کد خبر: 63504
A

داستان همیشگی گران فروشی در ایستگاه های راه آهن / این بار راه آهن تهران

شاید شما هم حتی برای یک بار سفر با قطار را تجربه کرده اید یا گذرتان برای بدرقه کردن عزیزانتان به راه آهن افتاده و با فروشگاه های داخل آن و متفاوت بودن قیمت ها مواجه شده اید. تقریبا بیش از ۱۰ مغازه تنها در طبقه اول راه آهن تهران وجود دارد که شامل اقلام غذایی، ساندویچ فروشی، کافی شاپ، فروش مواد خوراکی، تنقلات، لوازم جانبی و تعمیرات موبایل است. مغازه‌هایی که بدون هیچ قانون و نظارتی با هر قیمتی که باب دلشان است کالا‌های خود را عرضه می‌کنند.

داستان همیشگی گران فروشی در ایستگاه های راه آهن / این بار راه آهن تهران

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ شاید شما هم حتی برای یک بار سفر با قطار را تجربه کرده اید یا گذرتان برای بدرقه کردن عزیزانتان به راه آهن افتاده و با فروشگاه های داخل آن و متفاوت بودن قیمت ها مواجه شده اید.

تقریبا بیش از ۱۰ مغازه تنها در طبقه اول راه آهن تهران وجود دارد که شامل اقلام غذایی، ساندویچ فروشی، کافی شاپ، فروش مواد خوراکی، تنقلات، لوازم جانبی و تعمیرات موبایل است. مغازه‌هایی که بدون هیچ قانون و نظارتی با هر قیمتی که باب دلشان است کالا‌های خود را عرضه می‌کنند.

داستان کلیشه ای گران فروشی این بار در راه  آهن تهران

به عنوان یک مسافر که برای مسیر طولانی خود نیاز به تنقلات دارد به سمت یکی از فروشگاه‌ها رفتم، همان داستان همیشگی گران فروشی‌ها که نشان از عدم نظارت و کنترل مسئولان مربوطه است، در راه آهن تهران نیز وجود دارد. قیمت‌های فروشگاه‌های راه آهن هم همچون بوفه‌های پارک ها، پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌های فرودگاه هیچ قید و بندی ندارد.

برای نمونه بیسکوئیتی که قیمت روی آن سه هزار تومان است، ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد و یا بستنی که قیمت روی آن ۲ هزار تومان است، هزار تومان گران‌تر فروخته می‌شود. مسئله‌ عجیب‌تر حضور کالا‌هایی با برند‌های خارجی است که هیچ نشان سلامت و تاریخ انقضایی روی آن درج نشده و می‌توان گفت نشان از قاچاق بودن این کالا‌ها دارد.

آبمیوه خارجی که در سطح شهر قیمت آن ۹ هزار تومان است تا ۱۲ هزار تومان نیز در راه آهن تهران به فروش می‌رسد که می‌توان گفت مانور بیشتر گران فروشی ها بر روی همین کالا‌ها است.

هنگامی که به صحبت فروشندگان این فروشگاه ها گوش کنید، هزینه اجاره، حمل بار ... استدلال و بهانه همیشگی آن‌ها برای این گران فروشی است.

در راستای همین مغازه‌ها ساندویچ فروشی نیز وجود دارد که اکثر ساندویچ های آن سرد و آماده است. با نگاهی به قیمت‌های آن‌ها که بر روی دیوار زده شده می‌توان فهمید که قیمت‌های آن‌ها نیز با سطح شهر متفاوت است و مسافری که برای سفر خود نیاز به ناهار یا شام دارد به هر حال مجبور به خریدن ساندویچ‌ها  با قیمت بالاتر خواهد بود.

این در حالی است که در آذرماه سال گذشته مدیر کل راه آهن تهران اعلام کرد که با گران فروشی غرفه‌های ایستگاه‌های راه آهن تهران برخورد می‌شود.

داستان کلیشه ای گران فروشی این بار در راه  آهن تهران

عابدین هادی‌نژاد مدیرکل راه آهن تهران با اشاره به ایجاد طرحی برای جلوگیری از گران فروشی افزود: در این طرح که با هدف جلوگیری از گران فروشی و با مشارکت پلیس راه آهن و بازرسان اداره کل راه آهن تهران از غرفه‌های ایستگاه راه آهن تهران شروع شده است، از تمام غرفه‌های ایستگاه‌های راه آهن تهران بازرسی به عمل آمده و با سودجویان و گران فروشی اجناسی که فاقد قیمت و تاریخ تولید و مصرف باشد برخورد جدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح به صورت مستمر ادامه خواهد داشت، گفت: سرکشی و بازدید از مجموعه رستوران‌های ایستگاه راه آهن تهران (فود کورت) به لحاظ نظارت بر امور بهداشتی و نظافتی امری مهم است و گران فروشی هرنوع کالا غیرقانونی است و کلیه کالا‌ها باید درج قیمت داشته باشند.

مدیرکل راه آهن تهران ادامه داد: هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات، به بهانه تغییر نرخ ارز غیر قابل پذیرش بوده و در اسرع وقت نسبت به اعمال قانون اقدام خواهد شد و براساس قرارداد، با بهره برداران غرفه‌ها مطابق مقررات مندرج و براساس قانون، برخورد خواهیم کرد.

هادی نژاد گفت: بازرسی‌های محسوس و نامحسوس در دستور کار کارشناسان خدمات ایستگاهی است تا از هرگونه گران فروشی به صورت جدی جلوگیری شود و بهره برداران باید با ارائه فاکتور معتبر در کلیه ایستگاه‌های اداره کل راه آهن تهران به ارائه خدمات به مسافران بپردازند.

با وجود اینکه از آذر سال ۹۷ این بازرسی‌ها آغاز شده است و قرار بوده که با این افراد برخورد قانونی و جدی شود، اما همچنان این تخلفات دیده می‌شود و شهروندان نیز گله‌مند هستند.

همچنین در دوازدهم اردیبهشت سال جاری یاسر رایگانی سخنگوی تعزیرات حکومتی از جریمه نقدی میلیاردی شرکت راه آهن به اتهام گران فروشی خبر داد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور اردیبهشت سال گذشته گزارشی در خصوص دریافت هرینه خدمات ایستگاهی مازاد بر قیمت بلیت از سوی شرکت راه آهن به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرد که این گزارش پس از رسیدگی در شعب سازمان تعزیرات به صدور حکم جریمه به مبلغ ۸۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال منجر شد که البته این حکم در مرحله بدوی است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه در صورت قطعی شدن این حکم، مسافران چگونه می‌توانند مبالغ اضافه پرداخت خود را دریافت کنند؛ مطرح کرد: نحوه برگشت را باید خود شرکت راه آهن مشخص کند. دریافت این هزینه هم باید از این پس متوقف شود و اگر ادامه پیدا کند دوباره به عنوان گرانفروشی ورود خواهیم کرد.


این گران فروشی‌ها نه تنها در غرفه‌های راه آهن بلکه در دریافت هزینه خدمات ایستگاهی مازاد بر قیمت بلیت نیز وجود دارد.

این مسئله که می‌توان آن را یک معضل دانست، مسئله جدیدی نیست. بار‌ها و بار‌ها این شکایت‌ها از سوی شهروندان و مسافران مطرح شده است و بدون شک نیرو‌های نظارتی و مسئولان مربوطه هم از این تخلف‌ها اطلاع دارند، اما تنها داشتن اطلاع کافی نیست، بنابراین نیاز است تعزیرات و راه آهن با تخلفات این چنینی مقابله کنند تا مسافران بتوانند بدون تفاوت قیمت کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

در رابطه با موضوع مرتبط و گرانفروشی در پارک ها مهدی کمال نیا جانشین کشیک گشت تعزیرات استان تهران چندی پیش در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرده بود: درخصوص این مسئله فعالیت و نظارت‌های ما از قبل وجود داشته است و ما بر اساس گزارش مردم عمل می‌کنیم.  در گذشته گزارشات و پرونده‌هایی در این مورد وجود داشت، حتی اقلام و کالا‌هایی در این رابطه معدوم شدند. اگر اتاق اصناف به ما پرونده‌ای را ارجاع دهد، با تمام کارشناسان برای رسیدگی و بررسی موضوع در صحنه حاضر خواهیم شد.

شاید بتوان گرانفروشی در راه آهن و پارک ها را مشابه هم دانست و امید شهرآبادی قاضی شعبه ۴۱ تعزیرات حکومتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه درج نکردن قیمت بر روی کالا تخلف است، اظهار کرد: عدم درج قیمت یک تخلف و قابل بررسی است و باید دید که چرا قیمت محصولی که تمام مراحل تولیدی آن آشکار است، بر روی آن درج نشده است، زیرا مسئول درج قیمت کالا‌ها کارخانه‌های سازنده محصولات هستند.

بنابراین نیاز است سازمان‌های نظارتی همچون تعزیرات حکومتی به صورت شفاف در خصوص نحوه و چگونگی فروش این کالاها در پارک‌های جنگلی نظارت کافی را داشته باشند تا در شرایط اقتصادی موجود افرادی که برای تفریح به این پارک‌ها می روند ساعتی را در کنار خانواده خود با آرامش سر کنند.

انتهای پیام/

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر