانیم با توان، تجربه و تخصص افراد با سابقه مجتمع های بزرگی نظیر فولاد مبارکه راه اندازی کنیم که ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهند کرد.
وی گفت: در ابتدای انقلاب ما به لحاظ نیروی انسانی برای راه اندازی مجتمع فولاد مبارکه محدودیت داشتیم به طوری که برای تامین نیروی انسانی متخصص هزینه بسیاری برای آموزش پرداخت کردیم. امروز خوشبختانه 84 درصد قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه در داخل کشور تامین می شود که نتیجه حضور مهندسان و مدیران با تجربه و توانمند است.
دکتر جهانگیری با تاکید براینکه ما با اتکا به این نیروی انسانی و منابع طبیعی و گاز می توانیم نگاه به صادرات محصول به خارج از کشور داشته باشیم اظهار داشت: باید علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، صنایع خود را توسعه بدهیم و محصولات متنوع را به بازارهای بین المللی عرضه کنیم.
وی افزود: فولاد مبارکه اصفهان امروز قادر شده است با افزایش برخی توانمندی ها به یک بنگاه صنعتی دانش بنیان تبدیل شود و این از اصلی ترین جهت گیری های اقتصاد مقاومتی است که بتوان مجتمع های صنعتی را با اتکا به دانش توسعه داد.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: تحقیق و توسعه در بنگاه های صنعتی باید جایگاه خود را پیدا کند چرا که این اتفاق سبب خواهد شد تا ضمن کاهش هزینه تولید محصولات با کیفیت که توانایی رقابت دارند تولید شوند. 
معاون اول رییس جمهور با قدردانی از مدیران مجتمع فولاد مبارکه اصفهان که با دانشگاه های مختلف قرارداد امضا کرده اند تا این مجتمع را به نهادی دانش بنیان مبدل کنند گفت: امروز اگر مدیر این واحد با افتخار اعلام می کند که 54 درصد محصولات خود را به اروپا می فروشد به دلیل کیفیت و قیمت مناسب و به روز بودن محصولات است و این مهم به دست نیامده مگر با استفاده از توان و دانش مهندسین کشور. 
دکتر جهانگیری تصریح کرد: اگر بنگاهی به بازارهای بین المللی وصل شد دیگر کالای بی کیفیت به داخل کشور نیز عرضه نخواهد کرد زیرا در بازار رقابت بین المللی هیچ بنگاهی قادر نیست محصولات بی کیفیت و با قیمت بالا بفروشد.
وی با بیان اینکه امروز فولاد مبارکه اصفهان جزو 10 شرکت عمده تولید کننده فولاد در دنیا است و در منطقه نیز در رتبه اول قرار دارد گفت: این شرکت به معنای واقعی شرکتی در طراز بین المللی است و می تواند نماد صنعت کشور بزرگی نظیر ایران باشد. خصوصا که محصولاتی جدید تولید کرده و برای کشور افتخار آفرینی می کند.
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خاطرات یکی از مسئولین کشورهای بلوک شرق گفت: یکی از شگردهای کشورهای غربی و توسعه گر علیه کسانی که می خواهند کارهای بزرگی انجام دهند فضا سازی می کنند و آنها را زیر سوال می برند تا این کشورها همواره کوچک مانده و رشد پیدا نکنند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مدیران بزرگ کشور نباید تحت تاثیر جوسازی ها قرار بگیرند و مایوس نشده و دست از کار برندارند زیرا این روزها و فضاسازی ها می گذرد اما دستاورد آنها برای ملت ایران باقی خواهد ماند.
وی با اشاره به فضاسازی های نادرستی که علیه مدیران فولاد مبارکه در ابتدای کار این مجتمع شد، افزود: مهم این است مدیران کشور شجاعت داشته باشند و بدون کوتاهی برای کشورشان تصمیم گیری کنند زیرا وقتی ملت ایران فرمان اداره کار را در اختیار آنها قرار داده انتظار دارند که آنها کشور را به پیش ببرند.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه ما نباید به خاطر حواشی دست روی دست بگذاریم تا در جایی مانند میدان مشترک فارس جنوبی کشوری کوچک، منابع ملت ما را استخراج کند یا در میادین نفتی مشترک متوجه شویم که مخازن کشور را طرف مقابل برداشته است. 
وی با تاکید براینکه یک لحظه تعلل در کار خیانت به منافع ملی است، گفت: نباید دلسرد شد و باید با تمام توان در مسیر حفظ منافع ملت گام برداشت.
معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش ظرفیت مجتمع فولاد مبارکه به میزان 1 میلیون و 800 هزار تن، گفت: 10 سال قبل اگر می توانستیم مجتمعی بسازیم که 1 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد داشته باشد جشن برپا می کردیم امروز خیلی از کشورهای اطراف ما اگر بتوانند چنین کاری کنند به خود افتخار خواهند کرد. این افزایش تولید نتیجه فعالیت مدیران و پیشرفت توان مهندسی است که باید قدر آن را دانست.
دکتر جهانگیری افزود: فولاد مبارکه امروز نهادی توسعه ای است زیرا برای توسعه در اقصی نقاط کشور برنامه دارد و به مولفه های مختلف در امر توسعه توجه می کند. این نهاد به حواشی توسعه به آینده می اندیشد و مردم را به خود علاقمند می کند
معاون اول رییس جمهور در پایان ادامه داد: طرحی که امروز به بهره برداری رسید از منظر هزینه نیز قابل توجه است و خوب است به مردم توضیح داده شود که چقدر این کار در فولاد مبارکه که توانمندی لازم را دارد ارزان تر تمام شده است. امروز فرزندان ایران می توانند بهترین تجهیزات صنعتی را تولید کنند. 
در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی در کشورهای خارجی از محصولات شرکت های ایرانی نظیر فولاد و ورق استفاده می کنند بر لزوم تلاش در جهت ارتقاء کیفیت محصولات تاکید کرد و گفت: باید برای حضور در بازارهای بین المللی نسبت به ارتقاء کیفیت محصولات تلاش کنیم./
مهندس نعمت زاده یکی از امتیازات مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را تکیه بر توانمندی داخلی عنوان کرد و گفت: مجتمع فولاد مبارکه اصفهان از ظرفیت های داخلی استفاده کرده است که این موضوع عین اقتصاد مقاومتی است.
وی با اشاره به توانمندی مهندسی، ساخت تجهیزات و بازاریابی و فروش ایران افزود: با ارتقاء توانمندی های خود قادر خواهیم بود در سایر کشورها به رقابت بپردازیم
مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه هم در این مراسم گزارشی از زنجیره تولید فولاد این مجتمع و آثار اشتغال زایی آن ارائه و به تشریح جزئیات نقشه راه توسعه ظرفیت گروه فولاد مبارکه پرداخت.
وی همچنین به اقدامات صورت گرفته برای کاهش مصرف آب در این مجتمع اشاره و خاطرنشان کرد: مجتمع فولاد مبارکه در راستای کاهش مصرف آب از پساب شهرستان های اطراف استفاده خواهد کرد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر