کد خبر: 64553
A

آشنایی با ابیانه در تور طبیعت گردی

اولین چیزی که در ورود به ابیانه و حتی با دیدن دورنمای آن شما را تحت تاثیر قرار می دهد، خانه های سرخ رنگ روستا هستند؛ سازه هایی ساخته شده از کاه گل قرمز با زیر طاقی های سفید که پنجره‌های مشبک چوبی دارند و ظاهر سنتی شان را تا حدودی حفظ کرده اند. نمای خارجی خانه ها پوشیده از خاک سرخی است که معدن آن در کنار روستا قرار دارد. به واسطه رنگ این خاک و جلوه زیبای این خانه ها، ابیانه به روستای سرخ مشهور شده است.

آشنایی با ابیانه در تور طبیعت گردی

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ یکی از روستاهای که با معماری خیره کننده خود شما جذب می کند. روستای گردشگری ابیانه است:  

 

معماری بومی و خانه های سرخ

اولین چیزی که در ورود به ابیانه و حتا با دیدن دورنمای آن شما را تحت تاثیر قرار می دهد، خانه های سرخ رنگ روستا هستند؛ سازه هایی ساخته شده از کاه گل قرمز با زیر طاقی های سفید که پنجره‌های مشبک چوبی دارند و ظاهر سنتی شان را تا حدودی حفظ کرده اند. نمای خارجی خانه ها پوشیده از خاک سرخی است که معدن آن در کنار روستا قرار دارد. به واسطه رنگ این خاک و جلوه زیبای این خانه ها، ابیانه به روستای سرخ مشهور شده است.

 قرارگیری ابیانه در تور طبیعت گردی دامنه کوه نیز باعث شده تا ساختاری نیمه پلکانی داشته باشد و وقتی از دور به آن نگاه می کنید روستایی چند طبقه به چشم تان می آید. از بعضی زوایا حتا می توان تا چهار طبقه را در این روستا مشاهده کرد. این ویژگی های متمایز، خود جاذبه ای جالب توجه برای گردشگران به شمار می روند و ساعت ها شما را به خود مشغول می کنند.

به گزارش سفر باتو ، از نظر ساختار، خانه های ابیانه را می توان به دوره های تاریخی مختلف نسبت داد:

خانه های دوره سلجوقی: این خانه ها فاقد حیاط هستند و یک ایوان جنوبی به ارتفاع 5 متر دارند. یک فضای باز به عنوان یک حیاط مسقف در خانه ها تعبیه شده که صفه نام دارد و برای عروسی و عزا مورد استفاده قرار می گرفته است. خانه در اطراف ایوان مذکور در دو طبقه شکل گرفته است و اتاق ها پیرامون صفه واقع شده اند.

خانه های دوره صفوی: در این دوره، صفه ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته و خانه های چهار صفه ای پیشرفت کرده اند. قرینه سازی در این خانه ها به خوبی رعایت شده و تزیینات داخلی فضاها نیز کاملا متمایز از دوره پیش است.

خانه های دوره قاجاریه: از اواخر دوره صفویه در وضع عمومی روستا رکودی به وجود آمد که تا اواخر دوره قاجار ادامه داشت. بنابراین تغییر خاصی در این دوره مشاهده نمی شود.

در هر دو لنگه درِ خانه های ابیانه، دو کوبه آهنی زنانه و مردانه دیده می شود. کوبه سمت راست لنگه (چکشی شکل) برای در زدن مردان و کوبه لنگ چپ (به شکل حلقوی) برای در زدن زنان است تا صاحب خانه بداند فرد پشت در محرم است یا خیر.

dsfr_53_1454911918

 

قلعه‌های مشهور در یک روستای کهن

ابیانه در تور ایرانگردی سه قلعه به نام‌های پال همونه، هرده و پاله دارد. قلعه پال همونه یا تخت همایون در جنوب غربی ابیانه قرار دارد و به محله‌های یوسمون و محله‌بالا تعلق دارد. قدمت این قلعه به حدودا ۲۰۰ سال پیش میرسد و در سند قلعه سهم هر فرد در ساختش اشاره شده است. قلعه هرده در شمال شرق روستا و در محله هرده قرار دارد و قلعه پاله نیز متعلق به محله پل در شمال غربی روستا است. این قلعه‌ها برای حفظ امنیت مردم در برابر یاغی‌ها ساخته شده‌اند و در مواقع ضروری مردم بدرونشان می‌رفتند و مردان محلی به نوبت وظیفه کشیک دهی را داشتند.

امام‌زاده یحیی و عیسی در ابیانه کاشان

ابیانه زیارتگاه‌های هینزا یا بی بی زبیده و مرقد شاهزاده عیسی و شاهزاده یحیی را دارد.

هینزا زیارتگاهی دیدنی در جنوب شرقی روستا و در دره‌ای باریک و طویل است که در مقابل تورفتگی یک ضخره بنا شده است. اهالی می‌گویند که زیارتگاه محل پناه دادن به شخصی بنام بی بی زبیده خاتون بوده که بعدها به روستای هنجن برده شده و در واقع این مکان قدمگاه او بوده است. طبق باور مردم این مکان معجزه‌نماست و مراسمی خاص در آن انجام می‌دهند.

زیارتگاه شاهزاده یحیی و شاهزاده عیسی نیز در شرق ابیانه و در محله هرده قرار دارد. این زیارتگاه برخلاف دیگر ساختمان‌ها حیاط مرکزی دارد و در وسط حیات آب‌نمایی بزرگ قرار گرفته که آب خود را از نهر اصلی روستا تامین می‌کند. گنبدی هشت ضلعی با کاشی‌کاری فیروزه‌ای ویژگی اصلی بنا است که بدلیل وجود ایوان جنوبی زیارتگاه که به تپه جنوبی ابیانه مشرف است جلوه‌ای خاص به آبادی می‌دهد. داخل زیارتگاه منبری چوبی و قدیمی قرار دارد. طبق گفته اهالی فرزندان امام موسی کاظم در این زیارتگاه دفن شده‌اند.

زیارتگاه هینزا

در جنوب شرقی ابیانه به دره باریکی بر می خورید که در دل صخره هایش یک تو رفتگی به چشم می خورد. ساختمان زیارتگاه هینزا در همین جا قرار دارد و تورفتگی به صورت یک غار به جزیی از ساختمان زیارتگاه تبدیل شده است. این زیارتگاه را متعلق به بی بی زبیده خاتون -دختر موسی بن جعفر- می دانند. اهالی معتقدند زمانی که بی بی زبیده خاتون تحت تحقیب بوده، مردم ابیانه او را در این اتاقک مخفی و سپس راهی روستای هنجن کرده اند. در هنجن نیز زیارتگاه بزرگی وجود دارد که منسوب به ایشان است. در واقع زیارتگاه هینزا، گذرگاه بی‌بی زبیده خاتون است نه محل دفن وی. برخی نیز این زیارتگاه را مربوط به زمان آناهیتا می دانند. به هر حال طبق باور مردم این مکان اعجاز خاصی دارد و میزبان مراسم خاصی نیز می شود.

اقامت در ابیانه

ابیانه  در تور طبعت گردی و تور ایرانگردی دو هتل دارد، یکی هتل ویونا و دیگری هتل ابیانه. هتل ویونا هتلی سه ستاره است که امکاناتی امروزی دارد و رستورانش هم غذاهای سنتی و ایرانی سرو می‌کند.  هتل ۳ ستاره ابیانه نیز هست که از غذاهای رستورانش زیاد تعریف می‌کنند و معماری‌ای متناسب با روستا را داراست. تعدادی خانه اجاره‌ای هم هست که قیمتشان متفاوت از یکدیگر است.

اگر در ابیانه خواستید غذا بخورید به غیر از رستوران این دو هتل، رستوران دو میلون نیز غذاهای باکیفیتی ارائه می‌کند.

مسیر دسترسی:

روستای ابیانه هم از طریق جاده کاشان_نطنز و هم از اتوبان کاشان_اصفهان قابل دسترسی است، هرچند جاده کاشان-نطنز مسیر نزدیکتری‌ست.

به گزارش سفر باتو ، در کیلومتر ۵۰ جاده قدیم کاشان ـ نطنز جاده‌ای بسمت راست جدا می‌شود و بعد از ۲۰ کیلومتر به ابیانه می رسد. از طریق آزاد راه کاشان ـ اصفهان بعد از گذشتن حدود ۱۰ کیلومتر از استراحت گاه “سان آرا” (واقع در ۳۰ کیلومتری کاشان) خروج اضطراری بسمت راست به جاده قدیم کاشان ـ نطنز وصل می‌شود.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر