کد خبر: 62448
A
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس؛ در توضیح گزارش کمیسیون عمران از سیلاب‌های اخیر؛

مدیریت ضعیف دستگاه های اجرایی مشهود است

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به گزارش این کمیسیون طی بازدیدهای به عمل آمده از مناطق سیل زده گفت: عدم برنامه‌ریزی مناسب مسئولان سبب تبدیل نعمت باران به نقمت شد.

مدیریت ضعیف دستگاه های اجرایی مشهود است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ صدیف بدری در نشست علنی امروز (یکشنبه 25 فروردین) مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش کمیسیون عمران طی بازدیدهای به عمل آمده از مناطق سیل زده گفت: عدم برنامه‌ریزی مناسب نعمت بارش‌ها را به نقمت تبدیل کرد و در حال حاضر مجلس بدون تسامح و با قاطعیت هر آنچه در رخدادها بوده را احصاء و با مقصرین برخورد خواهد نمود تا زمینه تکرار این حوادث حذف شود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مأموریت صحن علنی به کمیسیون عمران تصریح کرد: این کمیسیون در هفته اخیر از مناطق سیل زده استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان بازدید و جلسات مستمری را با مسئولان در منطقه برگزار کرد؛ در هفته جاری نیز با حضور در استان گلستان بررسی‌های تکمیلی را انجام خواهد داد.

وی افزود: سال آبی 97 و 98 پربارش‌ترین سال‌های ثبتی و از نظر گستردگی مکانی بی‌سابقه است. میزان بارش‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته 181 درصد افزایش و نسبت به 50 سال قبل 48 درصد افزایش خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش‌بینی‌های دقیق می‌توانست از توسعه خسارات سیل جلوگیری کند، با توجه به ریشه‌یابی‌های انجام گرفته متوجه شدیم که سوء برنامه در دوره‌های قبل نیز موثر بوده است. در باب پیش‌بینی سیل نیز وزارت راه و شهرسازی، نیرو، کشور و سازمان هواشناسی به عنوان مسئول متولی شناخته شده‌اند که اگر سازمان هواشناسی پیش‌بینی دقیق و الگوی بارشی را تولید می‌کرد، وزارت نیرو این پیش‌بینی‌ها را رصد و نسبت به کنترل سیلاب اقدام می‌کرد و وزارت کشور با مدیریت بحران از بروز خسارات جلوگیری می‌کرد شاهد این حوادث نبودیم.

بدری ادامه داد: از جمله عوامل موثر در سیل‌های اخیر در کنار خصوصیات فیزیوگرافی باید به وضعیت زیست محیطی، پوشش‌های گیاهی و الگوهای بارشی نیز توجه کرد. در استان خوزستان تجمع آب‌های بالادستی منجر به سیلاب و در شهر شیراز تغییر کاربری و عدم جایگزینی مسیر آب عامل اصلی سیلاب شناخته شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: عدم لایروبی رودخانه عامل تشدید تخریب‌ها در آق قلای گلستان و کاهش ظرفیت دبی رودخانه موجب افزایش سطح آب و سیلاب شد؛ همچنین عدم جمع‌آوری آب‌های سطحی و انجام وظایف مجموعه وزارت کشور و ایمن سازی مسیرهای عبوری از سکونتگاه‌ها نیز از دیگر عوامل افزایش خسارات شناخته شده است.

وی معتقد است مجلس برای حفظ حریم و تأمین امنیت سکونتگاه‌ها در حاشیه رودخانه قانون توزیع عادلانه آب و اصلاح قانون شهرداری‌ها و مبارزه با مخاطرات را مصوب نموده که وظایفی را برای 3 وزارتخانه نام برده نیز مشخص کرده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقوع خشکسالی و کم آبی‌های پی در پی نیز موجب کم اهمیت شدن بستر و حریم رودخانه‌ها  و افزایش ساخت و ساز در حاشیه رود شده لذا با وقوع سیلاب امکان مدیریت ضعیف شده است؛ در هر حال کمیسیون عمران این گزارش را بعد از سفر گلستان تکمیل و به هیأت رئیسه مجلس تقدیم می‌کند./

پایان پیام

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر