کد خبر: 61039
A

شمس اردکانی: مخالفان پالرمو نمی‌دانند دقیقا با چه چیزی مخالف هستند

پالرمو باز هم پشت چراغ قرمز مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف شد. این لایحه پر حاشیه به رغم تایید در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ماه‌هاست که در مجمع تشخیص مصلحت نظام معلق مانده است.

شمس اردکانی: مخالفان پالرمو نمی‌دانند دقیقا با چه چیزی مخالف هستند

به گزارش دیده بان ایران، با تصمیم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام،بررسی این لایحه به بعد از  تعطیلات نوروز موکول شده است. این در حالی است که مصباحی مقدم یکی از اعضا مجمع تشخیص تعداد رای‌های منفی را ۲۰ نفر اعلام کرد. به این ترتیب اگر رای ممتنعی وجود نداشت و بقیه اعضا موافق آن بودند می‌شد رای نهایی صادر شود ولایحه مذکور مورد تائید قرار گیرد. علی  شمس اردکانی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل اقتصادی و تجارت بین الملل درباره اثرات اقتصادی تاخیر در بررسی این لایحه به خبرانلاین گفت: کسانی که با پیوستن به پالرمو مخالفت دارند، تقریبا هیچ کدام از سازوکار روابط و پرداخت‌های بین المللی اطلاعی ندارند. حضرت امام حسین می فرمایند :  " النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُو " . این بدان معنی است که مردمان با چیزی که بر آن اگاهی ندارند عداوت و مخالفت می‌کنند. بنده به عنوان کسی که دکترای اقتصاد انرژی از بهترین دانشگاه واساتید امریکا را دارم با حدیثی از امام حسین سخن خود را اغاز می‌کنم که البته به ان افتخار می‌کنم. به نظر من  اکثر مخالفان  پالرمو اطلاع چندانی از سازو کار  لایحه پالرمو و تاثیر آن  نسبت به منافع ملی ندارند. به خصوص اینکه این لایحه با پرداخت‌های بین المللی ملازمه دارد از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. به نظر می‌رسد اغلب کسانی که با موضوع پرداخت‌های بین المللی مخالفت می‌کنند از بودجه منتفع می‌شوند، در نتیجه در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: ولی مثلا من که هیچ انتفاعی از بودجه ندارم به این آقایان تذکر می دهم شما مخالفت می‌کنید پس دولت چگونه سهم شما را از بودجه پرداخت کند؟ او افزود: باید توجه داشت بودجه را بر اساس یک عدد نفتی و صادرات نفتی ضرب در قیمت دلار تعیین کرده اند و این آقایان  نیاز به همین دلار دارند تا بتوانند سهم خود را از دولت دریافت کنند. اینجاست که موضوع باز می‌گردد به همان کلام حضرت امام حسین (ع) که افراد با چیزی که نمی‌دانند مخالفت می‌کنند. اگر این سخن من بر آقایان گران می‌آید بنده  تقاضا می‌کنم  به هر دادگاهی که تمایل دارند  از من شکایت کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت می گویند که رای‌ها مشخص است اما تصمیم نهایی اعلام نشد، تحلیل شما از عدم اعلام نتیجه چیست؟ گفت: من هم همین را می‌گویم ای عزیزان چرا با موضوعی که از ابتدا و انتهای آن چندان  خبر ندارید مخالفت می کنید؟ این حرکت به ضرر خود مخالفین هم هست، پس چرا کاسه ماست خود را می‌شکنید؟ به خصوص افرادی که در سازمانی مشغول به کار هستند که قرار است  که از این بودجه تامین شوند. اگر ما ترتیبات مورد قبول دنیا را برای نظام پرداخت‌های بین‌المللی و تجارت بین‌المللی نتوانیم با سیستم بانکی خود همگن کنیم سبب می‌شود که درآمدی از فروش نفت وجود نداشته باشد تا انواع سازمان‌ها و مراکز دولتی از آن سهم داشته باشند و این بسیار بد است. به قول سعدی شاعر بزرگ ایران: یکی بر سر شاخ و بن می‌برید/خداوند بستان نگه کرد و دید/بگفتا گر این مرد بد می‌کند/نه با من که با نفس خود می‌کند... لذا من معتقدم که این حرکت بیشتر یک بازی سیاسی است.

وی درباره آثار تصویب یا عدم تصویب پالرمو نیز توضیح داد: به هرحال این تاخیر در اعلام کردن تصویب پالرمو به این معنی است که به هر کشوری در بازار بین‌المللی نفت می‌فروشیم پول خود را نتوانیم بگیریم. سئوال اما اینجاست چرا کاری کنیم که نتوانیم پول خود را بگیریم؟

 وی در توضیح این مطلب افزود: مصوبات و مشحضات اف‌ای‌تی‌اف و پالرمو توصیه‌هایی است برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی. حالا کشور ما که با یک افرادی خبیثی مثل ترامپ روبرو است  و این بیگانگان برایشان  مهم نیست که با تحریم‌های ظالمانه خود چگونه کودکان، بیماران و تمام ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند، باید دقت بیشتری داشته باشد، برای بنده که سال‌ها در دانشگاه‌ها اقتصاد بین‌الملل و تجارت بین الملل تدریس می‌کردم، زشت است که به دوستانم بگویم که شما با موضوعی مخالفت می‌کنید که به ضرر خود شما هم هست.

وی گفت: ما همه باید برای حفظ و تامین منافع ملی متحد باشیم. مصالح جناحی مطرح نیست. بنابراین توصیه ما به دوستان این است که کاری کنیم که برای دولت تسهیلات به وجود آید که بتواند خدمات خود را بر اساس قانون بودجه  به انجام رساند. در ضمن اگر قرار بود که پالرمو تایید نشود چرا بودجه را بر اساس نفت بسته اند؟ اگر نفت به پرداخت‌های خود نرسد دقیقا با مسایل متعددی روبرو می‌شویم از جمله  مواجه می‌شویم مثالی شبیه  بابک زنجانی که نفت ما را می‌برند و پول را نمی‌دهند  و این بسیار بد است. موضوعی که حتا یک کاسب هم به آن واقف است. یک بقال هم جنسی به کسی نمی دهد که نتواند پول آن را بگیرد./ خبرانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر