کد خبر: 63034
A

سفر تهران به آنکارا با قطار میسر می شود

موضوع اتصال ریلی «چشمه ثریا» در ایران به منطقه «کارس» در ترکیه که محور ارزشمندی در توسعه مبادلات ریلی است یکی از موضوعات مذاکره با ترکیه است و تمایل داریم مذاکراتی برای راه اندازی این خط ریلی انجام شود.

سفر تهران به آنکارا با قطار میسر می شود

مدیرعامل راه آهن کشور در مذاکره با همتای ترکیه ای خود از آمادگی ایران برای شروع به کار خط ریلی تهران - آنکارا و جابه جایی مسافر از ماه جولای (تیر و مرداد) خبر داد.

به گزارش دیده بان ایران، اجلاس دوجانبه راه‌آهن ایران و ترکیه امروز (یکشنبه) در ساختمان راه آهن کشور با حضور مقامات راه آهن دو کشور برگزار شد.

«سعید رسولی» مدیرعامل شرکت راه‌آهن در این اجلاس درخصوص تردد قطار تهران ـ آنکارا، افزود: پیشنهاد می کنیم جلسه ای در تهران برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه، افزایش حجم جابه جایی بار بین دو طرف را یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه بیان کرد و گفت: تمایل داریم شرایط به گونه ای شود که حمل و نقل ریلی را از 500 هزار تن به یک میلیون تن افزایش دهیم.

وی در ادامه اظهارداشت: موضوع اتصال ریلی «چشمه ثریا» در ایران به منطقه «کارس» در ترکیه که محور ارزشمندی در توسعه مبادلات ریلی است یکی از موضوعات مذاکره با ترکیه است و تمایل داریم مذاکراتی برای راه اندازی این خط ریلی انجام شود.

رسولی به هیات ترکیه‌ ای پیشنهاد داد که برای انجام مطالعات بیشتر و نهایی کردن مباحث کارشناسی ماه آینده در تهران نشستی مشترک برگزار کنند.

مدیرعامل راه آهن کشور در اجلاس دو جانبه به بحث یادداشت 6 جانبه ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان برای راه‌اندازی قطارهای سی.آی.اس (CIS) اشاره کرد و گفت: اتصال سیستم‌های کامپیوتری بین ایران و ترکیه از موضوعات دیگری است که علاقه مندیم بعد از ماه رمضان مذاکراتی در این رابطه انجام شود.

«علی احسان اویگون» مدیرعامل راه‌آهن ترکیه نیز گفت: این اجلاس، هشتمین دور مذاکرات ریلی بین ایران و ترکیه است و امیدواریم تفاهم هایی انجام شود که منبع خیر برای هر دو کشور باشد.

وی افزود: ایران و ترکیه دو کشور همسایه و در یک جغرافیا و شرایط سخت است که اگر تفاهمات خوبی با هم داشته باشند می توانند در این شرایط برای مردم ایران و ترکیه زندگی راحتی را فراهم کنند.

مدیرعامل راه آهن ترکیه گفت: در توسعه اجتماعی کشورها راه آهن، صنعتی است که اگر نباشد توسعه رخ نمی دهد و خوشبختانه در سال های اخیر در ایران و ترکیه سرمایه ‌گذاری‌های قابل توجهی در این بخش انجام شده است.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم راه‌آهن در کشور را به هم نزدیک کنیم از نظر اجتماعی و اقتصادی همکاری‌های خوبی را خواهیم داشت./ ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر