کد خبر: 62451
A
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به سیل اخیر در کشور:

یکی دلایل وقوع سیلاب های ویرانگر عدم پیش بینی درست سازمان هواشناسی بود/سازمان هواشناسی فقط ۹ رادار پیشرفته هواشناسی دارد در حالی که نیاز کشور ٢٤ عدد بود/ وزارت نیرو در خصوص عدم لایروبی رودخانه ها مقصر است

حمید بنایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: از سال 89 مسئولان هواشناسی نسبت به نداشتن رادارهای هواشناسی اعلام وضعیت کرده بودند که اکنون در کشور 9 مورد وجود دارد در صورتی که نیاز ما به 24 عدد است؛ جای این سوال وجود دارد که چرا در طول این سال ها نیاز سازمان هواشناسی تامین نشده و چرا رئیس این سازمان برای ارائه گزارش و طرح درخواست خود به کمیسیون های تخصصی مجلس نیامده است. وی بیان کرد: لازم است سازمان هواشناسی و برنامه و بودجه نسبت به حضور نیروهای متخصص و کافی، داشتن رایانه خاص تحلیل گر و نیز فقدان ارتباط بین المللی و منطقه ای در امور هواشناسی جدیت لازم را داشته باشند. بنایی با اشاره به اینکه در حوزه نظارت و علم مهندسی و زیرساخت ها کم گذاشته ایم، ادامه داد: چرا باید ابنیه و پل هایی که چند سال از افتتاح آن نمی گذرد، تخریب شود؛ چرا حاشیه سازی رودخانه ها انجام شده و این امر نیاز به پیگیری و ورود حوزه قضایی دارد. وی با انتقاد از عدم نظارت در حوزه صدور مجوز در حریم رودخانه که اکثرا بستر رودخانه را گرفته اند، گفت: از سال 74- 75 در کشور خشکسالی وجود دارد؛ چرا توجه نشده که چه کسی این مجوزها را داده است. عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کمبود اعتبارات در وزارت نیرو، افزود: چرا لایروبی ها کم شده و چرا تخلیه رسوبات رودخانه ها و بندهای خاکی متوقف شده بود. وی خطاب به حجتی و کلانتری که دو دهه حوزه کشاورزی را در کشور مدیریت کردند، گفت: در این سال ها 1.6 میلیون هکتار از جنگل های بلوط لرستان و حدود 1 میلیون هکتار از جنگل های شمال نابود شد که همین امر باعث تشدید روان آب و سیلاب می شود.

یکی دلایل وقوع سیلاب های ویرانگر عدم پیش بینی درست سازمان هواشناسی بود/سازمان هواشناسی فقط ۹ رادار پیشرفته هواشناسی دارد در حالی که نیاز کشور ٢٤ عدد بود/ وزارت نیرو در خصوص عدم لایروبی رودخانه ها مقصر است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ حمید بنایی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 25 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با توجه به سیل اخیر در کشور، گفت: کمیسیون عمران مجلس در روزهای اخیر از مناطق سیل زده بازدیدی داشت که البته همه اعم از سپاه، ارتش، نیروهای مردمی و دولتی، بنیاد مسکن و هلال احمر پای کار بودند ولی با این وجود بی مدیریتی و ولنگاری در حوزه مدیریت محرز بود که امیدواریم با درایت وزیر کشور، یکصدا و یکپارچه مشکلات مردم احصاء و رفع شود.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: از سال 89 مسئولان هواشناسی نسبت به نداشتن رادارهای هواشناسی اعلام وضعیت کرده بودند که اکنون در کشور 9 مورد وجود دارد در صورتی که نیاز ما به 24 عدد است؛ جای این سوال وجود دارد که چرا در طول این سال ها نیاز سازمان هواشناسی تامین نشده و چرا رئیس این سازمان برای ارائه گزارش و طرح درخواست خود به کمیسیون های تخصصی مجلس نیامده است.

وی بیان کرد: لازم است سازمان هواشناسی و برنامه و بودجه نسبت به حضور نیروهای متخصص و کافی، داشتن رایانه خاص تحلیل گر و نیز فقدان ارتباط بین المللی و منطقه ای در امور هواشناسی جدیت لازم را داشته باشند.

بنایی با اشاره به اینکه در حوزه نظارت و علم مهندسی و زیرساخت ها کم گذاشته ایم، ادامه داد: چرا باید ابنیه و پل هایی که چند سال از افتتاح آن نمی گذرد، تخریب شود؛ چرا حاشیه سازی رودخانه ها انجام شده و این امر نیاز به پیگیری و ورود حوزه قضایی دارد.

وی با انتقاد از عدم نظارت در حوزه صدور مجوز در حریم رودخانه که اکثرا بستر رودخانه را گرفته اند، گفت: از سال 74- 75 در کشور خشکسالی وجود دارد؛ چرا توجه نشده که چه کسی این مجوزها را داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کمبود اعتبارات در وزارت نیرو، افزود: چرا لایروبی ها کم شده و چرا تخلیه رسوبات رودخانه ها و بندهای خاکی متوقف شده بود.

وی خطاب به حجتی و کلانتری که دو دهه حوزه کشاورزی را در کشور مدیریت کردند، گفت: در این سال ها 1.6 میلیون هکتار از جنگل های بلوط لرستان و حدود 1 میلیون هکتار از جنگل های شمال نابود شد که همین امر باعث تشدید روان آب و سیلاب می شود.

بنایی تخریب بی رویه منابع طبیعی را تشدیدکننده بروز سیل دانست و ادامه داد: 28 استان، 269 شهر و 5 هزار و 148 روستا در جریان سیل اخیر دچار آسیب جدی شده که برآورد خسارت آن 50 هزار میلیارد تومان است.

وی جبران این خسارت را خارج از توان دولت دانست و خواستار همراهی مردم و نهادهای بین الملی شد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی خسارت وارده به شهرهای این استان در جریان سیل اخیر را بالغ بر 300 میلیارد تومان اعلام کرد و خواستار عملیاتی شدن قول ها و وعده های مسئولان به مردم و رفع نگرانی آن ها شد./

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر