کد خبر: 56361
A
سید محمود ابطحی رئیس انجمن پسته ایران :

۸۰ درصد پسته تولیدشده به خارج صادر و ۲۰ درصد باقیمانده در داخل مصرف می‌شود

ابطحی رئیس انجمن پسته ایران گفت: طی دو ماه مهر و آبان امسال هشت هزار تن پسته از گمرکات کشورمان به کشورهای خارجی صادر شد.

۸۰ درصد پسته  تولیدشده به خارج صادر و ۲۰ درصد باقیمانده در داخل مصرف می‌شود

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ سید محمود ابطحی رئیس انجمن پسته ایران گفت: تولید پسته امسال بنا به دلایلی نظیر تغییرات اقلیمی خسارت دید و کاهش محسوسی یافت طوری که در مدت مشابه سال قبل ۴۸ هزار تن پسته به کشورهای عمان، کویت، چین، هنگ کنگ، ویتنام، عراق و دیگر کشورها صادر کردیم.

وی با اشاره به اینکه امسال تولید پسته در کشور معادل یک چهارم سال گذشته بود افزود: پسته یک سال در میان تولید دارد به این معنی که یک سال پسته داریم که سال آور پسته نام دارد و یک سال نداریم که سال ناآور پسته نام دارد لذا امسال غیر از ناآوربودن تغییرات اقلیمی هم موجب کاهش این محصول شد.

وی تصریح کرد: امسال بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تن محصول پسته از باغات کشور برداشت شد.

ابطحی خاطرنشان کرد: به طور متوسط ۸۰ درصد پسته به خارج صادر و ۲۰ درصد باقیمانده در داخل مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه پسته ارزآور است و نمی‌توان آن را صادر نکرد تصریح کرد: این محصول را باید هر ساله صادر کرد، زیرا از یک سو حجم تولید شده این محصول مازاد بر مصرف داخل است و از طرفی هم روند صادرات را باید حفظ کرد در غیر اینصورت در بازار جهانی پسته رقبا جایی برای عرضه پسته ایران نخواهند گذاشت.

وی اظهار داشت: صادرات هر کالایی نیاز به تجربه و شناخت بازار داخلی و خارجی دارد لذا جوانان اگر در زمینه پسته می‌خواهند تجارت کنند باید از تجربه افرادی که در این راستا سال‌های عمر خود را گذاشته اند بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۰۰ هزار تن پسته از باغات کشور محصول برداشت شد گفت: ۴۰۰ هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که یکصدهزار خانوار در قالب ۵۰۰ هزار نفر، از این محصول ارتزاق می‌کنند و در کنار این افراد برای ۵۰۰ هزار نفر دیگر هم اشتغال فصلی ایجاد شده است.

پسته یکی از مزیت‌های اصلی بخش کشاورزی و به عنوان محصول برتر تولیدی کشور در بازارهای جهانی است که می‌توان صادرات آن را افزایش و بازارهای بیشتری را تحت پوشش قرار داد.

در رفسنجان بیش از ۸۰ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که امسال بیش از ۴ چهار هزار تن پسته از این باغات محصول برداشت شد.

علت کاهش محصول پسته امسال در رفسنجان تغییرات اقلیمی در ماه‌های فروردین امسال و اسفند سال گذشته توسط کارشناسان پژوهشکده پسته ایران و جهاد کشاورزی اعلام شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر