کد خبر: 54002
A

سوت قطار در گیلان هفته آینده شنیده می شود/ افتتاح رسمی با حضور رئیس جمهور

استاندار گیلان گفت: راه اندازی اولیه راه آهن رشت – قزوین، هفته آینده انجام و سوت قطار در این استان شنیده و پس از آن، دو ماه دیگر با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح می شود.

سوت قطار در گیلان هفته آینده شنیده می شود/ افتتاح رسمی با حضور رئیس جمهور

به گزارش دیده بان ایران از استان گیلان؛ مصطفی سالاری روز سه شنبه در برنامه صبح بخیر ایران که از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شد، افزود: راه آهن رشت – قزوین پنجشنبه هفته آینده با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و مسئولان وزارت راه و شهرسازی، به صورت اولیه به بهره برداری رسیده و پس از آن، دو ماه دیگر با حضور رئیس جمهوری به طور رسمی افتتاح می شود.

وی ادامه داد: آزادراه رشت – قزوین غیر از هشت کیلومتر آن در محدوده شهرستان رودبار، تکمیل شده و بهره برداری از راه آهن رشت – قزوین، زمینه را برای حضور بیش از پیش گردشگران در گیلان فراهم می کند.

به گزارش ایرنا ساخت پروژه راه آهن رشت – قزوین از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود. این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه هفت میلیون تن بار را حمل و دو و نیم میلیون نفر مسافر را جابه جا کند. حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر در این خط ریلی خواهد بود.

سالاری در ادامه سخنانش با اشاره به ظرفیت های گیلان همچون بنادر برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسود (CIS) گفت: روابط تجاری ما با کشورهای این حوزه به دلیل برخورداری از سه بندر سابق انزلی، بندر کاسپین که مدرن و جدید ساخته شده و بندر آستارا به عنوان منطقه ویژه اقتصادی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: مجموع صادرات استان گیلان طی هفت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، از نظر وزنی ۱۵۳ درصد و از لحاظ دلاری ۶۳ درصد افزایش یافته و عمده این صادرات از طریق بنادر انجام می شود.

استاندار گیلان با یادآوری اینکه ایستگاه راه آهن آستارا به بهره برداری رسیده، افزود: بخشی از حمل کالاها از ایستگاه انجام می شود اما بنا داریم تا با بهره برداری از راه آهن رشت – آستارا ، بخشی از روند حمل کالاها و واردات و صادرات را از این طریق انجام دهیم.

استاندار گیلان با اشاره به تسهیل در گردشگری با بهره برداری از راه آهن رشت – قزوین و آزادراه این مسیر گفت: این دو موضوع استان را در معرض تقاضای بیشتر برای ویلا سازی و سکونت گاه های موقت قرار داده که لازم است برای حفظ اراضی کشاورزی و ملی و همچنین رفع نگرانی و دغدغه هموطنان و گردشگران، احداث واحدهای بوم گردی در نظر گرفته شود.

به گفته سالاری، احداث پنج هزار واحد بوم گردی در استان طی دو سال پیش بینی شده که در محدوده طرح های هادی روستایی و با حفظ و رعایت معماری سنتی هر منطقه ساخته می شود؛ این واحدهای بوم گردی علاوه بر رفع دغدغه هموطنان برای سکونت موقت، آنان را از سرمایه گذاری که سودی برایشان نخواهد داشت، معاف می کند.

وی اظهار داشت: در کنار این واحدهای بوم گردی هتل ها نیز احداث می شوند که علاوه بر فراهم شدن رفاه گردشگران ، زمینه اشتغال و درآمد زایی را نیز برای مردم منطقه فراهم سازد.

استاندار گیلان به فرصت های اشتغالزایی در گیلان نیز اشاره کرد و تبدیل کشاورزی سنتی به مدرن از طریق فراوری و بسته بندی محصولات برای عرضه به بازار و صادرات را یکی از زمینه های اشتغال در استان خواند.

وی با بیان اینکه ۳۰ محور برای گردشگری در استان تعریف شده ، اظهار داشت : باید با استفاده از ظرفیت های استان همچون دریا ، جنگل ، سواحل و کشاورزی شغل ایجاد کنیم و در همین راستا واگذاری شناگاه ها به بخش خصوصی و احداث سازه هایی بدون مصالح ساختمانی، احداث مراکز کوچک خدمات بین راهی در هر شش کیلومتر ( از جمله دارای پمپ بنزین، مینی سوپر و خدمات معرفی روستا) از برنامه های استان برای اشتغالزایی و گردشگری است.

به گفته سالاری ، علاوه بر ظرفیت هایی همچون بنادر و گردشگری، گیلان در تولید صنایع سلولزی صاحب نام بوده و اهتمام داریم از همه این ظرفیت ها برای توسعه استان، اشتغالزایی و افزایش درآمد مردم بهره بگیریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر