کد خبر: 58083
A
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به دیده بان ایران خبر داد؛

معصومه آقاپور: استانی شدن انتخابات، باعث افزایش حضور زنان در مجلس می شود/ طرح واگذاری حذف یارانه 3 دهک بالای جامعه به استانداری ها به منزله تغییررویه در پرداخت یارانه ها است

معصومه آقا پورعلیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس دهم در خصوص مهم ترین چالش های پیش روی بودجه 98 گفت : یکی از مهم ترین چالش های موجود در لایحه بودجه، ساماندهی یارانه های پرداختی است. نکته حائز اهمیتی که در پرداخت یارانه ها وجود دارد این است که باید پرداخت یارانه های پنهانی به صورت جدی ساماندهی شود. با استفاده از این روش می توان یارانه های واقعی را به دست افراد آسیب پذیرجامعه رساند.

معصومه آقاپور: استانی شدن انتخابات، باعث افزایش حضور زنان در مجلس می شود/ طرح واگذاری حذف یارانه  3 دهک بالای جامعه به استانداری ها به منزله  تغییررویه در پرداخت یارانه ها است

دیده بان ایران صبح امروز آیت‌الله جنتی در ابتدای جلسه شورای نگهبان گفت: هرساله در ماه‌های پایانی سال به دلیل وجود مسائل فوق‌العاده‌ای از جمله بررسی بودجه، تراکم کاری بیشتری داریم که این موضوع فعالیت دوچندان می‌طلبد.

دبیر شورای نگهبان افزود: با توجه به اینکه در آستانه بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی هستیم نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌توجه باشیم و باید فعالیت ما در این زمینه بیشتر باشد.

 

بودجه سال 98، بودجه ای انقباضی است

معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، به در همین رابطه  و در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تصویب  لایحه بودجه از سوی شورای نگهبان با چالش هایی مواجه شود؛ خبرنگار دیده بان ایران گفت: بودجه سال 98، بودجه ای انقباضی است که مطابق فرمایشات رهبری این بودجه باید به سمت سرمایه گزاری، اقتصاد مقاومتی و اشتغال سوق پیدا کند. در همین راستا نظرات متفاوتی از جانب نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح و تغییراتی در سطح آن ایجاد خواهد شد.

لازم است بودجه با واقعیت های جامعه نیز تطبیق پیدا کند

 

وی ادامه داد:  آیت الله جنتی نیز جزء پیشکسوتان کشور هستند و نظر ایشان به صلاح کشور است. گفتنی است  تغییرات حاصل در بودجه،  باید مصوبات و شئونات مدنظر قرار گیرد. همچنین لازم است همواره بودجه با واقعیت های جامعه نیز تطبیق پیدا کند که این موضوع با واقع نگری ارتباط مستقیمی دارد. اگر بودجه متناسب با واقعیات جامعه تنظیم نشود، سطح انتظارات مردم افزایش می یابد که البته در صورت عدم تحقق نیازهای مردم، نوعی دوگانگی بر جامعه چیره و مسلط خواهد شد.

 

ساماندهی یارانه های پرداختی از چالش های بودجه سال آتی است

 

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم در خصوص مهم ترین چالش های پیش روی بودجه 98 تصریح کرد: یکی از مهم ترین چالش های موجود در لایحه بودجه، ساماندهی یارانه های پرداختی است. نکته حائز اهمیتی که در پرداخت یارانه ها وجود دارد این است که باید پرداخت یارانه های پنهانی به صورت جدی ساماندهی شود. با استفاده از این روش می توان یارانه های واقعی را به دست افراد آسیب پذیرجامعه رساند.

اگر قشر آسیب پذیر توجه ویژه ای نکنند، جامعه دچار بحران های اجتماعی خواهد شد

 

آقاپور همچنین خاطرنشان کرد:  از سویی دیگر باید جهت پرداخت اقلام عمومی و سبدهای کالایی قشر آسیب پذیر جامعه ، توجه خاصی از سوی مسئولان مربوطه ایجاد شود چراکه در حال حاضراین قشر بسیار شکننده و آسیب پذیر شده اند لذا به همین دلیل اگر مسئولان به این قشر توجه ویژه ای نکنند و سفره این افراد کوچک تر و محدود تر گردد، جامعه با آسیب های اجتماعی گسترده ای مواجه خواهد شد.

 

طرح واگذاری حذف یارانه  3 دهک بالای جامعه به استانداری ها منزله  تغییر رویه در پرداخت یارانه ها است

 

این عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص واگذاری حذف یارانه  3 دهک بالای جامعه به استانداری ها و رابطه آن با ساماندهی یارانه های بیان کرد: بنده معتقدم اجرای این طرح نباید به استانداری ها واگذار می گردید چراکه ساماندهی یارانه ها به منظور تغییر روش و رویه در پرداخت یارانه ها نیست و این طرح  به منزله  تغییر رویه در پرداخت یارانه ها است. گفتنی است در صورت اجرای این طرح، کار و اقدامات مدیران و مسئولان استانی با چالش مواجه خواهند شد. هدف و ساز و کار مهم مدیران استانی تولید کار و اشتغال در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است که در صورت این طرح، مدیران از این اهداف استانی خود جا مانده و یا با مشکلاتی در این زمینه مواجه خواهند شد که این موضوع استان ها را با آسیب ها و بحران های اجتماعی و اقتصادی رو به رو می کند.

در ساماندهی یارانه ها، برنامه ریزی مناسبی باید صورت گیرد

 

آقاپور همچنین اضافه کرد: برنامه ریزی از عوامل مهمی است ک باید در پرداخت یارانه های پنهان به آن توجه کرد. در رابطه با ساماندهی یارانه های پنهان که شامل ساماندهی قیمت برق، قیمت آب مصرفیریال هزینه نقل و انتقال خوردوهای گران قیمت، ارتباطات و.. است باید برنامه ریزی مناسبی صورت بگیرد. این برنامه ریزی می تواند در قالب  شفاف سازی در امر پرداخت و دریافت یارانه ها از بنگاه های اقتصادی و توزیع مناسب آن ها بین مردم به ویژه در بین قشر آسیب پذیر جامعه و به طور کلی دهک های پایین جامعه باشد.

 

سودها کلان ناشی از واردات و توزیع کالاها از مصادیق مهمی است که نیاز به ساماندهی دارد

 

وی در ادامه گفت: به عنوان مثال؛ شکر به قیمت 4200 تومان برای مصرف خانوار وارد می شود ولی به جای این که این شکر به مصرف خانوار برسد، بخش های تولیدی اقدام به خرید شکرها کرده و آنها را تبدیل به تولید نبات کرده و با بسته بندی مناسب آن ها را صادر می کند. مابه التفاوت سود حاصل از صادرات نبات ها به بنگاه های اقتصادی اختصاص می باید به همین جهت هیچگاه این بنگاه ها راضی به ارزان تر عرضه کردن این نبات ها در سطح جامعه نیستند. اما اگر این شکر با یک بارکد مشخص و با استفاده از ارز نیمایی وارد و وبسته بندی شده و به عرضه مردم توسط فروشگاه های زنجیره ای برسد، هیچ مشکلی پیش در این زمینه به وجود نمی آید حتی اگر این شکر تبدیل به نبات گردد. همین موضوع از عمده مسائلی است که نیاز به ساماندهی عمیق و ویژه دارد.

 

 الویت یافتن شهرستان ها و به حداقل رسیدن کشمکش های آنها از محاسن استانی شدن انتخابات است

 

این عضو فراکسیون زنان مجلس دهم در رابطه با استانی شدن انتخابات و نقاط مثبت آن تشریح کرد: بنده از موافقان پر و پا قرص این طرح هستم. از نقاط مثبت این طرح می توان به تشکیل احزاب و حرکت آنها، تغییر دیدگاه نمایندگان مجلس از سطح استانی به شهرستانی و الویت یافتن شهرستان ها و به حداقل رسیدن کشمکش ها اشاره کرد. در همین رابطه طرحی را فراکسیون زنان به کمیسیون شوراها ارائه کرده است.

استانی شدن انتخابات، باعث افزایش حضور زنان در مجلس می شود

 

وی افزود: طرح ارائه شده از سوی فراکسیون زنان به کمیسیون شوراها، موجب افزایش حضور بانوان در مجلس خواهد شد به طوری که حضور زنان 30 درصد در لیست های انتخاباتی شهرها و شهرستان ها زیاد می شود. این 30 درصد در واقع شامل 85حداقل نفر از نمایندگان است که به زنان اختصاص می یابد بدین ترتیب با اجرای این طرح مشارکت بانوان در امر قانون گزاری افزایش می یابد.

تلاش می کنیم این طرح در انتخابات 98 اجرا شود

 

آقاپور در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این طرح می تواند در انتخابات سال 98 مجلس قابلیت اجرایی داشته باشد یاخیر گفت: تمام تلاش نمایندگان بر این است که این طرح در انتخابات 98 اجرا شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر