کد خبر: 5437
A
سعید لیلاز:

نباید در عاد‌ی‌سازی روابط اقتصادی با آمریکا عجله کنیم

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که مخالفان خرید هواپیما در واقع مدافع ایرلاین‌های خارجی هستند، گفت: ایرانی‌ها سالانه چیزی حدود 6 میلیارد دلار بلیت از ایرلاین‌های خارجی می خرند که با ورود هواپیماهای جدید این ارز از ایران خارج نمی‌شود.

نباید در عاد‌ی‌سازی روابط اقتصادی با آمریکا عجله کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سعید لیلاز در گفت و گویی درباره ضرورت ورود دولت و دخالت مستقیم نهادهای دولتی در پروژه‌های راه آهن گفت: در بخش راه آهن نوسازی خطوط باید در اولویت قرار بگیرد. علی‌رغم این که در کشور لوکومتیوهایی با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت وجود دارد اما به دلیل فرسودگی خطوط راه آهن امکان سیر این لوکومتیوها با سرعت بالا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اولویت دوم در راه آهن، دو خطه کردن خطوط است، ادامه داد: در خط تهران- مشهد خطوط راه آهن دو خطه شده است اما این اتفاق باید در خطوط  محور جنوب کشور هم انجام شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که معتقدم مهم‌ترین اولویت در اتصال راه آهن  به شبکه ریلی بین‌المللی، اتصال ایران به عراق است، ادامه داد: حدود 600 هزار ایرانی برای حضور در مراسم اربعین در کربلا  ثبت نام کرده اند و برآورد می شود این رقم به یک میلیون نفر برسد. معتقدم اگر عراق یک کشور امن و آباد  بود و اختلافاتی بین ایران و عراق وجود نداشت،  تردد از تهران به کربلا بیشتر از تهران به مشهد می‌شد.  

لیلاز تاکید کرد: به طور قطع بخش خصوصی توان سرمایه‌گذاری در بخش کلان راه آهن ندارد و  در این زمینه به دخالت مستقیم دولت نیاز داریم.

این کارشناس مسایل اقتصادی درباره خرید هواپیماهای جدید و ضرورت نوسازی ناوگان هوایی گفت: ایرانی‌ها سالانه چیزی حدود 5 الی 6 میلیارد دلار بلیت از شرکت‌های  هواپیمایی خارجی خریداری می کنند، در این شرایط کسانی که مخالف خرید هواپیماهای جدید هستند در واقع در جهت منافع شرکت‌های خارجی سخن می‌گویند و مدافع ایرلاین‌های خارجی هستند.

وی افزود: از سوی دیگر سالانه چیزی حدود 20 میلیون سفر داخلی هوایی انجام می شود و تقاضا برای سفر هوایی در حال افزایش است بنا بر این خرید  هواپیما به نفع ایرلاین‌های داخلی خواهد بود.

لیلاز تاکید کرد:  مخالفان خرید هواپیما در واقع نگران رشد ایرلاین های داخلی هستند.

وی همچنین در رابطه با برقراری روابط اقتصادی با شرکت‌های آمریکایی گفت: نباید هیچ عجله ای برای بهبود رابطه و عادی‌سازی روابط اقتصادی با آمریکا داشته باشیم. سیاست ایران باید این باشد که بتوانیم آمریکا به عنوان یک رقیب برای اروپا و اروپا را به عنوان رقیب برای آسیایی‌ها مطرح کنیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که معتقدم نباید روابط با آمریکا را از لحاظ سیاسی و اقتصادی موضوع مهم  و در اولویت اقتصاد ایران قرار دهیم، افزود: بهبود روابط اقتصادی و سیاسی با آمریکا فقط باید در چهارچوب منافع کشور صورت بگیرد. معتقدم اگر مقام معظم رهبری در حال حاضر با این روابط موافق نیستند، نباید به سمت این جریان حرکت کنیم.

وی ادامه داد:  برای حفظ ثبات و یکپارچگی سیاسی در ایران بهتر است که در این مورد عجله‌ای نداشته باشیم ضمن این که در بسیاری از پروژه ها می‌توان از دانش و صنایع شرکت های اروپایی استفاده کنیم.

لیلاز با اشاره به غیبت ژاپن در اقتصاد ایران گفت: معتقدم با توجه به عدم حضور آمریکا در ایران می‌توانیم استفاده زیادی از ظرفیت‌های ژاپن داشته باشیم.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر