کد خبر: 59078
A

اگر به FATF نپیوندیم، تعامل کشور با روسیه محدود می شود

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه تحریم های بین المللی، تعامل روسیه و ایران را تحت الشعاع قرار می دهد، گفت: این کشور تلاش می کند تا با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF، به راحتی بتواند با ما تعامل داشته است.

اگر به FATF نپیوندیم، تعامل کشور با روسیه محدود می شود

به گزارش دیده بان ایران، عبدالله مهاجر دارابی پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را یک ضرورت دانست و اظهار داشت: در حال حاضر به غیر از یک یا دو کشور از جمله کره شمالی، بیشتر کشورها به FATF پیوسته اند. 
وی افزود: در ایران موضوع پیوستن یا نپیوستن به این کنوانسیون بین المللی، بیشتر جنبه سیاسی دارد. البته اگر منطق این است که عضو FATF نشویم، دیگر حرفی نیست اما در واقعیت عدم عضویت مان منطقی به نظر نمی آید. امیدوارم آنهایی که درک درستی از شرایط کشور دارند، این موضوع را سیاسی نکنند. 
رئیس اتاق بازرگانی مازندران ادامه داد: ما باید بپذیریم که نمی توانیم در یک جزیره تنها زندگی کنیم بلکه باید با جامعه جهانی تعامل داشته باشیم و این جامعه را با خود همراه سازیم. 

**محدودیت در تعامل های پولی
مهاجر دارابی با ابراز امیدواری از تصویب دو لایحه «پالرمو» و «CFT» در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: با پیوستن ایران به FATF، یک دغدغه جدی در حوزه اقتصادی کشور حل می شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم های اقتصادی، ارتباط پولی ایران با بسیاری از کشورها محدود شده است، یادآور شد: پیوستن به FATF به طور قطع این مشکلات پولی را حل می کند زیرا به یک سیستم بین المللی وصل شده ایم. 
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه اضافه کرد: اگر ما قوانین بین المللی را نپذیریم، دیگر کشورها از جمله اروپایی ها، نمی توانند با ما تعامل کنند و وضعیت ما سخت تر خواهد شد. متاسفانه گاهی برخی از سیاسیون به اقتصاد هم نگاه سیاسی دارند که این موضوع به اقتصاد کشور لطمه می زند.
مهاجر دارابی بیان کرد: در کشور دو جریان وجود دارد که حاکمیت دست آنهاست. این دو جریان در مقابل هم قرار دارند و هرگاه یکی از آنها قدرت را در دست می گیرد، دیگری در برابر آن می ایستد. این رویه درست نیست. 
وی عنوان کرد: سیاسیون نباید در حق مردم جفا کنند و رقابت های سیاسی خود را با معیشت مردم گره بزنند. امروز اگر قرار است اتفاقی بیفتد که خیر مردم در آن است، نباید در فضای سیاسی کشمکش باشد زیرا در نهایت، مردم گرفتار خواهند شد. 

**محدودیت در روابط ایران و روسیه
عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه در ادامه به تاثیر عدم پیوستن ایران به FATF بر روابط ایران و روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: روسیه با ایران دوست و نزدیک است اما این کشور هم در یک جزیره زندگی نمی کند و می خواهد با دیگر کشورها ارتباط داشته باشد. 
مهاجر دارابی افزود: روسیه در برخی موارد به دلیل محدودیت ها نمی تواند تعامل خوبی با ایران برقرار کند. این کشور تلاش می کند ایران به FATF بپیوندد تا بتواند راحت تر با ما تعامل کند. 
رئیس اتاق بازرگانی مازندران یادآور شد: در حال حاضر ارتباط اقتصادی ایران با این کشور محدود شده است. روسیه به عنوان یک قطب اقتصادی در دنیا باید با دیگر کشورها همراه باشد و در این شرایط ممکن است ترجیح دهد کمتر در کنار ایران باشد. اگر ایران به FATF نپیوندد، شاید روسیه راهی برای تعامل های خود با ایران پیدا کند اما همکاری با این کشور دشوار خواهد شد. / ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر