کد خبر: 63587
A

آخرین خبرها از بازار سهام / سقوط هشت هزار و ۲۳۷ واحدی شاخص بورس تهران در پی بروز هیجان منفی در معاملات سهام

شاخص بورس تهران امروز را با افت هشت هزار و 236 واحدی به اتمام رساند. این نماگر که در روزها و هفته‌های گذشته رشدی قابل توجه را از خود به نمایش گذاشته بود امروز و پساز آنکه در روز گذشته نسبت به رشد ابتدایی خود 2500 واحد عقب نشینی کرده بود، کاهش یافت و مجددا به کانال 215 هزار واحدی بازگشت. شاخص بورس تهران امروز به موجب قرمزپوشی بسیاری از گروه‌ها در بازار سهام به میزان هشت هزار و ۲۳۵ واحد سقوط کرد و به سطح ۲۱۵ هزار و ۸۲۲ واحد رسید. نمادهای «فولاد»، «فارس» و «فملی» بیشترین تاثیر را بر افت ۳.۶۸ درصدی نماگر اصلی بازار داشتند.

آخرین خبرها از بازار سهام / سقوط هشت هزار و ۲۳۷ واحدی شاخص بورس تهران در پی بروز هیجان منفی در معاملات سهام

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیه بان ایران ؛ شاخص بورس تهران امروز را افت هشت هزار و 236 واحدی به اتمام رساند. این نماگر که در روزها و هفته‌های گذشته رشدی قابل توجه را از خود به نمایش گذاشته بود امروز و پساز آنکه در روز گذشته نسبت به رشد ابتدایی خود 2500 واحد عقب نشینی کرده بود، کاهش یافت و مجددا به کانال 215 هزار واحدی بازگشت.

داد و ستدهای امروز بورس تهران از همان ابتدا با افزایش قابل توجه عرضه همراه بود. همین امر موجب شد تا با ادامه معاملات سیل خروشان عرضه بر تقاضا چیره شود و شاهد صف فروش‌های سنگین در بسیاری از نمادهای بازار باشیم. شاخص بورس تهران که در دو ماه گذشته به لطف خوشبینی به وضعیت قیمت‌ها در بازارهای جهانی و سود سازی مناسب ریالی نمادهای بینادی از جمله پتروپالایشی‌ها و فلزی معدنی‌ها بیش از 20 درصد بازدهی کسب کرده بود، امروز با افزایش هیجانات منفی به کلی تغییر جهت داد و تحت تاثیر نمادهایی همچون «فارس»، «فولاد» و «فملی» هشت هزار و 237 واحد از ارتفاع خود را از دست داد.

با اندکی تامل می‌توان دریافت که بیشتر سنگینی سقوط شاخص کل بورس امروز با نمادهایی بوده که در دوره رونق مورد اشاره بیشترین سهم را بر صعود شاخص و رساندن آن به کانال 226 هزار واحدی داشته‌اند. این نمادها که در هفته‌های اخیر به لطف بهبود قیمت کامادیتی‌ها در بازارهای جهانی رشد خوبی را تجربه کرده بودند امروز و پس از مواجه با خبر خروج پکن از مذاکرات تجاری با آمریکا با اندکی ضعف در معاملات خود مواجه شدند. همین امر سبب شد تا بازار سهام که حالا بیش از پیش تحت تاثیر احساسات معامله گران تازه وارد قرار دارد نسبت به روزهای قبل تغییر جهت دهد و راه نزول پیش بگیرد. پس از این بود که بیشتر سهامداران که حالا دیگر چند هفته‌ای می شد چشمشان به قرمزپوشی یک دشت نمادهای شاخص ساز عادت نداشت فرار را بر قرار ترجیح بدهند و بر حجم دستورهای فروش خود بیافزایند.

افت یک دست امروز بازار سهام اگرچه در نگاه اول ممکن است غیر معمول به نظر بیاید با این حال در بردارنده دو نکته مهم است. اول اینکه کلیت بازار در هفته های گذشته رشد قابل توجهی داشته و در چنین شرایطی نقد کردن معاملات و شناسایی سود آن هم در زمان سقوط قیمت‌ها امری دور از انتظار نیست. دوم اینکه رشد شگفتی ساز شاخص‌های سهام در مدت مورد اشاره منجر به ترغیب بسیاری از مردم عادی به معاملات بورس شده و همین نیز دلیلی است تا مقدار معاملات بدون تحلیل و تجربه بیشتر شود؛ عاملی که در نهایت امکان نوسان‌های هیجانی در بازار سهام را افزایش می‌دهد.

 

روز عجیب «تاصیکو»

نماد معاملاتی «تاصیکو» که در معاملات روز جاری داد و ستدهای آن به دلیل مشکلات به وجود آمده در هسته معاملاتی مختل شده بود، پس از ساعت 12:30 و همزمان با اتمام معاملات مورد معامله قرار گرفت. این نماد که تا ساعت 13 روز جاری معامله شد در نهایت نتوانست بیش از 0.92 درصد رشد قیمت داشته باشد و معاملات خود را در حالی به پایان برد که 231 میلیون سهم آن به ارزش 60 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

 

آمار و ارقام بازار

افت هشت هزار و 237 واحدی امروز شاخص بورس تهران کاهش 3.68 درصدی را برای این نماگر به همراه داشت. عقبگرد یاد شده به واسطه کاهش دست جمعی قیمت در نمادهایی نظیر «فولاد»، «فارس» و «فملی» روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که آن را به سطح 215 هزار  و 820 واحد رساند، بیش از هر چیز به واسطه نمادهای حاضر در برخی گروه های بنیادی نظیر شیمیایی وفلزات اساسی روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران پنج میلیارد و 464 میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و 480 میلیارد تومان بوده است که از این میان هزار و 457 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای خودرویی با مجموع ارزش معاملات 253 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها، شیمیایی و کانه‌های فلزی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را ریزش 40 واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «ذوب»، «دماوند» و «کرمان» پذیرفت این در حالی است که نمادهای «مارون»، «شراز» و «هرمز» از جمله نمادهایی بودند که تاثیر منفی بر این شاخص گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر دو میلیارد و 864 میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام به 662 میلیارد تومان می‌رسد این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 875 میلیارد تومان رسیده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر