کد خبر: 57280
A

نماینده مجلس: دولت در بودجه 98 به معیشت مردم توجه ویژه دارد

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در لایحه بودجه سال 98 نسبت به بودجه امسال توجه بیشتری به حوزه خدمات و معیشت مردم داشته و سعی کرده است در بخش های حمایتی نیز توجه ویژه ای به قشرهای آسیب پذیر صورت گیرد.

نماینده مجلس: دولت در بودجه 98 به معیشت مردم توجه ویژه دارد

به گزارش دیده بان ایران، علی اکبری درهمین خصوص افزود:در بودجه سال 98 سعی شده است بودجه مربوط به کارکنان دولت و بازنشستگان بیشتر از قبل مورد حمایت های دولتی واقع شود و دولت برنامه جدیدی برای مددجویان نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) ارائه کرده است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط فراروی کشور و تحریم های خصمانه، دولت در لایحه بودجه سال 98 برنامه ریزی کرده است که قدرت خرید قشر آسیب پذیر جامعه و مستمری بگیران در این سال کاهش نیابد. 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین اظهار داشت: نگاه دولت در بخش حمایتی نگاه مثبتی است امیدواریم که سایر نمایندگان نیز به بخش حمایتی بودجه سال 98 نگاه ویژه ای داشته باشند تا همه مردم بتوانند به نوعی از برنامه های حمایتی دولت در سال 98 بهره مند شوند. 
اکبری گفت: در حوزه تامین کالاهای مورد نیاز جامعه، دولت در نظر دارد بر اساس لایحه بودجه سال 98 کالاهای اساسی را با ارز 4200 تومانی وارد بازار کند. 
نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه لایحه بودجه سال 98 را بودجه ای کاملاً انقباضی توصیف کرد و گفت: بودجه فعالیت های عمرانی در این لایحه محدود شده است. 
سیاست‌های پولی انقباضی به تدابیری اطلاق می‌گردد که از طریق کاهش در عرضه پول، اهداف عمومی سیاست‌های پولی را برآورده می‌سازد یا به عبارت دیگر هر نوع تدابیر کاهنده عرضهٔ پول را سیاست پولی انقباضی گویند. 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: برخی از دستگاه ها همچون سازمان حفاظت از محیط زیست رشد قابل توجه ای در بودجه ریزی داشته اند و حوزه فعالیت های این سازمان حوزه حاکمیتی، سیاستگذاری و نظارت است از این رو نباید در تعیین بودجه این سازمان درصد در نظر گرفته شود. 
به عقیده اکبری، بودجه امسال و سال های گذشته سازمان حفاظت از محیط زیست با توجه به حوزه فعالیت بودجه قابل توجهی نبوده است از این رو، افزایش بودجه این سازمان اقدامی صحیح بوده است. 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص لزوم ایجاد شفافیت در لایحه بودجه نیز بیان کرد: یکی از مصادیق ایجاد شفافیت در دسترس بودن اطلاعات برای تمامی مردم است از این رو چون لایحه بودجه در دسترس همگان قرار دارد می توان گفت که یکی از مصادیق شفاف سازی را دولت ایجاد کرده است. 
وی ادامه داد: نگرانی که وجود دارد این است که 67 درصد بودجه به شرکت های دولتی اختصاص می یابد. 
اکبری با بیان این که بسیاری از شرکت های دولتی در حوزه خدمات عمومی فعالیت می کنند، اضافه کرد: اگر تکلیف این شرکت های دولتی مشخص شود و فرایند خصوصی سازی نیز سرعت داده شود شاهد هستیم که تحرک قابل قبولی در عملیاتی کردن برنامه ها توسط دولت ایجاد خواهد شد. 
رئیس جمهوری سه شنبه چهارم دی ماه جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد و لایحه بودجه 1398 را با سقف 17 میلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال ( ١٧.٠٣٢.٣٣٢.٢٧٠.٠٠٠.٠٠٠) تقدیم مجلس کرد.
کاهش تهدیدهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا، افزایش تاب آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف مورد نظر در برنامه ششم توسعه از ویژگی های لایحه بودجه 98 بیان شده است. 
کمیسیون‌های تخصصی مجلس موظف هستند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند و کمیسیون تلفیق نیز موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌ های تخصصی، گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید است. /ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر