کد خبر: 62480
A

رشد اقتصادی ایران در ۹ ماهه ۹۷ «منفی ۳.۸ درصد» اعلام شد/ رشد اقتصادی منفی ۳.۸ درصد به چه معناست؟

ارزیابی‌های مرکز آمار و بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد تحریم‌ها در پاییز پارسال، بیشترین تاثیر خود را بر اقتصاد گذاشته‌ است.مرکز آمار ایران در گزارشی منتشر کرد، از رشد اقتصادی منفی ۳.۸ درصدی کشور طی ۹ ماهه سال ۹۷ خبر داد.

رشد اقتصادی ایران در ۹ ماهه ۹۷ «منفی ۳.۸ درصد» اعلام شد/ رشد اقتصادی منفی ۳.۸ درصد به چه معناست؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ، مرکز آمار ایران در گزارشی که روز یکشنبه ۲۵ فروردین منتشر کرد، از رشد اقتصادی منفی ۳.۸ درصدی کشور طی ۹ ماهه سال ۹۷ خبر داد.

جزئیات رشد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور نشان می‌دهد که فعالیت‌های گروه کشاورزی منفی ٢,١ درصد، گروه صنعت منفی ٧.٩ درصد و گروه خدمات ٠.٦ درصد نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل از آن، رشد داشته است.

رشد اقتصادی (رشد تولید ناخالص داخلی) عبارت است از میزان تغییرات ارزش محصولات و خدمات تولید شده در یک دوره زمانی نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل از آن.

اخیرا صندوق بین‌المللی پول نیز گزارش داده بود که رشد اقتصادی ایران تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ منفی ۳.۸ درصد ارزیابی می‌شود و پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ منفی ۶ درصد باشد.

 

4170D3D1-EEB0-43FC-8BE7-303279A5CC3F_w650_r0_s

آنچه که از گزارش مرکز آمار بر می‌آید، آثار تحریم‌ها بر بخش صنعت ایران شامل نفت، بیشترین تاثیر را داشته است. جزئیات آمارهای وزارت صنعت، معادن، تجارت همراه با ارزیابی‌های مرکز آمار و بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد تحریم‌ها در پاییز پارسال، بیشترین تاثیر خود را بر اقتصاد کشور گذاشته‌ است، اگرچه بایستی منتظر انتشار گزارش فصل زمستان بود، چرا که آمریکا تحریم‌های نفتی ایران را از نیمه پاییز (آبان ماه) به اجرا گذاشت و تاثیر اصلی آن را باید در داده‌های زمستان و بعدِ آن جستجو کرد.

بعد از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، صادرات نفت کشور به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرده است، در حالی که در اوایل پارسال این رقم ۲.۵ میلیون بشکه بود.

ایالات متحده آمریکا در ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق شش قدرت هسته‌ای با ایران خارج شد و دو دور تحریم‌های گسترده علیه تهران به مرحله اجرا گذاشت.

بخش صنعت

آمارهای وزارت صنعت، معادن و تجارت نشان می‌دهد که در ۹ ماهه پارسال، خصوصا فصل پاییز، به غیر از افت تولید و صادرات نفت ایران، برخی از بخش‌های صنعتی دیگر کشور نیز با کاهش چشمگیر تولید مواجه شده‌اند.

 

F5CBD1B8-32F6-4DBC-B636-DADDDD298F88_w650_r0_s

 

تولید محصولات صنعتی در سال ۹۷ (منبع: وزارت صنعت، معادن و تجارت)

رشد اقتصادی بخش صنعت (شامل نفت) در بهار پارسال ۰.۴ درصد بود، در تابستان منفی ۲.۸ درصد و در پاییز نیز منفی ۷.۹ درصد شده است.

صادرات گروه صنعت ایران (منهای نفت خام و گاز) نیز در آذرماه نسبت به ماه آبان ۹۷ حدود ۵.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد که بخش عمده آن به خاطر افت صادرات محصولات معدنی (منفی ۴.۹ درصد)، پتروشیمی (منفی ۴.۵ درصد) و گاز مایع (منفی ۶۵.۵ درصد) بوده است.

منابع: مرکز آمار، صندوق بین‌المللی پول، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر