کد خبر: 60187
A

محمود بهمنی: اگر دولت در لایحه بودجه قیمت بنزین را بالا می‌برد، مجلس تصویب می‌کرد

بهمنی گفت: ما اصلا نمی‌گوییم در دولت قبل هدفمندی یارانه‌ها به بهترین وجه اجرا شده است اما بالاخره از آن زمان تقریبا ۸ سال می‌گذرد و باید اصلاح شود. مثل این می‌ماند که بگوییم مسکن مهر خوب نبود؛ بله خوب‌ نبود، ضعیف و نیمه کاره بود اما بالاخره باید تکمیل شود.

محمود بهمنی: اگر دولت در لایحه بودجه قیمت بنزین را بالا می‌برد، مجلس تصویب می‌کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرآنلاین نوشت: فصل بودجه و حساب و کتاب مالی برای یک سال کشور از راه رسیده است؛ اما آنطور که از آراء نمایندگان بر می‌آید نمی‌توان انتظار بودجه‌ای ویژه نسبت به سال‌های قبل داشت و مهمترین دلیل آن هم ملاحظاتی است که هم از سوی بهارستان‌نشینان و هم از سوی ساکنان ساختمان پاستور در این لایحه اعمال می‌شود. ملاحظاتی که قطعا یک سر آن به موضوع انتخابات ختم می‌شود. در این میان وقتی صحبت از افزایش قیمت سوخت و حذف بخشی از یارانه‌بگیرها به میان می‌آید قطعا رای امروز نمایندگان نمی‌تواند بدون نگاه به سال دیگر و ماجرای انتخابات مجلس یازدهم باشد.

البته محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده مردم ساوجبلاغ این نگاه پوپولیستی را متوجه دولت می‌داند و می‌گوید دولت است که می‌ترسد چنین تغییراتی را در بودجه انجام دهد. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است:  

چرا مجلس به افزایش قیمت سوخت رای نمی دهد چقدر این رفتارها برگرفته از رفتارهای پوپولیستی و بحث های انتخاباتی است؟

امروز وقتی قیمت بنزین ۱۰۰۰ تومان است از این یارانه کسانی استفاده می کنند که بنز آخرین سیستم می نشیند و ۵۰۰ الی ۶۰۰ لیتر بنزین هم استفاده می‌کند. در مقابل آن فردی که جنوب شهر زندگی می‌کند و یک دوچرخه دارد و جزو سه دهک پایین جامعه محسوب می‌شود که ماشین ندارد تا بتواند از این یارانه استفاده کند. بنابراین می‌بینیم سهم یارانه آب،برق و سوخت فردی را که وضعیت اقتصادی خوبی ندارد و از طبقات پایین جامعه محسوب می‌شود به افرادی می‌دهیم که از وضع مالی خوبی برخوردار هستند و جزو سه دهک بالای جامعه محسوب می‌شوند.ما یارانه را باید به افراد ضعیف بدهیم اما عملا به کسانی می دهیم که اصلا نیازمند نیستند. ما سه سال است که می‌گوییم آقای دولت یارانه‌بگیرها با با درآمدهای بالا را حذف کن.

چرا مجلس این کار را نمی‌کند؟ چرا فقط این حذف یارانه بگیرها را دولت به گردن مجلس می‌اندازند مجلس آن را متوجه دولت می‌کند؟

مجلس این اختیار را به دولت داده است؛ خودش که نمی‌تواند آن را حذف کند. مجلس سه سال پیش گفت درآمدهای بالا را از یارانه گرفتن حذف کن. رفتار معمول و طبیعی این است که در این‌ سالها دولت باید افراد با درآمدهای بالا را شناسایی می‌کرد و یارانه‌شان را حذف کند. بعضی وقت‌ها به دلیل انتخابات و برای اینکه فقط یک عده خاصی از آنها راضی باشند این کار را انجام نمی‌دهند. اگر قرار باشد به این شیوه رفتار شود نمی‌توان انتظار بهبود شرایط داشت. بنابراین ما باید بیاییم و هدفمند کار انجام دهیم. ما اسم یارانه‌ها را گذاشتیم هدفمندی یارانه‌ها یعنی اینکه وقتی ما ۲۸ آذر ۸۹ که یارانه‌ها را اجرایی کردیم ۴۵هزارتومان آن زمان تقریبا ۴۰ دلار بود الان ۴ دلار است. ما امروز با افزایش قیمت‌ها و تورم مواجه هستیم. خیلی از مردم قدرت خرید ندارند. شما می‌گویید گوشت با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد می‌کنیم اما این به دست آن نیازمند نمی‌رسد چرا که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند؛ با این رویه چه کسی بیشتر از همه استفاده می‌کند؟! مشخص است یک عده واسطه‌و دلال از این رانت‌ها استفاده می‌کنند. ما باید برنامه‌ای بریزیم که این رانت‌ها که امروز برای عده‌ای خاص وجود دارد از بین برود.

آقای بهمنی شما می‌گویید دولت به دلیل انتخابات از حذف یارانه بگیرها خود داری می‌کند اما این مشکل اتفاقا ریشه در همان تصمیم شما در سال ۸۹ دارد که یارانه‌ها غلط و خلاف واقعیت اجرا شد و اگر همان زمان درست اجرا می‌شد شاید امروز با این مشکلات رو به رو نمی‌شدیم

من یک چیزی به شما بگویم و آن اینکه آن زمان شاید بگویید بد اجرا شد اما هرچه این بد بودن هرچه به پیش می‌رویم بیشتر بد می‌شود و زاویه آن تندتر می‌شود تا اینکه بالاخره یک‌جا با آن مقابله  شود و یک جایی با این رویه غلط مقابله شود. ما اصلا نمی گوییم آن زمان هدفمندی یارانه‌ها  به بهترین وجه اجرا شده است اما بالاخره از آن زمان تقریبا ۸ سال است که می‌گذرد باید اصلاح شود. مثل ای می‌ماند که بگوییم مسکن مهر خوب نبود؛ بله خوب‌ نبود، ضعیف و نیمه کاره بود اما  باید تکمیل شود. نمی‌توانیم بگوییم مسکن مهر ذاتا بد بود.  یک‌ تعدادی خانه‌دار شدند. دیوارها باریک بود آب وبرق و گاز نداشت همه درست اما نباید به اتکای اینکه ایراداتی وجود داشت بگوییم کل آن پروژه خراب است. این‌ها را گفتم که بگویم هدفمندی‌ یارانه‌ها فی‌نفسه آن زمان بد نبود. سال‌ها بود که عده‌ای از این یارانه‌ها استفاده می‌کردند. خیلی ها جرات اجرای یارانه‌ها را نداشتند و می‌ترسیدند. امروز هم همین است.

یعنی از حذف یارانه بگیرها می‌ترسند؟

بله امروز هم می‌ترسند. درحالی که مجلس به آنها اختیار داده است انها می‌توانند از این اختیار استفاده کنند و درآمدهای بالا را حذف کند.

می‌گویید دولت می‌ترسد یارانه‌بگیرها را حذف کند؛ مجلس چرا با افزایش قیمت سوخت مخالفت می‌کند؟

دولت بحث افزایش قیمت سوخت را به مجلس نیاورد. باید دولت می‌گفت قیمت بنزین این مقدار شود.

این موضوع را که دولت در بودجه قرار داد

نه. آنها اصلا درمورد افزایش قیمت‌های حامل انرژی بحث نکردند

شما می‌گویید اگر این موضوع مطرح می‌شد نمایندگان به آن رای می‌دادند؟

به هر حال بحث می‌شد و احتمالا به آن رای داده می‌شد

یک موضوع دیگری که اخیرا در مجلس تصویب شد بحث لغو معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح است. این لغو معافیت قرار است چگونه اجرا شود؟

غالبا آنها مالیات می‌دادند.

آنها از مالیات معاف بودند و اگر یک مبلغ ناچیزی به عنوان مالیات پرداخت می‌کردند دوباره به آنها در یک ردیف دیگر پس داده می‌شد؟

انچه که من به یاد دارم مثلا ستاد اجرایی فرمان امام مالیات می‌داد و همینطور بلافاصله بعد از مشخص شدن سود و زیانش مالیاتش را هم پرداخت می‌کرد؛ یا بنیاد مستضعان همینطور؛ آنها اعلام کردند از ده سال قبل چقدر مالیات داده‌اند.

هرسال این بحث لغو معافیت مالیاتی مطرح می‌شود اما به اجرا نمی‌رسد

نه اصلا این موضوع مطرح نبوده است. اساسا مالیات از حقوق آنها کم می‌شود.

منظور از مالیات، مالیات بر درآمدهای آستان قدس و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح است؟

‌تا انجا که من یادم می‌آید آستان قدس همواره مالیات می‌داد

تا سال گذشته مالیات آستان قدس ۱۰۰ هزار تومان بود که این مبلغ در ردیف‌های دیگر جبران می‌شد و به آستان قدس بازمی‌گشت؟

من اطلاع کافی ندارم. اجازه بدهید بپرسم و دقیق به شما بگویم./خبرانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر