کد خبر: 66635
A

چرا پورمختار به دفاع از بابک زنجانی علاقه‌مند است؟

روز شنبه ۱ تیرماه ۹۸ علیرضا رحیمی نماینده تهران در توئیتی گلایه آمیز خبر از دیدار برخی نمایندگان با بابک زنجانی در زندان داد. خبری که وکیل زنجانی آن را رد کرد . اما یک منبع آگاه به دیده بان ایران خبر داده بود که محمد دهقان ( از اعضای نزدیک به جبهه پایداری ) از جمله این افراد بوده است موضوعی که از سوی این نماینده مجلس تکذیب نشد. (اینجا) پور مختار رئیس کمیسیون حقوقی مجلس در مصاحبه‌ای به دفاع از دیدار نمایندگان با بابک زنجانی پرداخت. به اعتقاد او اگر این «دیدارهای شخصی هم بوده باشد آنها حق این دیدار را داشتند.»

چرا پورمختار به دفاع از بابک زنجانی علاقه‌مند است؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران , روز شنبه ۱ تیرماه ۹۸ علیرضا رحیمی نماینده تهران در توئیتی گلایه آمیز خبر از دیدار برخی نمایندگان با بابک زنجانی در زندان داد. خبری که وکیل زنجانی آن را رد کرد . اما یک منبع آگاه به دیده بان ایران خبر داده بود که محمد دهقان ( از اعضای نزدیک به جبهه پایداری ) از جمله این افراد بوده است موضوعی که از سوی این نماینده مجلس تکذیب نشد. (اینجا) 

 

پور مختار رئیس کمیسیون حقوقی مجلس در مصاحبه‌ای به دفاع از دیدار نمایندگان با بابک زنجانی پرداخت. به اعتقاد او اگر این «دیدارهای شخصی هم بوده باشد آنها حق این دیدار را داشتند.»

در مورد این دیدار نام افراد دیگری هم در میان است که مشخصا می‌توان به غلامرضا دهقان اشاره کرد. کسی که به گفته خود از چند وقت به شدت به دنبال «برکناری زنگنه است» و این را در نشستی که با برخی از اهالی خوزستان داشت صراحتا بیان کرده بود. این درست زمانی بود که بابک زنجانی نیز از زندان پیام داده بود: «به زودی آزاد خواد شد و به جای او زنگنه به زندان می‌رود.»

دیدار مخفیانه برخی نمایندگان با بابک زنجانی در زندان از دو جنبه اهمیت دارد. آنها اگر از سوی کمیسیون در مجلس ماموریت داشتند باید ردپای این ماموریت در مستندات کمیسیون مذکور وجود داشته باشند. اما آنطور که پیداست این دیدارها شخصی است.

در مورد سایر نمایندگان دیدار کننده، گفتنی‌ها را می‌توان به آینده موکول کرد. اما سئوال مهمی در مورد ورود محمدعلی پورمختار به این بحث وجود دارد. ظاهرا پرونده بابک زنجانی برای او از اهمیت متفاوتی برخوردار است. تا آنجا که حتی در سال ۹۲ که آغاز پرونده بابک زنجانی بود، پورمختار با آنکه در کمیسیون اصل نود ریاست را برعهده داشت، به طور بی‌سابقه‌ای در حمایت و حل پرونده بابک زنجانی مصاحبه می‌کرد.

اوج این حمایت‌ها در آذرماه سال ۹۲ بود که جستجو در سوابق خبرها آن را به روشنی نشان میدهد.

پورمختار:‌ «بابک زنجانی مبلغی به میزان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به وزارت نفت بدهکار است و چنان‌چه این مبلغ را به وزارت نفت پرداخت کند پرونده وی در کمیسیون اصل ۹۰ مختومه خواهد شد (فارس ۱۶آذر)

«این پول [بدهی بابک زنجانی] به زودی به حساب وزارت نفت واریز می‌شود» (تسنیم، ۱۶آذر)

«من در مورد پرونده بابک زنجانی هنوز مستنداتی مبنی بر تخلف ایشان ندیده‌ام. باید کمک کرد مساله ایشان حل شود» (روزنامه شرق، ۱۸آذر)

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: «برایتان سوال نیست که اسم بابک زنجانی هم در پرونده فروش نفت هست و هم در تامین‌اجتماعی و حالا هم مشخص شده که در برخی نهادهای دیگر هم ردپای ایشان به چشم می‌خورد؟» گفت: « شما مسایل را با هم قاطی و احساسی برخورد می‌کنید»(روزنامه شرق، ۱۸آذر)

«آقای زنجانی بدهی‌اش به وزارت نفت را به یکی از حساب‌های این وزارتخانه واریز کرد که این مسئله به تایید بانک مرکزی هم رسیده است» (فارس، ۲۳آذر)

بابک زنجانی اصل بدهی خود به وزارت نفت را به یکی ازشعبه های خارجی بانک های داخلی پرداخت کرده و این موضوع مورد تایید رییس این بانک قرار گرفته است… زنجانی با توجه به تحریم های کشورمان از طریق خاصی این پول را به حساب یکی از شعبه های خارجی بانک های داخلی پرداخت کرده است» (ایرنا، ۲۳آذر)

بابک زنجانی خودش به زیباحالت منفرد که اخیرا به عنوان جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی محاکمه شد گفته بود که «وزیر و نماینده پشت من هستند، پایت را از گلیمت درازتر نکن»

کار مصاحبه‌های پورمختار در پرونده بابک زنجانی به جایی کشید که سایت الف متعلق به احمد توکلی در تاریخ ۲۸ آذر ۹۲ در گزارشی این رفتار را عجیب خواند و ضمن اشاره به لیست مصاحبه‌های حمایتی پورمختار از بابک زنجانی نوشت: اگر تصور می کنید، این فرد، وکیل آقای بابک زنجانی یا مدیر روابط عمومی شرکت توسعه هلدینگ سورینت قشم است، اشتباه می کنید، گوینده جملات فوق، محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی است.»

الف در مورد بابک زنجانی و جلسه مشکوک او با سعید مرتضوی می‌نویسد: «جوانی که بطور معجزه آسا به ثروتی افسانه ای رسیده، در جلسه به شدت مشکوک فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی نقش آفرین بوده و با تامین اجتماعی تحت مدیریت مرتضوی معاملات غیر عادی داشته است، به کمیسیون اصل۹۰ دعوت می شود و بعد از مدتی، رئیس این کمیسیون در گفتگوهای مکرر با رسانه ها، رسما و علنا تلاش می کند بدهی این سوپرمالتی میلیاردر را کم اهمیت و در حال حل شدن جلوه دهد؟!!!

سئوال آن روز الف را امروز بعد از شش سال هم می‌توان دوباره تکرار کرد و پرسید:‌ جریان چیست؟! آیا رئیس کمیسیون اصل۹۰ برای حل مشکلات سایر شهروندان (که اتفاقا به دستگاه های حکومتی بدهی ندارند اما از آنها شکایت دارند) هم اینطور مجدانه پیگیری می‌کند؟»/

انتداد

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر