کد خبر: 6042
A

رانتی که یک شبه افراد را میلیاردر می‌کند/ پروژه اطلس مال هم ناهنجار است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که رانت هایی که در شهرسازی وجود دارد می تواند یک شبه افراد را میلیاردر کند، گفت: علت عدم شفافیت حرف هایم ترس از دادستان است.

رانتی که یک شبه افراد را میلیاردر می‌کند/ پروژه اطلس مال هم ناهنجار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پیروز حناچی در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که هر تصمیمی که در مورد شهرسازی گرفته می‌شود باید در راستای حفظ منافع بلندمدت شهروندان باشد، گفت: امروز افراد نمی‌توانند در هر کجا و با هر مساحتی شروع به ساخت و ساز کنند.

وی ادامه داد: زمانی که سیستم مانیتورینگ و کنترل خاموش شود هر اتفاقی می‌تواند در حوزه شهرسازی بیفتد.

معاون وزیر راه و سازی با بیان این که شهر با سرمایه شهروندان اداره می‌شود، گفت: باید در حوزه شهرسازی منافع بلندمدت شهروندان در نظر گرفته شود.

وی درباره بلندمرتبه سازی‌هایی که در تهران انجام شده است، گفت:‌ در طرح جامع تهران مصوب سال 1386 ضوابطی برای بلندمرتبه‌سازی گنجانده شده است اما پیش از آن هم برنامه‌ها و الزاماتی در این باره وجود داشت حال این که اگر برنامه‌ای قابل اجرا نبود افرادی وجود داشتند که قانون را اجرا می‌کردند.

وی ادامه داد: بعضی از برنامه‌ها درست به اجرا نرسیده‌اند و برخی‌ها هم به درستی انجام شده‌اند مانند محدوده تپه‌های عباس آباد.

حناچی با بیان این که از نیمه دوم سال 92 هیچ مجوزی را در باره بلندمرتبه سازی نه در تهران بلکه در سایر شهرها مانند مشهد صادر نکردیم، گفت: در این مدت فشار بر شهرداری‌ها آوردیم که طبق ضابطه عمل کنند.

وی در پاسخ به این سوئال که چرا مجوزهای داده شده در دولت‌ قبل به اجرا می‌رسند ، گفت:‌ ساخت و ساز پروژه‌های بلندمرتبه ، بحث های مالی و حقوقی بسیار پیچیده‌ای دارد و البته ما جلوی اجرای برخی از پروژه‌ها مانند ایران زمین را گرفتیم.

مجری برنامه در واکنش به این صحبت معاون وزیر راه و شهرسازی ، گفت: جلوی این پروژه گرفته شد به دلیل اینکه مالک آن بابک زنجانی بود.

حناچی در پاسخ به مجری برنامه گفت: در پروژه‌ها کاری به مالک نداریم جلوی این پروژه گرفته شد چون پروژه ناهنجاری بود و در آن منطقه فقط باید ساختمان‌های دو طبقه ساخته می‌شد بنابراین جایی برای بلندمرتبه‌سازی نبود.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه ادامه داد: معتقدیم پروژه اطلس مال هم ناهنجار است و طبق طرح جامع تهران شهرداری حق نداشت در این منطقه مجوز بلندمرتبه‌سازی صادر کند ضمن اینکه در طرح جامع مکان اطلس مال پارکینگ تعریف شده است و ما به شهرداری این الزام را اعلام کرده‌ایم که در آن منطقه باید یک پارکینگ احداث کند.

حناچی با بیان این که در طول سه سال گذشته اقدامات خلاف طرح جامع تهران متوقف شده است ، گفت: هر پروانه ساخت سه سال اعتبار دارد و این مانند این است که شهرداری بذری را در شهر تهران پاشیده است و هر روز ممکن است ساختمان‌های سر در بیاورند.

وی با بیان این که خوشبختانه جهت گیری عمومی شهرداری تهران هم تغییر کرده است، گفت:‌ حد فاصل سال‌های 90 تا 92 مجوز ساخت 140 برج مسکونی در تهران صادر شده است که اگر جلوی این گرفته شود شهرداری از عهده گردش مالی آن و پرداخت هزینه‌ها بر نمی‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه پیش‌نویس مصوبه منابع مالی پایدار آماده شده است، گفت: این پیش نویس آماده ارائه هیئت وزیران است و دولت قبول دارد که باید حداقل منابعی در اختیار شهرداری‌ها قرار گیرد که از این پس هزینه امور اداری شهر را مردم با آلودگی هوا و فروش آسمان تهران نپردازند.

حناچی تاکید کرد: معتقدم که اگر تصمیمات پشت پرده‌ اخذ نشود قطعا امروز دچار این مشکلات نبودیم و در بسیاری از کشورها مردم از پروانه‌هایی که برای ساخت و ساز صادر می شود اطلاعات دارند ما هم باید به سمت شفافیت اطلاعات برویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال این مجری برنامه که صحبت‌های شما درباره تخلفات شهرداری شفاف نیست، گفت: علت عدم شفافیت‌های صحبت من ترس از دادستان است.

حناچی ادامه داد: امتیازات و رانت هایی که در حوزه شهرسازی وجود دارد می تواند افراد یک شبه میلیاردر کند یا این که برخی‌ها را یک شبه بدبخت کند. معتقدم در این دوره هیچ راهی جز شفافیت اطلاعات و اطلاع‌رسانی به موقع و استفاده از نیروهای متخصص و حرفه‌ای نداریم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر