کد خبر: 57190
A
آلبرت بغزیان در گفت و گو با دیده بان ایران؛

حذف صفر از واحد پولی کشور، هیچ دردی از این میزان تَورم را دوا نمی کند/ تنها از صفر کمتری در چرخه اقتصادی کشور استفاده می شود/ در دنیا چیزی به نام چک پول وجود ندارد

آلبرت بغزیان استاد دانشگاه و کارشناس امور بانکی در خصوص حذف صفر از واحد پولی کشور گفت : تعویض تلویزیون هیچ کمکی به بهبود برنامه های کم کیفیت نمی کند. این مسئله مصداق حذف صفر است. حذف صفر از واحد پولی کشور نیز هیچ کمکی به بهبود شرایط اقتصادی کشور نمی کند. تنها مزیت این کار این است که اسکناس و صفر کمتری در چرخه اقتصادی کشور استفاده می شود.

حذف صفر از واحد  پولی کشور، هیچ دردی از این میزان تَورم را دوا نمی کند/ تنها از صفر کمتری در چرخه اقتصادی کشور استفاده می شود/ در دنیا چیزی به نام چک پول وجود ندارد

دیده بان ایران_سپیده اجلالی: روز گذشته در مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد از اسکناس‌های جدید 50 هزار تومانی رونمایی شد.

نکته مهم در رونمایی از اسکناس‌های 50 هزار تومانی این است که در طرح جدید این اسکناس‌ها تغییر واحد پول ملی به تومان عملاً اجرایی شده است. همان‌طور که در ظاهر ایران‌چک‌های جدید 50 هزار تومانی پیداست، بانک مرکزی 4 صفر را کمرنگ کرده و با برجسته کردن 50 عملاً تومان را در این اسکناس‌ها زنده کرده است.

این در حالی است خبرگزاری تسنیم نیز در واکنش به کمرنگ شدن 4 صفر در 50 هزارتومانی جدید نوشت: بعد از کش‌وقوس‌های فراوان برای حذف صفر از پول ملی ظاهراً بانک مرکزی به این نتیجه رسیده است که در جهت حذف ۴ صفر گام هایی را بردارد و این تصمیمش را در طراحی ۵۰هزارتومانی جدید تا حدودی عملیاتی کرده است.

 

در راستای توضیحات بیشتر در این مورد، آلبرت بغزیان، کارشناس امور بانکی، به خبرنگار دیده بان ایران می گوید: لازم بود بانک مرکزی در راستای معرفی چک پول جدید خود به صورت شفاف اقدام به معرفی 50 هزارتومانی جدید می نمود و منظور خود را به صورت واضح از کمرنگ بودن 4 صفر بیان میکرد.

 

 

وی ادامه داد: در دنیا چیزی به نام چک پول وجود ندارد و این نوع پول تنها در کشور ما رایج است.

 

این کارشناس امور بانکی همچنین خاطرنشان کرد: بانک مرکزی با رونمایی از این چک پول و کمرنگ نشان داد 4 صفر از آن گام جدیدی را در جهت حذف صفرهای رایج از پول ملی برداشته است.

 

بغزیان با اشاره به اینکه حذف صفر از واحد پولی کمکی به بهبود اقتصاد کشور نخواهد کرد، گفت: تعویض تلویزیون هیچ کمکی به بهبود برنامه های کم کیفیت نمی کند. این مسئله مصداق حذف صفر است.  حذف صفر از واحد پولی کشور نیز هیچ کمکی به بهبود شرایط اقتصادی کشور نمی کند. تنها مزیت این کار این است که اسکناس و صفر کمتری در چرخه اقتصادی کشور استفاده می شود.

 

وی همچنین تصریح کرد: گفتنی است حذف صفر از واحد پولی کشور نمی تواند با این میزان تورم چیره شده بر کشور مقابله کند. کار مهمی که در این بین می توان انجام داد این است که یک واحد پولی معین برای کشور انتخاب شود به عنوان مثال واحد پولی رسمی کشور به تومان تبدیل شود آنگاه واحد پولی کوچکتری همانند سنت دلار و یورو برای پول کشور انتخاب شود. این واحد پولی کوچک می تواند یک دهم پول ملی و در قالب ریال باشد.

 

 

این کارشناس امور بانکی در پایان افزود: اقتصاد فعلی کشور توان و کشش  حذف صفر را ندارد. مشکل اصلی اقتصاد ایران تورم و بالا بودن سطح عمومی قیمت هاست.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر