کد خبر: 56053
A

قیمت مسکن در تهران ۵۹.۶ درصد گران شد، گردش مالی بازار مسکن ۲۶.۲درصد بالا رفت

بر اساس گزارش تحلیلی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ۸ماهه امسال ارزش کل معاملات مسکن در تهران با ۲۶.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به ۵۷.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

قیمت مسکن در تهران ۵۹.۶ درصد گران شد، گردش مالی بازار مسکن ۲۶.۲درصد بالا رفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایرانبر اساس آخرین و جدیدترین گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزات راه و شهرسازی در آبان ۹۷ تعداد معاملات مسکونی در پایتخت به ۷ هزار و ۱۷ فقره رسید که نسبت به ماه قبل از آن (مهرماه امسال) ۲۶.۶ درصد و نسبت به آبانماه سال گذشته ۵۳.۱ درصد کاهش داشته است.

 گردش مالی بخش مسکن و ارزش کل معاملات این بخش در تهران در ۸ ماهه نخست امسال ۵۷ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۸ ماهه نخست سال ۹۶) ۲۶.۲ درصد رشد نشان می دهد. این شاخص در ۸ ماهه نخست سال گذشته ۴۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان برآورد شده بود.

منطقه ۵شهرداری تهران با ۹۷۲ فقره، بیشترین میزان معاملان مسکن در آبان ۹۷ را به خود اختصاص داده که این میزان معامله برابر  ۱۶.۴ درصد از کل معاملات بوده است. 

منطقه ۱۹ شهرداری تهران نیز با ۴۳ فقره معامله مسکن، معادل ۷ دهم درصد  ازکل معاملات، کمترین تعداد معاملات مسکن را  در پایتخت به خود اختصاص داده است.  بیشترین کاهش معاملات در آبان ۹۷  نسبت به آبانماه سال ۹۶،  متعلق به منطقه ۲۲ بوده که نشان دهنده کاهش ۶۵.۴ درصدی میزان معاملات است. 

قیمت مسکن

متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی در آبان امسال در پایتخت ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان عنوان شده که نسبت به مهرماه امسال ۶.۴ درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته ۹۱ درصد رشد داشته است.

بیشترین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آبانماه امسال مربوط به منطقه یک تهران با ۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و کمترین قیمت به منطقه ۱۹ با متری ۴ میلیون تومان بوده است. همچنین بیشترین رشد قیمت را منطقه ۹ به خود اختصاص داده به طوری که رشد قیمت ها در این منطقه برابر با  ۱۰۴.۴ درصد نسبت به آبان ۹۶بوده  است. کمترین درصد رشد قیمت نیز در منطقه ۱۹ تهران با افزایش ۴۶.۹ درصدی اتفاق افتاده است.

 بیشترین حجم خرید و فروش مسکن در آبانماه امسال  متعلق به منطقه ۵ با ۶۱.۴ درصد از معاملات بوده است. همچنین واحدهای زیر ۵ سال ساخت با ۳۹.۵ درصد، بیشترین تعداد معاملات مسکن پایتخت را به خود اختصاص داده‌اند. 

گفتینی است در میان خریداران واحدهای آپارتمانی با قیمت ۶ تا ۷ میلیون تومان بیشترین طرفدار را داشته اند به طوری که این واحدها ۹.۹ درصد معاملات مسکن آبان را به خود اختصاص داده اند. همچنین بیشترین تعداد خرید و فروش مسکن به واحدهای ۶۰ تا ۸۰ متری با در اختیار داشتن ۲۶ درصد کل معاملات مسکن آبان اختصاص داشته است.

 در ۸ ماه نخست امسال ۹۴ هزار و ۱۷ فقره معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ معادل ۱۸.۸ درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش میانگین قیمت خرید و فروش مسکن در بازه زمانی ۸ ماهه امسال متری ۷ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان برآورد می‌شود که نسبت به ۸ ماهه نخست سال گذشته ۵۹.۶ درصد رشد داشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر