کد خبر: 54549
A

سوختگیری با کارت بانکی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت زیرمجموعه آن طی اخبار و اطلاعیه‌هایی اعلام کرده‌اند که بازگشت کارت سوخت و اجباری شدن استفاده از کارت‌های شخصی به منزله سهمیه بندی یا تغییر قیمت نیست

سوختگیری با کارت بانکی

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه ایران نوشت: مالکان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که کارت سوخت خود را گم کرده‌اند، از روز شنبه 3 آذر باید نسبت به ثبت درخواست خود برای دریافت کارت سوخت جدید اقدام کنند. آنطور که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته، قرار است که این کار با فشردن سه گزینه در اینترنت و اتصال کارت بانکی به کارت سوخت انجام شود. البته در کنار این موضوع حتماً راهکار حضوری نیز برای کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند، در نظر گرفته خواهد شد. مثل مراجعه حضوری به پلیس+10 که سابقه تاریخی دارد. اما مهلت ثبت نام براساس اولین اطلاعیه‌ای که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منتشر کرد حداکثر تا شنبه 24 آذر خواهد بود. از این رو اگر کارت سوخت خود را گم کرده‌اید، یک کارت بانکی آماده کنید تا از روز شنبه آن را به عنوان کارت جدید سوخت خود  به سیستم معرفی کنید. کارتی که هم کارت بانکی شما و هم کارت سوخت‌تان خواهد شد. البته اطلاع‌رسانی تکمیلی درباره این اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است و می‌توان جزئیات طرح را از طریق اطلاعیه این شرکت پیگیری کرد اما 2 موضوع را فراموش نکنید. اگر کارت سوخت دارید و حتی رمز آن را فراموش کرده‌اید، دست نگه دارید. چراکه احتمالاً راهکاری برای بازیابی رمز کارت‌تان وجود دارد و در صورت ثبت نام در سامانه جدید کارت سوخت شما باطل و کارت بانکی معرفی شده کارت سوخت جدیدتان خواهد شد. هرچند که ثبت نام در این سامانه  یا مراجعه حضوری به مراکز معرفی شده برای این کار هزینه‌ای به همراه نخواهد داشت اما کارت سوخت شما می‌تواند دردسر مواردی نظیر نقل و انتقالات خودرو و کارت‌های بانکی را کمتر کند. این موضوع ثبت رایگان تقاضای دریافت کارت سوخت جدید در اطلاعیه نخست آمده بود. اما اگر بازهم نکته مبهمی در ذهنتان هست، با نگاهی به اطلاعیه‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌توانید به پاسخ تمام پرسش‌هایتان برسید. در زمان تنظیم این گزارش هنوز اطلاعیه دوم شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منتشر نشده بود.
تغییر قیمت سوخت مطرح نیست
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت زیرمجموعه آن طی اخبار و اطلاعیه‌هایی اعلام کرده‌اند که بازگشت کارت سوخت و اجباری شدن استفاده از کارت‌های شخصی به منزله سهمیه بندی  یا تغییر قیمت نیست. اما با این حال وزیر نفت روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران بار دیگر تأکید کرد که مسأله سهمیه بندی و تغییر قیمت مطرح نیست بلکه الزامی شدن کارت سوخت با هدف کاهش قاچاق سوخت مورد توجه قرار گرفته است. بیژن زنگنه می‌گوید: «کسی نیست که خودرو و پلاک داشته باشد و کارت سوخت برای آن صادر نشده باشد؛ اگر فردی کارت سوخت خود را مفقود کرده، کارت جدید برای او صادر می‌شود. لذا افرادی که کارت سوختشان مفقود شده است، باید از شنبه سوم آذر تا بیست و چهارم آذرماه در سامانه دولت همراه ثبت نام کنند تا برایشان کارت صادر شود.» به اعتقاد وزیر نفت، کارت سوخت به تنهایی نمی‌تواند از قاچاق جلوگیری کند اما می‌تواند آن را کاهش دهد. اما در مورد تغییر قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده، زنگنه می‌گوید: «این بحثی است که دولت باید لایحه بدهد و در مجلس مطرح شود؛ اما موضوع کارت سوخت هیچ ربطی به قیمت و سهمیه بندی ندارد؛ می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم.» به گفته زنگنه همان طور که خودروهای خارجی در گذشته سهمیه نداشتند اما کارت سوخت داشتند، الآن نیز اگر کارتشان را گم کرده‌اند، آنها هم مشمول طرح می‌شوند و باید ثبت نام کنند. وزیر نفت درباره تولید بنزین و کافی بودن آن برای مصرف داخلی نیز تولید بنزین در این فصل را برای مصرف داخلی کافی دانست. 

از احیای کارت سوخت تا افزایش حقوق
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست هیأت دولت احیای کارت سوخت را اقدام مناسبی دانست و انجام آن را قطعی اعلام کرد. نوبخت می‌گوید: همه دستگاه‌های مربوطه برای سال آینده قیمت دلار را حداقل بشکه‌ای ۷۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند، اما ما برای بودجه رقمی خیلی کمتر از ۷۰ دلار پیش‌بینی کرده‌ایم. در بودجه سال آینده با احتیاط راجع به نفت، مالیات و استفاده از اوراق برنامه‌ریزی کردیم. دولت خود را برای شرایط سخت آماده کرده و بودجه‌ای که به هیأت دولت تقدیم شده برای عبور مطمئن از این شرایط سخت است. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال آینده هم در پیش‌نویس لایحه بودجه افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان منظور شده و در حال حاضر دولت در حال بررسی این موضوع است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر