کد خبر: 56682
A

۱۶ نکته مهم درباره بودجه سال ۹۸

حجت السلام و المسلمین حسن روحانی امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد؛ هر چند ارائه بودجه از سوی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز با حاشیه های از سوی برخی نمایندگان استان خوزستان همراه بود اما بودجه سال آینده دولت نکات مهمی داشت که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد:

۱۶ نکته مهم درباره بودجه سال ۹۸
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  حجت السلام و المسلمین حسن روحانی امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد؛ هر چند ارائه بودجه از سوی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز با حاشیه های از سوی برخی نمایندگان استان خوزستان همراه بود اما بودجه سال آینده دولت  نکات مهمی داشت که  باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد: 
 
برخی از نکات مهم بودجه سال ۹۸  فهرست وار آمده است: 
 
 1- سه دهک بالای جامعه حذف می شوند. سه‌دهک بالای درآمدی با هماهنگی وزارت کار و استانداری‌ها از میان یارانه‌بگیران کنار گذاشته‌می‌شوند اما در کل، ۶۲هزارمیلیاردتومان یارانه پرداخت به بیش‌از ۷۷میلیون‌نفر پرداخت خواهد شد.
2- در بخش پرداخت‌های نقدی یارانه   ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان‌ در نظر گرفته شده که در مقایسه با ۳۰ هزار میلیارد تومان سال‌جاری ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رشد دارد
 
3-  ۲۰‌درصد به حقوق کارمندان دولت افزوده‌می‌شود و حقوق‌های زیر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از مالیات معاف‌خواهند بود. 
 
4- یکسان‌کردن حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی
 
5- در سال آینده وام ازدواج ۱۵میلیون تومان می‌ماند.
 
6-  دولت از محل فروش نفت، اوراق‌ و گرفتن و مالیات، ۴۰۷هزارمیلیاردتومانی دولت درآمدخواهد داشت
 
7- سهم صندوق توسعه‌ملی از درآمدهای نفتی ۱۲درصد کم‌شده چون دولت احتمالا در سال آینده با وجود تحریم‌ها کم‌تر نفت تحریم‌‌می‌کند و دولت این ۱۲درصد را در بودجه به‌کار می‌گیرد.
 
8- بودجه شرکت‌های دولتی ۱۲۰۰هزار میلیارد تومان خواهد‌بود.
 
9- شرکت‌ملی‌گاز برای نخستین‌بار از درآمدهای صادرات گاز برای نخستین‌بار بهره‌مند می‌شود.
10- قیمت گازوییل ۲۰درصد گران می‌شود.
 
11-  معافیت مالیاتی صادرکنندگانی‌که ارز حاصل از صادرات را برنگردانند، معاف می‌شود.
 
12- ۱۰درصد به عوارض گمرکی واردکردن لوازم‌آرایشی افزوده می‌شود. 
 
13-  عوارض مسافرت خارجی برای گردش، ۲۲۰هزار تومان و برای زیارت ۱۱۰هزارتومان است.‌ عوارض مسافرت از کشور برای زایران اربعین صفر است.
14-  افزایش ۳۳ درصدی عوارض در قبض آب در سال ۹۸؛ یعنی علاوه‌بر دریافت نرخ آب‌ شهری، به‌ازای هرمترمکعب فروش آب نوشیدنی، ۲۰تومان از مشترکان آب دریافت می‌شود.
 
15 - بودجه سپاه‌پاسداران از حدود۲۰هزارمیلیاردتومان به بیش‌از ۲۵هزارمیلیاردتومان افزایش‌داشته ولی بودجه ارتش از کمی‌بیش‌از ۱۱هزارمیلیاردتومان به حدود ۱۰هزارمیلیاردتومان کاسته‌شده است. 

 

16- خرید خدمت‌سربازی یا پرداخت جریمه برای غایبان خدمت‌سربازی در بودجه سال‌آینده به طور کامل حذف شده است و امسال آخرین سال خرید خدمت سربازان است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر