کد خبر: 63144
A

واکنش عضو کمیسیون صنایع مجلس به افزایش ناگهانی قیمت خودرو: نه تولید کم شده، نه قیمت کارخانه افزایش یافته؛ هرچه هست به دلال ها و عوامل روانی مربوط است

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید: با اطلاعاتی که دارم فکر میکنم هر اتفاقی افتاده در حلقه واسط افتاده. زیرا حداقل تا این لحظه با اطلاعاتی که دارم، تولید کننده قیمت را بالا نبرده زیرا اصلا چنین اجازه ای هم ندارد. وقتی که تولیدکننده قیمت را بالا نبرده و وقتی که آمار و ارقام می‌گوید که نسبت به ماه های گذشته تولید نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش پیدا کرده، در نتیجه افزایش قیمت خودرو ناشی از تب و تابی است که در بازار عرضه و تقاضا و فضای روانی جامعه در ارتباط با خودرو به وجود آمده است

واکنش عضو کمیسیون صنایع مجلس به افزایش ناگهانی قیمت خودرو: نه تولید کم شده، نه قیمت کارخانه افزایش یافته؛ هرچه هست به  دلال ها و عوامل روانی مربوط است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع مجلس می گوید: با اطلاعاتی که دارم فکر میکنم هر اتفاقی افتاده در حلقه واسط افتاده. زیرا حداقل تا این لحظه با اطلاعاتی که دارم، تولید کننده قیمت را بالا نبرده زیرا اصلا چنین اجازه ای هم ندارد. وقتی که تولیدکننده قیمت را بالا نبرده و وقتی که آمار و ارقام می‌گوید که نسبت به ماه های گذشته تولید نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش پیدا کرده، در نتیجه افزایش قیمت خودرو ناشی از تب و تابی است که در بازار عرضه و تقاضا و فضای روانی جامعه در ارتباط با خودرو به وجود آمده.

کوهکن در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره علت افزایش ناگهانی قیمت خودرو در بازار گفت: افزایش قیمت خودرو به عوامل مختلفی می‌تواند بستگی داشته باشد؛ باید ببینیم کدام یک از این عوامل در این دو هفته مطرح بوده که باعث افزایش قیمت شده.

او ادامه داد: یکی اینکه خود کارخانه در قرارهای جدیدی که می‌نویسد و یا پیش فروش می‌کند نسبت به پیش فروش های دور گذشته اش قیمت ها را افزایش داده. گاهی اوقات هم یک بحث روانی است؛ به طور مثال اینکه گفته شود  این نوع خودرو دیگر تولید نمی‌شود و به بازار نمی آید. حالا آن خودرو هم وجود دارد ولی طبیعی است که این بحث ها تاثیرگذار است و قیمت را مقداری بالا می‌برد.

کوهکن ادامه داد: گاهی اوقات نیز بنا بر هر دلیلی، تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند؛ سپس بازار متوجه کاهش تولید می‌شود و چون کاهش تولید فاصله عرضه و تقاضا را به هم میزند، به هر میزان که عرضه در مقابل تقاضا پایین  بیاید، بصورت طبیعی قیمت را بالا می‌برد.

واکنش عضو کمیسیون صنایع مجلس به افزایش ناگهانی قیمت خودرو: نه تولید کم شده، نه قیمت کارخانه افزایش یافته؛ هرچه هست به حلقه واسطه‌ها و عوامل روانی مربوط است

او افزود: حالا باید بررسی شود که آیا عطش تقاضا ایجاد شده و تعداد تقاضا بالا رفته؛ آیا کارخانجات تولیدکننده آمار و ارقامی ارائه دادند که تولیدشان به هر جهت کم شده؟ اینها باید بررسی بشود.

او با بیان اینکه سایپا نامه ای نوشته بود و شرایطی که با آن روبرو است را مکاتبه کرده بود، گفت: ریاست  مجلس بخاطر اهمیت موضوع نامه را به کمیسیون ارجاع دادند. خود کمیسیون صنایع جلسه اش را در شرکت سایپا برگزار کرد و آنجا هم خیلی سریع آمار و اطلاعات و وضعیت شان مطرح شد که اعضای کمیسیون در جریان باشند.

کوهکن ادامه داد: آنجا کمیسیون یک سری اطلاعات می‌خواست که قرار بود آقایان تهیه کنند و بفرستند برای تا کمیسیون آنها را بررسی کند و به یک راه حلی برساند؛ چه راه حل کوتاه مدت برای کنترل و چه راه بلند مدت برای تدوین تولید کیفی. این کاری بود که کمیسیون در هفته گذشته کرد.

نماینده زرین شهر و لنجان در مجلس ادامه داد: با اطلاعاتی که دارم فکر میکنم هر اتفاقی افتاده در حلقه واسط افتاده. زیرا حداقل تا این لحظه با اطلاعاتی که دارم، تولید کننده قیمت را بالا نبرده زیرا اصلا چنین اجازه ای هم ندارد. وقتی که تولیدکننده قیمت را بالا نبرده و وقتی که آمار و ارقام می‌گوید که نسبت به ماه های گذشته تولید نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش پیدا کرده، در نتیجه افزایش قیمت خودرو ناشی از تب و تابی است که در بازار عرضه و تقاضا و فضای روانی جامعه در ارتباط با خودرو به وجود آمده.

او تصریح کرد: اینکه خودروساز قیمت را بالا ببرد یا تولیدش در مقابل تقاضا کم شود، اطلاعات ما هیچ یک از این دوتا رو تایید نمیکند.ما نه به افزایش قیمت مجوز داده ایم و نه خبری دال بر کاهش تولید بوده که بگوییم که یکی از این دو خبر روی بازار اثر گذاشته.

او همچنین گفت: اگر افرایش قیمت به آن دو عاملی که گفتم برگردد نهایتا به حوزه صنعت مرتبط می شود. طبیعی بود که در آن صورت کمیسیون حتما توضیحات وزیر را دنبال میکرد که چی هست و چرا اتفاق افتاده. اتفاقی که اکنون رخ داده به بحث عرضه و تقاضا و تنظیم بازار و مسؤلیت وزیر در حوزه بازرگانی برمی گردد. حالا هریک از این دو عامل رخ داده باشد به صورت طبیعی کمیسیون آن را دنبال می‌کند و در نهایت یا توضیحات را قبول بکند یا نمی کند و یا نظرات اصلاحی دارد و یا اقدام دیگری انجام می دهد.

کوهکن همچنین گفت: زمانی هست که قیمت دقیقا و صد در صد از مولفه هایی مثل میزان تولید و قیمتی که تولیدکننده می دهد تبعیت می‌کند و شما مطمئن هستید  که ظرف شش ماه یا یک سال آینده کاهش تولید که ندارید هیچ بلکه افزایش هم دارید و از طرفی قصد افزایش قیمت هم ندارید در این شرایط، قیمت نباید افزایش پیدا کند اما گاهی اوقات با یک شایعه یا یک خبر قیمت کم و زیاد می‌شود؛ نمی‌گویم این موضوع قابل برخورد نیست اما قابل پیش‌بینی نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر