کد خبر: 60015
A

پورابراهیمی: ذخایر طلا و ارز کشور ۲ برابر میزان مصارف است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: میزان منابع ارزی و طلای کشور همیشه ۲ برابر میزان مصارف بوده و در سه ماه اخیر مجموعه ذخایر طلای کشور نه تنها افزایش یافته، بلکه نسبت به گذشته نیز این ذخایر بیشتر شد.

پورابراهیمی: ذخایر طلا و ارز کشور ۲ برابر میزان مصارف است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: بین منابع و مصارف ارزی منطق حکمفرما است و در طول سال های اخیر میزان منابع ارزی کشور همیشه 2 برابر میزان مصارف ارزی بوده  و هر میزان که کشور نیاز به ارز داشته 2 برابر آن ارز است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منابع ارزی کشور از فروش نفت و صادرات غیرنفتی  حاصل می شود، افزود: حتی اگر کشور یک بشکه نفت نفروشد، مجموع منابع ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی نیازهای وارداتی کشور را پوشش می دهد، بنابراین از جهت منابع و مصارف ارزی در شرایط گذشته و کنونی هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌شود.

منابع ارزی 2 برابر میزان تقاضا در کشور است

وی با اشاره به اینکه شاید عدد مثبت تراز بازرگانی کشور کمتر شود اما همچنان مثبت می ماند، ادامه داد: سال ۹۴، حدود ۵۰ میلیارد دلار واردات و 105 میلیارد دلار صادرات داشته ایم که در واقع صادرات بیش از 2 برابر واردات است، همچنین سال گذشته ۸۰ میلیارد دلار میزان صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات داشته ایم  و تقریبا دو برابر بودن منابع ارزی کشور همیشه وجود داشته است.

پورابراهیمی با بیان اینکه دست ما برای افزایش درآمدهای نفتی بسته نیست، اظهار داشت: روش هایی برای فروش نفت ایجاد شده همانند اینکه بخش خصوصی صادرات نفت را انجام دهد و در این زمینه موفقیت‌هایی ایجاد شده است .

درآمدهای غیرنفتی تا پایان دی ماه سال جاری حدود ۳۵ میلیارد دلار بوده است

وی  با اشاره به اینکه درآمدهای غیرنفتی کشور نیز در شرایط تحریمی تا پایان دی ماه سال جاری حدود ۳۵ میلیارد دلار بوده است، افزود: مولفه اصلی برای اینکه نرخ ارز در بازار چه میزان باشد این بوده که چه میزان منابع و مصارف داشته باشیم، لذا زمانی که منابع و مصارف ارزی کشور حتی با تحریم ها تحت تأثیر قرار نگیرد،  پوشش کامل داده شده و تراز بازرگانی مثبت باشد، مشکلی در کشور وجود نخواهد داشت.

عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه با بیان اینکه نخستین بار نیست که ایران در حوزه بانک‌ها، بانک مرکزی و نفت تحریم شده است، ادامه داد: در سال ۹۱ ایران از سوی آمریکا، اروپا و سازمان ملل تحریم شده بود، اما در شرایط کنونی تنها از سوی آمریکا تحریم شده است، لذا شرایط نقل و انتقال ارز به داخل کشور از گذشته بدتر نیست.

منابع ارزی کشور نیازهای جاری را در طول سه ماه اخیر کاملا پوشش داده شده است

وی تاکید کرد:ذخایر طلای کشور نه تنها افزایش یافت، بلکه نسبت به گذشته نیز این ذخایر بیشتر شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه میزان منابع ارزی کشور نیازهای جاری را در طول سه ماه اخیر کاملا پوشش داده شده است، افزود:  علاوه بر اینکه اشتباهات گذشته جبران شده مازاد منابع نیز نسبت به متوسط سنوات گذشته وجود دارد، بنابراین در بخش  ذخایر ارزی و طلا جبران کامل صورت گرفته است.

۸۰ درصد سیاست های ارزی دولت بر اساس پیشنهادات مجلس و کمیسیون اقتصادی تغییر یافت

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کنترلی بر بازارهای موازی همانند بازار ارز شرایطی ایجاد کرده تا بازار ارز را به شکل غیرمستقیم از مسیر دلالی و سوداگری خارج کند، ادامه داد: در مسیر حرکت اقتصادی کشور در بازار ارز اتفاق خاصی رخ نمی دهد و در سال آینده نیز نگرانی نخواهیم داشت.

ارتباط تنگاتنگی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی برقرار شده است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ۸۰ درصد سیاست های ارزی دولت بر اساس پیشنهادات مجلس و کمیسیون اقتصادی تغییر یافت، تصریح کرد: در حال حاضر رویکرد بانک مرکزی نیز تغییر یافته و ارتباط تنگاتنگی بین کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی برقرار شده که این فضا سبب ارتقا عملکرد بانک مرکزی نسبت به گذشته شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر