کد خبر: 55447
A

یارانه نقدی سال آینده چه تغییری می‌کند؟/ نرخ دلار در بودجه ۹۸

فارس نوشت: معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه بسیاری از اختیارات بودجه به استان ها واگذار شد، گفت: وابستگی نفت در بودجه ۲۷ درصد شد، یارانه نقدی سال آینده تغییر نمی‌کند.

یارانه نقدی سال آینده چه تغییری می‌کند؟/ نرخ دلار در بودجه ۹۸

سید حمید پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور امروز در جریان تشریح لایحه بودجه ۹۸ کل کشور در محل این سازمان، با تاکید بر اینکه بسیاری از اختیارات بودجه به استان ها واگذار شده است، گفت: بر اساس سیاست عملیات بازار باز بانک مرکزی، این بانک به اوراق مالی دولت ورود نمی‌کند، وقتی بانک مرکزی وارد باز شود و تنظیم کند خوب است، دولت در رابطه با بدهی خود به بانک‌ها اهتمام کرد. بانک ها این اوراق را دریافت کردند و با تنزیل در بازار در جهت افزایش قدرت تسهیلات دهی ارائه کردند.

وی گفت: این اوراق سیاست اعتباری است که به جای آن پول را جمع کند یا اوراق را ، این کار به بازار سرمایه تعمیق می‌دهد.

پور محمدی با بیان این که تهاتر بدهی‌های دولت و فعالان اقتصادی در لایحه پیش‌بینی شده است، گفت: همچنین بدهی دولت به بانک‌ها نیز سال آینده تکرار خواهد شد. جدولی مبنی بر اشخاص حقیقی و حقوقی از قاموس بودجه حذف شد.

 

نرخ سه گانه ارز در لایحه بودجه

پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در تشریح لایحه بودجه ۱۳۹۸ کل کشور در مورد فروش نفت در بودجه یاد آور شد: یک و نیم میلیون بشکه با ۵۴ دلار در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است، نرخ تسعیر نیز برای کالاهای اساسی ۴۲۰۰ تومان است و کل منابع دلار نفتی ۱۶ میلیارد دلار است که نرخ موثر آن ۵۸۰۰ تومان است و بخشی از این منابع نیز با ارز نیمایی فروخته خواهد شد.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور خاطرنشان کرد: اگر قمیت نفت کم بشود به راحتی می‌توان با تخصیص حل کنیم و مشکلی از این بابت نداریم. برای سال اینده هر چه امریکا و بدخواهان بخواهند بکنند، اثری ندارد، اما سختی دارد و بودجه قابل اداره است.

پورمحمدی درباره مسکن مهر تصریح کرد: سال جاری تعداد زیادی از ساختمان های مسکن مهر براساس قانون بودجه امسال در اختیار افراد تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرد و مسکن مهر بدون متقاضی نداریم. باید زیرساخت آماده کنیم، بخشی از دارایی مازاد و املاک وزارت راه برای این منظور استفاده شود. در بافت فرسوده بازآفرینی بکنیم که با مشارکت بخش خصوصی است که دولت ۲ کمک می‌کند، هم زیرساخت تهیه می‌کند و دوم اینکه در قالب وجوه اداره شده نرخ سود تسهیلات را پایین بیاورد.

 

نرخ خوراک پتروشیمی ۱۴ درصد

نوبخت در مورد خوراک پتروشیمی که ۱۴ سنت است، گفت: آنها دلار خود را در سامانه نیما می فروشند. بسته حمایتی خانوار را از محل افزایش خوراک پتروشیمی‌ها پرداخت می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: هر گونه افزایش مطالبات مردم در شرایط کنونی بالا ببریم، کمکی به کشور برای عبور از تحریم و تنگناها نیست. افزایش قیمت گندم اگر بالا برود اشکالی ندارد، اما منابع محدود است. اگر مجلس فکر می‌کند منابعی را ندیدیم، اضافه کند و ما قدردان هستیم.

 

۳۰ درصد بودجه مبتنی بر عملیات شد

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به افزایش درآمدهای پایدار بودجه تصریح کرد: اصلاحات مالیاتی ، مولد سازی و واگذاری دارایی‌های دولت از اقدامات انجاام شده است. ۳۰ درصد بودجه مبتنی بر عملکرد شد، امسال افتخار داریم که در سال آینده ۱۰۰ درصد مبتنی بر عملکرد است که شامل استان‌ها و شرکتها نیز می‌شود. از این به بعد از ثمره این بودجه‌ریزی در بهبود بودجه بهره مند شویم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه گزارشی از معافیت‌های مالیاتی ارائه خواهد شد، بیان داشت: یارانه مستقیم ، غیر مستقیم و پنهان است که شفاف خواهد شد. این موضوع بسیار مهم و جذاب است. نظم در اوراق مالی دولت است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر