کد خبر: 60366
A
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

بازار واردات گوشت در اختیار نفوذی‌هاست/ افزایش ۱۳۵ درصدی واردات گوشت قرمز در یک سال

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که گرانی گوشت قرمز در هفته‌ها و ماه‌های گذشته ناشی از کمبود محصول در بازار نیست، چرا که بیشتر از ۱۳۵ درصد نسبت به سال گذشته گوشت قرمز وارد کرده‌ایم و نفوذی‌ها یکی از عوامل این گرانی هستند که اهداف دشمن را پیش می‌برند.

بازار واردات گوشت در اختیار نفوذی‌هاست/ افزایش ۱۳۵ درصدی واردات گوشت قرمز در یک سال

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی با بیان این مطلب در نشست خبری اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد کسانی که گوشت وارد شده را انبار می‌کنند یا این که واردات را در اختیار گرفته‌اند و قاچاق می‌کنند، نفوذی هستند و این نفوذی‌ها در کنار دیگر عوامل مانند متفاوت بودن نرخ ارز، مدیریت در توزیع، فشارها و تحریم‌های بین المللی و غیره سبب گرانی گوشت قرمز شده‌اند.

وی با بیان این که مسئولیت تنظیم بازار با ما نیست، اما منتقد مدیریت توزیع کالاهای اساسی هستیم، افزود: یکی از مشکلات موجود در کنار عدم مدیریت در سیستم تولید نفوذی‌ها هستند چرا که دشمنان ایران مانند آمریکا سعی در نفوذ به معیشت مردم دارند، بنابراین مشاهده می‌کنیم به هر طریقی به دنبال جوسازی در کشور هستند و همانطور که اخیراً مسئله قاچاق آرد مطرح شد به نظر می‌رسد که احتمالاً چند روز دیگر موضوع آجیل شب عید را مطرح می‌کنند و به دنبال به هم ریختن جو و فضای کشور هستند.

وی تصریح کرد: اخیراً خبری منتشر شد که ۱۷ هزار تن گوشت قرمز دپو شده که کشف شد و اینها همان نفوذی‌هایی هستند که پیش از این در طلا و ارز حضور داشتند و حالا در بازار محصولاتپروئتینی. اما دستگاه‌های مسئول باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

سهم ایران در تجارت حلال فقط ۰.۷ درصد

وی با اشاره به این که تجارت حلال در دنیا به یک جریان جهانی با عنوان اسلامی تبدیل شده است گفت: سالانه ۴۰۰۰ میلیارد دلار گردش مالی جریان تجارت غذای حلال در جهان است که متأسفانه سهم ایران در این تجارت جهانی بسیار اندک و حدود ۰.۷ درصد بوده و به هیچ وجه نمی‌توانیم به پای کشورهای مثل ترکیه و مالزی برسیم.

تقوی ادامه داد: یکی از دلایل این عقب ماندگی این است که در زمینه قانونی آشفتگی وجود دارد و یک متولی مشخص سازمان منظم و قانون منسجم در این زمینه در کشور نیست و دستگاه‌هایی از جمله سازمان استاندارد و اتاق بازرگانی و نهاد نمایندگی ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی این وظیفه را بر عهده دارند و همین است که سبب شده تجارت حلال آن طور که باید جدی گرفته نشود.

احیای جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد مردمی

تقوی درباره طرح احیای جهاد سازندگی گفت: در حال آماده سازی برای طرحی برای احیا جهاد سازندگی به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی هستیم که آن را به مقام معظم رهبری ارائه کنیم. اما هم چنان این طرح در حال آماده سازی است تا این که ببینم آن را در چه ساختاری و تحت عنوان چه مجموعه‌ای احیا کنیم.

همچنان قیمت گندم پایین است

تقوی تاکید کرد: با وجود این که چند بار نرخ تضمینی گندم اصلاح شد و افزایش نسبت به نرخ اولیه داشته است باید گفت قیمت ۱۷۰۰ تومانی برای خرید تضمینی این محصول استراتژیک همچنان پایینی است چرا که همین گندم در برخی کشورهای همسایه تا ۲,۴۰۰ تومان خریداری می‌شود و آرد آن را با همین نسبت می‌خرند و همین عامل سبب شد قاچاق آرد افزایش یابد و محموله ۳۰۰۰ تنی در خوزستان که می‌خواست به کشورهای هم جوار صادر شود کشف و ضبط شود.

استفاده از دامپزشکان خارجی برای ارزان‌تر شدن گوشت وارداتی

تقوی در زمینه واردات گوشت قرمز اظهار کرد که در واردات گوشت قرمز مانند دیگر محصولات پروتئینی همواره یک ناظر از سازمان دامپزشکی به عنوان نظارت بهداشتی و یک نفر از نمایندگی ولی فقیه در این وزارت خانه به عنوان ناظر شرعی نظارت دارند، اما در راستا کاهش هزینه واردات گوشت قراردادی با کشورهای صادر کننده امضا کرده‌ایم تا با کشورهای که پروتکل بهداشتی مشترک داریم این گونه همکاری کنیم و از دامپزشکان آنها استفاده شود و این مسئله را وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است.

ممنوعیت دریافت پول آخر هفته به دامپزشکان و ناظران شرعی در برزیل

وی با بیان این که هر سه ماه یکبار حدود ۴۰ ناظر شرعی به کشورهای خارجی اعزام می‌شوند تصریح کرد: یکی از کارهایی که در ماه‌های گذشته انجام دادیم دستور برای ممنوعیت و توقف پرداخت پول آخر هفته (ویکند) به دامپزشکان و ناظران شرعی بود که البته پول آن را روی قیمت گوشت وارداتی می‌کشیدند، اما اخیراً ابلاغ کردیم این هزینه‌ها ممنوع شود.

وی همچنین به نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله مدیریت جهادی در مصلای امام خمینی اشاره کرد که ۱۲ تا ۱۴ اسفند ماه در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود گفت: مردم می‌توانند محصولات کشاورزی به ویژه میوه‌های مانند سیب و پرتغال را با نرخ مصوب تنظیم بازاری از آن جا تأمین کنند البته در حال رایزنی برای تأمین و عرضه دیگر محصولات مانند محصولات پروتئینی (گوشت، مرغ تخم مرغ) خشکبار از جمله آجیل و غیره با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار هستیم که به محض نهایی شدن آن را اعلام می‌کنیم./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر