کد خبر: 58442
A
سفیر سابق ایران در ونزوئلا

پیغام چاوز به هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد چه بود؟/ چرا سرمایه‌گذاری در ونزوئلا با وجود ابرتورم این کشور به صرفه است؟

احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا معتقد است که سرمایه‌گذاری در این کشور بسیار پربازده است و نباید به دلیل مخالفت با دولت‌های گذشته امکاناتی که فراهم شده است را از بین برد چرا که ونزوئلا کشوری بسیار ثروتمند است.

پیغام چاوز به هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد چه بود؟/ چرا سرمایه‌گذاری در ونزوئلا با وجود ابرتورم این کشور به صرفه است؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ احمد سبحانی، سفیر سابق ایران در ونزوئلا و مدیر کل اسبق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه درباره دستاوردهای روابط اقتصادی با ونزوئلا به سایت اقتصاد 24 گفت: ما در ونزوئلا تقریبا هیچ سرمایه گذاری اساسی به آن معنا که نیاز به بردن پول داشته باشد، نکردیم و بیشتر فعالیت های ما در قالب صادر کردن خدمات فنی و مهندسی بوده که بابت خدماتی که شرکت های خصوصی انجام دادند پول آن را گرفتند.

وی افزود: جمعا قرارداد ساخت ۲۷ هزار واحد مسکونی در قالب ۸ شهرک با کلیه زیرساخت ها در ونزوئلا توسط دو شرکت خانه سازی ایرانیان و شرکت کیسون منعقد شد که از این مقدار ۲۰ هزار واحد به عهده شرکت خصوصی کیسون بوده که در رقابت با شرکت های بزرگ‌ خانه‌سازی جهانی همه را ساخته و تحویل داده و پول آن را به طور کامل دریافت کرده است و از این کار ۳۰۰ میلیون دلار نیز سود برده است و همان سال از نظر موسسه آمریکایی ENR به عنوان هفتمین انبوه‌ساز بزرگ‌ جهانی معرفی شد و شرکت خانه‌سازی ایرانیان نیز ساخت ۷ هزار واحد مسکونی را به عهده داشته است که بیش از ۳۵۰۰ واحد از آنها را تکمیل و تحویل داده است.

سبحانی ادامه داد: در بخش سیمان نیز در ونزوئلا قرارداد ساخت یک کارخانه تولید سیمان با ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال با سرمایه دولت ونزوئلا توسط یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت صنایع ایران با دولت ونزوئلا امضا شده و سپس اجرای آن به‌عهده دو شرکت خصوصی ایرانی گذاشته شد و این کار نیز با سود بالا به انجام رسید. همچنین تولید مستمر تراکتور در ونزوئلا پایه ریزی شد به نحوی که تمام تشکیلات و کارخانه از طرف ونزوئلا بود و ایران فقط وظیفه راه اندازی را به عهده داشت و ۵۱ درصد از سهام نیز برای ایران بود و خودروسازان نیز قرارداد جداگانه ای با دولت ونزوئلا منعقد کرده و از این قراردادها سود بسیار بالایی بردند.

شاید در تاریخ سودمندترین صادرات خدمات فنی و مهندسی که به یک کشور دیگر داشتیم مربوط به کشور ونزوئلا است

سفیر سابق ایران در ونزوئلا با بیان اینکه سایر پروژه ها مثل آرد و لبنیات نیز پول خود را دریافت کرده اند گفت: شاید در تاریخ سودمندترین صادرات خدمات فنی و مهندسی که به یک کشور دیگر داشتیم مربوط به کشور ونزوئلا است.

ترک‌ها گوی رقابت‌ را ربوده‌اند

سبحانی تصریح کرد: آنچه امروز باید بدانیم این است که ونزوئلا کشوری ثروتمند است؛ زمانی که ما در آنجا کار می کردیم ترک ها حضور نداشتند اما فقط در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار از ونزوئلا طلا وارد کردند، چند صد میلیون دلار نیز مبادله کالا و خدمات داشته اند که بخش اعظم این مبادلات با سیستم تهاتر است.

وی افزود: ونزوئلا دارای بیشترین ذخایر نفت جهان است و با فاصله زیادی از عربستان نفت بیشتری دارد؛ همچنین آب شیرین و طلا از منابع طبیعی این کشور هستند؛ این کشور دارای مواد اولیه فولاد است که نیاز صنایع فولادی کشور ماست.

زمانی که ما در آنجا کار می کردیم ترک ها حضور نداشتند اما فقط در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار از ونزوئلا طلا وارد کردند، چند صد میلیون دلار نیز مبادله کالا و خدمات داشته اند که بخش اعظم این مبادلات با سیستم تهاتر است

سبحانی اظهار کرد: با این حال در دو سال گذشته ما کار با ونزوئلا را به دلیل یکسری از شایعات رها کردیم و بعضی ها صرفا برای اینکه نشان دهند کارها‌ی دولت گذشته به هیچ‌وجه مثبت نبوده است این ظرفیت را از بین برده اند؛ با اینکه در هر کاری باید درصد کمی از ریسک را پذیرفت اما در کار با ونزوئلا در عمل تابه‌حال هیچ ریسکی نداشتیم و امروز نیز کار با ونزوئلا در صورتی که با درایت برنامه ریزی شود از ریسک بسیار پایینی برخوردار است چرا که ونزوئلا بازار بالقوه سودمندی است و می‌توانیم از آن ثروت ایجاد کنیم. برای مثال ونزوئلا ظرفیت خالی پالایشگاهی دارد و ما نباید خود را محدود کنیم.

پیغام چاوز به هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد

سفیر سابق ونزوئلا با بیان اینکه چنین سرمایه گذاری های معطوف به نگاهی ملی است و ربطی به این یا آن دولت ندارد بیان کرد: به‌یاد دارم که پس از انتخابات سال ۸۴ در ایران هوگو چاوز گفت که می‌خواهد با برنده، بازنده انتخابات و رییس جمهور قبلی صحبت کند و هر سه این افراد در تماس خود با چاوز گفتند مشی هیچ یک از آن‌ها در تعامل با ونزوئلا تفاوتی ندارد و یک خط را پیگیری می کنند و این یک‌ نمونه موضع‌گیری زیبا و ملی بود که شاهد آن بودم.

به‌یاد دارم که پس از انتخابات سال ۸۴ در ایران هوگو چاوز گفت که می‌خواهد با برنده، بازنده انتخابات و رییس جمهور قبلی صحبت کند و هر سه این افراد در تماس خود با چاوز گفتند مشی هیچ یک از آن‌ها در تعامل با ونزوئلا تفاوتی ندارد و یک خط را پیگیری می‌کنند

وی افزود: اگر حتی آمریکا و اروپا برای ما فرش قرمز هم پهن کردند نباید رفیقان سابق خود را فراموش کنیم. ونزوئلایی‌ها کار با ایران را بسیار دوست دارند و حتی به آن اصرار می ورزند در حالی که به علت ترویج شایعات و مسائل داخلی ما به ظرفیت اقتصادی این کشور توجهی نداریم.

سبحانی در پایان خاطرنشان  کرد: رقابت ما با ترکیه بر سر بازار ونزوئلا کار سختی نیست اما نباید اینگونه باشد که ما در داخل بنشینیم و اردوغان شخصا به ونزوئلا برود؛ لذا ما هم باید تحرک بیشتری داشته باشیم و رفاقت خود را نشان دهیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر