کد خبر: 56337
A

بازار شب یلدا، قیمت هایی که فریاد می شود و پسته‌هایی که خندان نیست

بازارشب یلدا که هر سال با رونق خاصی همچون بازار شب عید در کوچه و خیابان های شهر برگزار می شد؛ این روزها از گرمی خوبی برخوردار نیست و خریدار و فروشنده هر دو ناراضی از این وضعیت بازار هستند.


بازار شب یلدا، قیمت هایی که فریاد می شود و پسته‌هایی که خندان نیست

به گزارش دیده بان ایران، جشن یلدا، جشنی شبانه و بیدار ماندن تا بامداد و تماشای طلوع خورشید است که از گذشته های دور برای ما مانا و ماندگار شده است و حضور کهنسالان و بزرگان خانواده، به عنوان نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز و همچنین خوردن خوراکی‌های مختلفی همچون انار، هندوانه، آجیل های شب یلدا به عنوان سلامت و شادابی از ویپگی های مهم این شب به یادماندنی است.

آداب و رسوم شب یلدا در نقاط مختلف کشورمان متفاوت است و در مازندران شب یلدا بسیار با اهمیت و گرامی داشته می شود؛ در این شب همه مردم به خانه پدر بزرگها و مادر بزرگها رفته و ضمن دور هم نشینی و خواندن فال حافظ و فردوسی خوانی به خوردن تنقلات و میوه جات خصوصا” انار و هندوانه و ازگیل می پردازند و با خوردن و نوشیدن و شنیدن صحبتها و داستان های بزرگترها و فال حافظ، شب را به صبح می رسانند و معتقدند که صبح بعد از یلدا روز پیروزی خورشید بر سیاهی و تاریکی ها است.

در این شب و روزهای باقیمانده تا شب یلدا، به هر نقطه ای که وارد می شوی صحبت از بلندترین شب سال است؛ بلندی شبی که این روزها با گرانی بازار آجیل، تنقلات و مرکبات و پسته‌هایی که با گرانی رو به افلاک برای بسیاری از خانواده ها در این آشفته بازار گرانی ها دیگر خندان نیستند.

یلدا این بانوی بلند بالای ایرانیان کم کم از راه می رسد تا در شب یلدا، بلندترین شب سال مهمان خانه های مردم ایران زمین باشد؛ اما آیا در روزهای باقیمانده تا رسیدن یلدا، تعادلی در بازار ما را به میزبانی از این مهمان بلند بالا دلگرم خواهد کرد؟

 اگر چه مردم ما همچون گذشته های دور، شب یلدا را در کنار خانواده های خود جشن می گیرند و از چند روز مانده به شب یلدا سرگرم خرید آجیل و مواد مورد نیاز خود هستند؛ اما گرانی بازار، نه خنده ای برای مشتریان باقی گذاشته است و نه می تواند دلگرمی برای فروش فروشندگان باشد.

خبرنگار ایلنا، با گذری در بازار مازندران و پرس و جو از خریداران و فروشندگان تعادلی در بازار فروش نمی بیند و در کنار بالا بودن قیمت ها، چند نرخه بودن تنقلاب و آجیل از مشکلات مهم مردم در این ایام است.

قیمت انار در بازار از 12 تا 15 و حتی 20 تومان به فروش می رسد؛ آجیل از 150 تا 200 در نقاط مختلف مازندران گزارش شده است و در این بین بازار نصیری و پشت زیک به عنوان شیرینی مخصوص مازندرانی ها هم از قیمت مناسب تری برخوردار نیست و تفاوت قیمت برای یک بسته نصیری از 10 تا 20 هزار تومان متغییر است.

فروشندگان هم با عدم استقبال خریداران متضرر می شوند

اگر چه خرید برخی از تنقلات و اجیل به گفته برخی از خریداران در توان شان نیست؛ در این بین بازار فروشندگان هم انگار تعریفی ندارد و فروشندگان هم از کسادی بازار امسال گلایه دارند و نبود خریدار برای خرید را از نگرانی های شب یلدای خود عنوان می کنند.

فروشنده آجیل در شرق مازندران با اعلام اینکه با توجه به بازار فروشی که در سال های گذشته در تنقلات و اجیل در شهرستان و منطقه وجود داشت؛ نسبت به خرید آجیل اقدام کرده ایم در حالیکه دو روز مانده به شب یلدا هنور نصف خرید ما هم به فروش نرفته است و با زیان مواجه شده ایم.

رویای شب یلدا در گرانی افسار گسیخته بازار

یکی از خریداران هم با اشاره به اینکه اوضاع اقتصادی اصلا در شرایط کنونی به نفع مردم نیست و نظارتی بر بازار انجام نمی‌شود؛ به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه اجناس با دلار بالا رفت اما با پایین آمدن نرخ دلار، پایین نیامد و انگار جا خوش کرده است.

میرزاپور با اشاره به قیمت بالای آجیل می گیود: آجیل و مخصوصا" آجیل و تنقلات شیرین، یکی از سنت های ما ایرانیان در شب یلدا است که همین دلخوشی ها هم امسال از ما گرفته شد و با گرانی افسار گسیخته تنقلات و آجیل، شمار زیادی از هموطنان ما باید فقط با رویای شب یلدا این بلندترین شب سال را به صبح برسانند.

وی افزود: چند قیمتی بودن و گرانفروشی از مشکلات این شب و روزها است که در نقاط مختلف استان بیداد می کند و متاسفانه با توجه به تاکیدات مختلف مسئولان در عمل انگار نظارتی وجود ندارد که به این راحتی شاهد گرانفروشی هستیم که امیدواریم این نظارت اعمال شود و همیشگی باشد.

باید از آجیل شب یلدا فاکتور بگیریم

شهروند دیگری از مرکز مازندران اما با اعلام اینکه خریدم را به ساعت های پایانی روز 30 آذرماه موکول کرده ام می گوید: در همه مناسبت ها و به خصوص مناسبت های ملی، ایرانی و مذهبی ثابت شده است که فروشندگان برای رقابت بیشتر در ساعات پایانی و برای فروش بیشتر محصولات خود، قیمت ها را کاهش داده و حتی به زیر قیمت بازار می فروشند و ما فروشندگان باید از این موقعیت استفاده کنیم.

حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا افزود:  آجیل یکی از اقلام اساسی سفره‌های ایرانی در مناسبت‌های خاص است که با این قیمت های سرسام آور کیلویی 150 تا 200 هزارتومان واقعا نمی شود به سراغش رفت و باید فعلا از آن فاکتور بگیریم.

وی افزود: این قیمت های بالا واقعا توان خرید را از ما گرفته است و دولت و مسئولان باید فکری برای این موارد بکنند چرا که اغلب افراد جامعه از قشر متوسط هستند و واقعا در توان یک کارمند و یک کارگر نیست که تنها برای یک شب یلدا 500 هزار تومان هزینه کند.

حسینی گفت:  به تجربه ثابت شده است که همواره در ساعات پایانی عیدها و مناسبت ها، شاهد کاهش قیمت هستیم و اکنون هم باید بنشینیم و امیدوار به کاهش قیمت ها در فرصت باقی مانده تا یلدا باشیم.

بازار شب یلدا زیر ذره بین تعزیرات و بازرسان نظارتی

در حالیکه گرانی در بازار بیداد می کند و از نظر برخی از خریداران نظارتی بر این امر انجام نمی شود؛ سازمان تعزیرات حکومتی از نظارت کامل بر بازار از 26 آذرماه خبر داد و گفت: بازار شب یلدا زیر ذره بین تعزیرات و بازرسان نظارتی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت معدن و تجارت مازندران از اجرای طرح ویژه نظارت بر بازار شب یلدا خبر داد و گفت: این طرح از 26 آذرماه همزمان در تمامی شهرهای استان آغاز می‌شود.

حسین اصغرزاده افزود: وظیفه نظارت و بازرسی از بازار و مراکز خدماتی بر عهده دماست و در این حوزه با تمام توان وارد عمل شده و با متخلفان برخورد می کنیم.

وی از مردم استان خواست تا در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه تخلفات نظیر گران‌فروشی، تقلب و غیره، مراتب را با سامانه 124 سازمان صنعت مازندران گزارش تا در اسرع وقت پیگیری‌ها صورت گیرد.

آری با اینکه آجیل، خشکبار، میوه و سایر خوراکی های پر متقاضی برای شب یلدا این شب و روزها فراوان است؛ اما خریداران بیم از گرانی دارند و به کاهش قیمتها در دو روز پایانی امید بسته اند.

از ابتدای امسال تاکنون و بعد از افزایش نرخ دلار،  بطور میانگین قیمت عمده کالاها از 30 درصد تا 100 درصد در برخی از موارد افزایش یافته است که این مساله توان قدرت خرید برخی از اجناس را از افراد سلب کرده است و ایجاد تعادل در بازار و دوری از این آشفته بازاری، نیازمند نظارت جدی تر متولیان امر در این حوزه است./ایلنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر