کد خبر: 64462
A

آذری جهرمی: لایه دفاعی شبکه ملی اطلاعات 50 بار قوی‌تر شده است

تهران- ایرنا- محمدجواد آذری جهرمی پس از مراسم روز جهانی ارتباطات که روز یکشنبه در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات برگزار شد، گفت: سال گذشته 600 هزار حمله سایبری را شناسایی و دفع کردیم و امسال با «دژفا» به 33 میلیون رسیدیم، یعنی لایه دفاعی شبکه ملی اطلاعات در یکسال اخیر بیش از 50 بار قدرتمندتر شده است.

آذری جهرمی: لایه دفاعی شبکه ملی اطلاعات 50 بار قوی‌تر شده است

به گزارش دیده بان ایران، محمدجواد آذری جهرمی امروز ظهر پس از مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات در جمع خبرنگاران حاضر شد. او ابتدا از همکاری با ناجا در خصوص کلاهبرداری هایی که در حوزه بانکی اتفاق می افتد صحبت کرد و خبر از امضای تفاهمنامه ای با ناجا داد.

**همکاری با ناجا
عده ای مردم را به بهانه بردن جایزه پای خودپردازها می کشانند. از او می خواهند زبان انگلیسی را انتخاب کند و به همین واسطه قدم به قدم او را به سمت خالی کردن حسابش پیش می برند.
کافیست تمهیداتی در بانک مرکزی صورت بگیرد که اگر کسی کارتش را داخل خودپرداز زد، به زبان انگلیسی از او یک سوال بپرسد و جواب بگیرد تا مطمئن شوند که فردی که زبان مورد نظر را انتخاب کرده کاملا به آن اشراف دارد. 
این ها فرآیندی است که ما با ناجا آغاز کرده ایم و تا دو هفته آتی، تفاهم نامه ای بین ما و ناجا تبادل می شود. بخشی از زیرساخت را ما برای پیشگیری از وقوع جرم تهیه کرده و در اختیارشان قرار می دهیم. بخش دیگر را بقیه دستگاه ها باید انجام دهند که ما به نمایندگی از دولت آن را پیگیری خواهیم کرد تا امنیت فضای مجازی تامین شود.

**مشکل اختلال اینترنتی در دو ماه گذشته
وزیر ارتباطات در پاسخ به مشکل اختلال اینترنتی که کاربران طی 2 ماه گذشته با آن درگیر بودند و شایعه‌ مشکل زیرساخت برای تامین پهنای باند را به وجود آوردند، گفت: این اختلال‌ها به خاطر مشکل در تمدید قرارداد شرکت ارتباطات زیرساخت با تامین کننده پهنای باند خارجی به وجود آمده است.
او افزود: این اتفاق بر اساس ناهماهنگی پایان قرارداد شرکت زیرساخت با شرکت تامین‌کننده خارجی به وجود آمد. آن ها برای بالا بردن قیمت 200گیگ اینترنت زیرساخت را قطع کردند که همین مسئله باعث به وجود آمدن اختلال در شبکه شد.
جهرمی به شفاف بودن فعالیت های شرکت زیرساخت تاکید کرد و گفت: طبق مقررات، زیرساخت باید چند برابر ظرفیت فروخته شده پهنای باند خود ظرفیت موجود داشته باشد.
از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که گزارش این اتفاق را به من اعلام کرده‌اند نیز خواسته‌ام با این شرکت به دلیل مشکل به وجود آمده برخورد کند. از زیرساخت هم می‌خواهم بیشتر در مورد موضوعات مربوط به این شرکت شفاف باشد. اگر این شفافیت رخ دهد، چنین شایعاتی میان مردم شکل نمی گیرد.

**چرخه معیوب واردات
«جعل در ریجستری ممکن است اما این که ما سریع متوجه این ماجرا می شویم و جلوی آن را می گیریم نیز پیشرفت خوبی به حساب می آید». وزیر ارتباطات با این توضیح ادامه داد: طبیعتا تلاش ما این بوده که جعل در این حوزه را به صفر برسانیم. اما در حوزه فناوری دست بالای دست بسیار است. ممکن است عده ای با جعل، این پروژه را دور بزنند. اما این که سریع می توان این تخلف را کشف کرد و جلوی کارشان را گرفت، قابلیتی است که به لحاظ ذات فنی در این پروژه قرار دارد. نمی توان این مسائل را نقطه سیاهی در پروژه رجیستری به حساب آورد.
او در ادامه گفت: مسئله دیگر بحث اقتصاد بازار تلفن همراه است. نمی‌توان انتظار داشت که اقتصاد این بخش نیز بر عهده وزارت ارتباطات باشد. ما سامانه فنی را راه اندازی کرده‌ایم اما واردکنندگان رسمی گوشی تلفن همراه، برای تامین ارز و ثبت سفارش مشکل دارند. نه تامین ارزشان با وزارت ارتباطات است نه ثبت سفارش شان. دستگاه های دیگر متولی این مسئله هستند که باید به آن رسیدگی کنند.
وی افزود: ما نیز مشکل در تامین گوشی‌های مورد نیاز بازار را درک می‌کنیم. این مسئله را به وزیر صمت و رئیس مبارزه با کالا و ارز گزارش کردم و اطلاع دادم که وضع گوشی در بازار ما خوب نیست. باید در این حوزه اساسی فکر کرد و تصمیم گرفت چرخه واردات گوشی به کشور تسهیل شود. 
او در ادامه گفت: بهتر است فراخوانی بدهند تا افرادی که توانایی وارد کردن گوشی را دارند، سفارش‌شان را ثبت کنند. این چرخه‌ها مشکلاتی است که من نیز به عنوان متولی این موضوع آن را می‌دانم و درک می‌کنم اگر گوشی وارد بازار نشود، مشکلات حل نمی‌شود. اما کلید حل این مسائل دست من نیست. چرخه واردات ما معیوب است و این در بازار ما نیز تاثیر می‌‎گذارد.
او در پاسخ به این که سامانه همتا دارای اختلال است یا نه، گفت: سامانه همتا اختلال ندارد. بر اساس قانون بار مسافری در گمرک تعریف دارد. چون کانال رسمی واردات گوشی مسیر درستی ندارد، عده ای به شیوه مسافری گوشی وارد می کنند. 
بنا بر قانون گمرک، مسافر فردی است که سفر رفته، در این خصوص حرف گمرک کاملا درست است. منتها وقتی چرخه معیوب است ما باید از بالاتر نگاه کنیم. نمی توانیم از گمرک بخواهیم وظیفه‌اش را انجام ندهد، باید سیستم واردات را درست کنیم. / ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر