کد خبر: 55870
A

مجلس نباید به تعداد طرح‌های عمرانی در بودجه بیافزاید

برای مثال مجلس شورای اسلامی در بخش راه و ترابری، ۵۲ طرح عمرانی را تغییر عنوان داد و باعث شد هزاران میلیارد تومان هزینه برای کشور ایجاد شود. اعتقاد عمیق کارشناسی دارم که به هیچ وجه طرح های عمرانی کشور از تعداد کنونی نباید بیشتر شود و افزایش پیدا کند.

مجلس نباید به تعداد طرح‌های عمرانی در بودجه بیافزاید

به گزارش دیده بان ایران، مهدی پازوکی- اقتصاددان نوشت: بودجه سال ۱۳۹۸ به زودی توسط دولت به مجلس تقدیم می‌شود. بودجه عبارت است از حساب دخل و خرج دولت در یک بازه زمانی که طبیعتاً یک بخش منابع و بخش دیگر مخارج هستند. در بخش درآمدها ، منابع اصلی تأمین درآمد دولت ایران عمدتاً روی دو منبع نفت و مالیات‌ها متمرکز شده است. از سویی با توجه به فشار تحریم‌های اخیر، طبیعی است که درآمدهای دولتی از نفت کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است که اهم آن بی انضباطی اقتصادی است. بخشی از این بی انضباطی پولی در سیستم بانکی کشور است که باعث گسترش قارچ گونه بانک‌های خصوصی و موسسات مالی شده که راه حل این بی انضباطی پولی، استقلال و اقتدار بانک مرکزی است.

دومین بی انضباطی مالی را در سند بودجه مشاهده می‌کنیم. این بی انضباطی را می‌توان در طرح‌های عمرانی مورد تایید مجلس دید. برای مثال مجلس شورای اسلامی در بخش راه و ترابری، ۵۲ طرح عمرانی را تغییر عنوان داد و باعث شد هزاران میلیارد تومان هزینه برای کشور ایجاد شود. اعتقاد عمیق کارشناسی دارم که به هیچ وجه طرح های عمرانی کشور از تعداد کنونی نباید بیشتر شود و افزایش پیدا کند.

 براساس آمارها اگر هیچ پروژه جدیدی در کشور آغاز نشود، پروژه‌های نیمه‌کاره کنونی ۲۵ سال زمان خواهد برد که به پایان برسد، بنابراین نمایندگان مجلس باید در سطح ملی فکر کنند و منافع ملی مردم ایران برای آنها اهمیت داشته باشد و نباید در تصویب بودجه به دنبال منافع محلی و منطقه ای باشند.

به عنوان فردی که طرفدار سیاست عدم تمرکز و دادن اختیار به استان‌ها است، معتقدم باید در شرایط کنونی بخردانه تصمیم بگیریم. زمانی که منابع دولت محدود است، باید منافع کل کشور را در اولویت قرار دهیم. اگر فروش نفت در سال آینده به روال سه ماهه گذشته باشد قطعا درآمدهای نفتی کاهش پیدا خواهد کرد. این شرایط ایجاب می کند که انضباط مالی را در سند بودجه رعایت کنیم؛ بنابراین باید از به وجود آمدن طرح های جدید جلوگیری کرد و حتی اگر نمایندگان مجلس به این روند پایبند نبودند، شورای نگهبان باید در این مسئله ورود کند. اگر نمایندگان مجلس عناوین طرح ها را به روال سال پیش تغییر دادند، شورای نگهبان نباید آنها را به تایید نهایی برساند زیرا به ضرر کشور و مردم خواهد بود.

شورای نگهبان باید در این موارد ورود کند و ملی بیندیشد و جلوی هزینه‌های غیرضروری کشور را بگیرد. تغییر طرح‌ها به این گونه است که در یک سال طرح عمرانی راه آهن تهران به اصفهان تصویب شده است و در بودجه سال بعد این طرح عمرانی به نام خط راه آهن تهران- اصفهان- اهواز نام گرفته است. نمونه دیگر راه‌آهن آمل- لاهیجان بوده و در سال بعد تهران نیز به آن اضافه شده است.  در حالی که چهار بانده شدن راه تهران - آمل حدود ۳۰ سال است که تمام نشده و ۱۰ کیلومتر از آن باقی مانده و اکنون پروژه راه آهن نیز برای آن تعریف شده است.

ابتدا باید پروژه‌های موجود را به اتمام رساند و پس از آن پروژه‌های دیگر را تعریف کرد. سال آینده انتخابات مجلس برگزار می‌شود و ممکن است این انتخابات بر رفتار برخی نمایندگان برای تصویب بودجه تاثیر بگذارد. بعید نیست که برخی از نمایندگان به دنبال منافع محلی و منطقه ای خود باشند، در حالی که منافع کلی حکم می‌کند که هیچ پروژه جدید عمرانی به تصویب نرسد. براساس آماری که سازمان نوسازی مدارس کشور داده است ۳۰ درصد مدارس کشور دارای ایمنی لازم نیستند. نمایندگان مردم در خانه ملت باید این موراد را در نظر بگیرند و با نگاهی ملی، بودجه را به تصویب برسانند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر