کد خبر: 60428
A

وزیر راه و شهرسازی: اختلافات بین مرزی در راهداری را خاتمه دهید

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری احداث راه‌های روستایی و راه‌های شهری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد و گفت: مدیریت بدون پول را به مدیران راهداری یاد خواهم داد.

وزیر راه و شهرسازی: اختلافات بین مرزی در راهداری را خاتمه دهید

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد اسلامی در گردهمایی روسای ادارات راهداری حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌های سراسر کشور ضمن تشکر از راهداران برای مدیریت بی‌وقفه راه‌های کشور و تشکر از خانواده‌های آنها برای تحمل دوری از راهداران اظهار داشت: باید و نبایدهایی وجود دارد که انجام و رعایت آنها ضروری است و من از تمام راهداران و مدیران راهداری می‌خواهم که نسبت به اجرای این باید و نبایدها اقدام کنند.

وی با اشاره به اختلافات بین مدیران راهداری در مرز بین استان‌ها اظهار داشت: ادارات کل در مرز بین استان‌ها نباید با هم تعارف و دعوا داشته باشند و متاسفانه همیشه شاهد آن بودیم که بر سر این چند متر دعوا است و سیاست هماهنگی 99 قدم را اجرا می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از آنجایی که زیاد سفر می‌کنم تمام این موارد را دیده‌ام و آدرس تمام استان‌هایی که با یکدیگر بر سر این چند متر مرز دعوا دارند را می‌دانم. از این پس نمی‌خواهم ببینم بر سر مدیریت چند متر جاده استان‌ها با یکدیگر دعوا و اختلاف داشته باشند.

اسلامی افزود: در شهرها هم این مشکل قابل مشاهده است به طوری که شاهد اختلافاتی بین راهداری و شهرداری هستیم البته در اکثر مواقع حق با راهداری است اما با توجه به مشکلاتی که  شهرداران با آن مواجه هستند راهداران در مدیریت راه‌های منتهی به شهرها و ورودی شهرها باید کمک کننند.

وی تاکید کرد: در بین این اختلافات مردم گناهی ندارند که از این اختلافات آسیب و صدمه ببینند.

وی ادامه داد: بسیار نامناسب است وقتی وارد شهر می‌شویم چاله‌های جاده‌ها افزایش پیدا می‌کنند چرا که دو دستگاه راهداری و شهرداری مدعی هستند مدیریت این چند متر بر عهده یکدیگر است.

اسلامی اظهار داشت: باید به این اختلاف بر سر چند متر خاتمه بدهیم چرا که مردم از این اختلافات مدیریتی رنج می‌برند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسئولیت احداث جاده‌ها با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است که این شرکت برای اتمام مسیر و نبود اعتبارات مجبور است آیتم‌هایی را حذف کند.

وی ادامه داد: همین موضوع باعث می‌شود امکانات رفاهی برای مردم کاهش پیدا کند بنابراین مدیران راهداری اجرای این آیتم‌هایی را که حذف شده اند را در اولویت قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت 700 کیلومتر بزرگراه در کشور گفت: از این 700 کیلومتر 200 کیلومتر تکمیل شده است و در 500 کیلومتری که آسفالت شده باید علائم و گاردریل‌ها نصب شود. اخیراً رئیس سازمان راهداری و مدیرعامل شرکت ساخت تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده‌اند که هرچه سریع‌تر این پروژه را تکمیل کنند.

وی با اشاره به رفع نقاط حادثه‌خیز و نقاطی که سابقه حادثه در آن زیاد است اظهار داشت: در جاده‌های فرعی ترافیک بسیار زیادی داریم اما از آنجایی که زیرسازی این جاده‌ها با سایر جاده‌ها متفاوت است و بیشترین ترافیک در این جاده‌ها هم مربوط به تردد کامیون‌داران و معدن‌داران است باید هزینه ارتقای کیفیت جاده‌های فرعی را سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که همان معدن‌داران هستند بپردازند چرا که تردد بیش از اندازه کامیون‌داران حامل مواد معدنی از جاده‌های فرعی باعث شده زندگی مردم و عبور و مرور آنها از این جاده‌ها مختل شود.

وی با تاکید بر اینکه انجام اقدامات در راستای کاهش تصادفات جاده‌ای از وظایف دولت به ویژه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است گفت: اخیرا از بازدیدی که از منطقه کمیجان در استان مرکزی داشتم شاهد بودم تصاویر بیش از 240 نفر از بومیان این منطقه را منتشر کردند که تمامی آنها از قربیان حوادث جاده‌ای تنها در این نقطه بودند. مردم منطقه را داغدار دیدم و آنها از ما برای کاهش تصادفات مطالبه‌گری می‌کردند.

وی تاکید کرد: باید نسبت به کاهش تصادفات جاده‌ای اقدام کنیم تا شاهد این صحنه‌های تلخ نباشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سه آیتم اصلی مدیریت اظهار داشت: مدیریت خردمند دارای سه آیتم اصلی توجه به قبل، حین و بعد از اجرای اقدامات است. مدیریت خردمند نسبت به قبل به معنای پیشگیری از وقوع اتفاقات است، مدیریت حین به معنای ارائه برنامه منسجم و دقیق و همچنین مدیریت نسبت به بعد به معنای بازخردگیری و اصلاح اقدامات است. تمام این اقدامات جنبه هشداردهنده دارد تا بتوانیم جلوی وقوع اتفاقات و حوادث را بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه برای کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای راه چاره تعامل با فرمانداران، بخشداران و دهیاران با نگاه مهندسی است گفت: بیش از 80 درصد تلفات سوانح جاده‌ای در جاده‌های فرعی و روستایی بوده است بنابراین باید برای اجرای اقدامات درست نسبت به اخذ اطلاعات دقیق اقدام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر تمام راه‌های اصلی و فرعی کشور اسکن شده‌اند و در مانیتورینگ راهداری کیفیت آثار تمام نقاط جاده‌ای مشخص است، گفت: این اطلاعات به برنامه‌ریزی درست کمک می‌کند تا اینکه براساس نیاز واقعی اقدامات درست را انجام دهیم و نه بر اساس تقاضا و فشار.

اسلامی تاکید کرد: قبل از اتمام پایان سال باید اهتمام ویژه‌ای در رفع نقاط بحرانی جاده‌ها و فوریت در ترمیمی برخی از نقاط حادثه‌خیز داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جاده جسم راه است و دشمن آن آب است گفت: نفوذ آب به آسفالت باعث تخریب جاده‌ها می‌شود بنابراین باید از ورود آب‌های غیر مجاز به جاده جلوگیری کنیم که این نیازمند کنترل شیب شیروانی‌های جاده و نظارت بر دهانه‌های آب‌رو است. قطعا اگر در جاده‌ای آب عامل تخریب آسفالت باشد راهداری آن منطقه مقصر است.

وی تاکید کرد: راهداران نباید منتظر تخریب جاده‌ها باشند که کار به ترمیم برسد. باید همواره به اولین اصل مدیریت یعنی پیشگیری متعهد باشیم.

وی با اشاره به افزایش امکانات سیستم‌های هوشمند در جاده‌ها گفت: نگهداری از راه‌ها و پل‌ها باید به صورت ویژه و مستمر انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مراقبت از عدم تجاوز به حریم‌ها را گفت: نباید اجازه دهیم ساخت و سازها در حریم جاده‌ها انجام شود. نباید سازه‌ای را به این دلیل که وارد حریم شده تخریب کنیم بلکه نباید اجازه دهیم آن سازه ساخته شود. اگر سازه‌ای در حریم راه‌ها ساخته شده در اول باید راهداری منطقه محسوب شود حال اینکه چه ما مماشات و چه با غفلت اجازه ساخت آن سازه را داده باشیم.

اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع پیش‌بینی سفر از طریق احداث مجتمع بین راهی استاندارد است، گفت: راهداری نباید اجازه دهد افراد با سرمایه‌گذاری ضعیف وارد ساخت و ساز مجتمع بین راهی شود و موفق ترین مجتمع‌های بین‌راهی از مجتمع‌های زنجیره‌ای هستند.

اسلامی با تاکید بر اینکه نباید فقر سرویس بهداشتی و نمازخانه در راه‌های کشور داشته باشیم گفت: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی نباید این اجازه را داشته باشند تا در هر نقطه‌ای برای استراحت مسافران توقف کنند. مردم چه گناهی کردند که باید حداقل امکانات را در سفر با حمل و نقل عمومی داشته باشند.

وی با تاکید بر ساماندهی امدادخودروها در سطح جاده‌ها اظهار داشت: باید دید چه کسی صلاحیت این امدادخودروها را تایید می‌کند و اساسا با چه فرمولی تعرفه‌های آنها مشخص می‌شود. تمام این موضوعات باید تعیین تکلیف شوند و یک سازمانی باید مسئولیت فعالیت امدادخودروها را بپذیرد و تمام امدادخودروها باید کارت شناسایی داشته باشند و اجازه فعالیت امدادخودروها به صورت رها را نمی‌دهیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آمادگی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای برگزاری سفرهای نوروزی گفت: مردم باید بدون حرکت‌های مخاطره‌آمیز که امکان حادثه هم برای خود و هم سایر مسافران را ایجاد می‌کنند در ایام نوروز رانندگی کنند.

وی افزود: هماهنگی دستگاه‌های ستاد سفر مهم‌ترین موضوع در انجام سفرهای نوروزی است که با نقش‌آفرینی راهداران کیفیت سفر را به حداکثر خواهیم رساند.

اسلامی گفت: باید با پاکسازی علائم و پاکسازی جاده‌ها نسبت به ایجاد فضایی ایمن برای مسافران اقدام کنیم. احتیاط در محیط‌هایی که می‌تواند خاطره‌آمیز باشد را باید با افزایش علائم ایمنی و خط‌کشی تشدید کنیم.

وی با تاکید بر استانداردسازی سرعت‌گیرها ادامه داد: با هماهنگی دستگاه‌های مختلف باید نسبت به اصلاح سرعت‌گیرهای غیراستاندارد در سطح جاده‌ها اقدام کنیم تا مشکلات مردم را کاهش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدیریت بدون پول را به راهداران آموزش می‌دهم گفت: نباید در هر اقدامی متکی بر بودجه دولتی باشیم. باید نسبت به تامین ماشین‌آلات آماده به کار اقدام کرد. اگر ماشینی خراب است باید مالک آن جریمه و اگر خودرویی همواره آماده به کار بود باید مالک آن تشویق شود.

اسلامی با تاکید بر اینکه آقای حسن‌نیا (رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) خبره راهداری است گفت: از سال آینده احداث راه‌های فرعی و روستایی را به راهداری منتقل می‌کنیم و این مصوبه در سال 98 ابلاغ می‌شود.

امیدوارم با ضوابط و شیوه‌نامه‌هایی که توافق کرده‌ایم تحول در احداث و استانداردسازی راه‌های روستایی رخ دهد.

اسلامی تاکید کرد: سال 98 را سال شکوفایی راه‌های فرعی می‌دانم.

وی ادامه داد: در سال آینده نسبت به 1500 کیلومتر نصب نیوجرسی مفصلی و نصب دو هزار دوربین جدید پلاک‌خوان اقدام می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه راهداران و مدیران راهداری باید به رانندگان ماشین آلات سنگین اعتماد کنند گفت: رانندگان ماشین آلات سنگین آد‌م‌های با وجود و فنی هستند و اگر مشکلات آنها برطرف شود قابلیت بسیاری از کارها را دارند.

وی تاکید کرد: اگر روحیه داشته باشیم می‌توانیم بولدزرهای جنگ جهانی را هم عملی کنیم بنده این تجربه را داشتم و به شما هم می‌گویم این اقدامات را تجربه کنید.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر