کد خبر: 54182
A

نماینده مجلس: انتقال آب خزر به سمنان فاجعه دریاچه ارومیه را تکرار می‌کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: سند توسعه آب سفارشی سمنان وجاهت قانونی ندارد.

نماینده مجلس: انتقال آب خزر به سمنان فاجعه دریاچه ارومیه را تکرار می‌کند

به گزارش دیده بان ایران، علی محمد شاعری در همین رابطه اظهار کرد: اقداماتی که در زمینه طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور در استان سمنان صورت می گیرد، قانونی نیست. همه شواهد علمی دال بر این است که هرگونه انتقال آب دریای خزر به بخش مرکزی ایران فاقد وجاهت قانونی و کارشناسی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه سند توسعه آب سمنان هیچ گونه الزامی برای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان ایجاد نمی کند، افزود: حتی اگر سند توسعه آب استان سمنان توسط مشاوران سفارشی تنظیم شود از نظر مجلس شورای اسلامی وجاهت قانونی ندارد و قطعا با مخالفت شدید مردم و مسئولان استان های شمالی کشور مواجه می‌شود و ما اجازه انتقال آب خزر را نمی‌دهیم.

شاعری تاکید کرد: تاکنون هیچ گونه ردیف اعتباری و بودجه ای برای طرح مطالعاتی و یا عملیات اجرایی پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در مراجع رسمی و قانون گذاری کشور به تصویب نرسیده است.

وی با بیان اینکه شروع هر گونه عملیات اجرایی یا طرح مطالعاتی نیازمند پیش بینی و تصویب ردیف اعتباری قانونی است که تاکنون این اقدام صورت نگرفته و بودجه ای برای آن لحاظ نشده است، یادآور شد: شرکت آب منطقه ای سمنان برای هرگونه طرح مطالعاتی جهت انتقال آب دریای خزر به سمنان باید مجوزهای قانونی آن را از مجلس شورای اسلامی دریافت کند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: هر چند الزام آور نیست اما می توان بررسی طرح مطالعاتی انتقال آب خزر به سمنان را در دستور کار شرکت آب منطقهای مازندران قرار داد تا اثرات سوء انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران مورد بررسی و واکاوی دقیق علمی قرار گیرد و سپس مضررات اجرای این پروژه برای مردم بازگو شود.

شاعری اظهار کرد: شاید شرکت آب منطقه ای سمنان یکی از منابعی که به صورت ذهنی برای تامین نیاز آب استان سمنان متصور است و می تواند روی کاغذ آن را طراحی و برنامه ریزی کند فقط انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی باشد اما در عمل این اتفاق غیرممکن است و چنین اقدامی برای مردم و مسئولان شمال کشور وجاهت قانونی ندارد و اجازه اجرای این پروژه را نمی‌دهند چراکه غیرکارشناسی و مخرب برای محیط زیست است.

وی افزود: مسئولان استان سمنان می خواهند فضاسازی رسانه ای انجام دهند تا بحث انتقال آب خزر به سمنان را در میان اذهان مردم نهادینه کنند اما اجرای این پروژه با توجه به اثرات مخرب زیست محیطی که در پی دارد؛ غیرممکن است و مردم مازندران، گیلان و گلستان اجازه نمی دهند که فاجعه دریاچه ارومیه دوباره تکرار شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: راه حل مشکل کم آبی فلات مرکزی کشور از طریق شیرین سازی و تامین آب از خلیج فارس و دریای عمان انجام می شود که این پروژه در حال اجرا است.

به گزارش ایسنا، سه شنبه 22 آبان ماه جاری "ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان در جلسه شورای اداری این استان گفته بود که" سند توسعه آب استان سمنان در جلسات شورای سازگاری با منابع آبی استان تهیه و تدوین و در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شد و گزارش آن به وزیر نیرو نیز ابلاغ گردیده و نهایی شدن سند توسعه آب این استان عاملی شد که طرح های انتقال بین حوزه ای از جمله انتقال آب دریای خزر توجیه پذیری داشته باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر