کد خبر: 5998
A

فرشاد مؤمنی: در دولت قبل کسب درآمد به روش‌ شبه‌گانگستری صورت می گرفت

روزنامه وقایع اتفاقیه، بخشهایی از سخنرانی دکترفرشاد مومنی اقتصاددان که در مرکز مطالعات دین واقتصاد ایراد شده است منتشر کرد.

فرشاد مؤمنی: در دولت قبل کسب درآمد به روش‌ شبه‌گانگستری صورت می گرفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بخشهایی از سخنان او را می خوانید:

* اگرچه به شکل تاریخی در ایران‌، افزایش درآمدهای نفتی با ایجاد رونق در بخش تولید و افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل در بخش مسکن همراه بود ولی در دوره افزایش قیمت نفت در دولت قبل، حتی افزایش اشتغال در بخش مسکن هم ایجاد نشد و این به‌دلیل دستاویزشدن دولت‌های قبل به روش گانگستری برای کسب درآمد بود.

* در یکی، دو دهه اخیر، این بخش پدیده‌های جدید به همراه آورد که هرکدام نیازمند واکاوی بسیار جدی‌تری نسبت به گذشته است. یک وجهه بسیار مهم این موضوع در آخرین دوره شکوفایی چشمگیر درآمدهای نفتی، یعنی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ قابل بررسی است که در آن، فعالیت‌های رانتی در اقتصاد سیاسی گسترش و عمق بی‌سابقه یافت و در کنار آن با یک فساد بی‌سابقه مالی روبه‌رو شدیم که در ۱۰ سال اخیر، منجر به آن شد که حتی جاذبه‌های این بخش برای کسانی که از شیوه‌های غیرمولد می‌خواستند کسب درآمد کنند، به حداقل برسد.

* اگر به داده‌های سرشماری سال ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ نگاه کنید، متوجه می‌شوید بعد از بخش صنعت که خالص فرصت‌های شغلی ایجاد‌شده در این بخش در بین این دو سرشماری به منفی رسید، خالص فرصت‌های ایجاد‌شده در بخش مسکن نیز در این دوره منفی شد و این موضوع، پدیده قابل اعتنایی است.

* منظر اقتصاد سیاسی نشان می‌دهد تا قبل از این موج، شاهد این بودیم که در بحران‌های شکوفایی درآمد نفتی بخش‌های مولد، مغلوب بخش‌های غیرمولد می‌شوند؛ به همین خاطر، صنعت‌زدایی با افول نسبی بخش کشاورزی همراه بود. همگام با آن، افزایش بی‌سابقه واردات محصولات کشاورزی نیز صورت می‌گرفت ولی نکته حیرت‌انگیز بی‌سابقه، این است که در دوره اخیر خالص فرصت‌های شغلی ایجاد‌شده در بخش مسکن، به تعداد چشمگیری کاهش یافته است به این معنی که به لطف سیاست‌های دولت قبل که از راه‌های شبه‌مافیایی و شبه‌گانگستری برای کسب درآمد استفاده می‌کرد، خالص فرصت شغلی بخش ساختمان و مسکن منفی شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر