کد خبر: 66879
A
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

خودروسازان 18 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند/ دخالت دولت، اصلی‌ترین دلیل زیان‌ده شدن خودروسازهاست/ خودروسازها به زمین و زمان بدهکارند

محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع مجلس، معتقد است: می‌گوییم قیمت خودرو باید بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، این حرف درستی است، اما این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که آیا حاشیه بازار دست دلالان است یا اوضاع بر اساس استراتژی پیش می‌رود؟

خودروسازان 18 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند/ دخالت دولت، اصلی‌ترین دلیل زیان‌ده شدن خودروسازهاست/ خودروسازها به زمین و زمان بدهکارند
به گزارش دیده بان ایران، «وقتی یک صنعت بزرگ در کشور رقمی حدود 18 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد به این مفهوم است که یک جای کار می‌لنگد.» این بخشی از ارزیابی محمدرضا نجفی، عضو کمیسیون صنایع مجلس و رئیس کمیته تحقیق‌وتفحص از خودروسازی‌ها، درباره عملکرد صنعت خودروسازی در کشور است. دو خودروسازی که به اعتقاد نجفی، چند سالی است روند فعالیت‌شان غیراقتصادی شده، اما همچنان با محصولات گران و بی‌کیفیت کار خود را ادامه می‌دهند.

 

نجفی می‌گوید: «در هیچ کجای دنیا این‌طور نیست که یک صنعت بتواند بر اساس میل و نیاز مالی‌اش، قیمت محصولات خود را گران کند. همه چیز باید بر اساس برنامه و منطق اقتصادی پیش برود.

 

این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین معتقد است: «می‌گوییم قیمت خودرو باید بر اساس حاشیه بازار تعیین شود، این حرف درستی است، اما این نکته را هم باید در نظر داشته باشیم که آیا حاشیه بازار دست دلالان است یا اوضاع بر اساس استراتژی پیش می‌رود؟»

 

نجفی در پاسخ به این پرسش که «اگر خودروسازی در ایران زیان‌ده است، به چه دلیل در بودجه 98 رقمی حدود چهار هزار میلیارد تومان وام در اختیار این صنعت قرار گرفته است»، توضیح داد: «ما هم این پرسش را مطرح کردیم که این رقم با چه ضمانتی به فعالان این حوزه پرداخت می‌شود، اما دوستان گفتند وقتی دو خودروساز ارقامی در حدود 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند، 18 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و بیش از 30 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند، اگر تامین مالی نشوند، مردم متضرر خواهند شد.»

 

او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: «بارها گفته‌ام که صنعت خودرو در ایران تماماً درگیر انحصار است و همواره به دادن پول توجیبی به چنین صنعت زیان‌دهی معترض بوده و هستم. خودروسازهای ما به زمین و زمان بدهکارند چراکه سال‌ها بدون استراتژی فعالیت کرده‌اند.»

 

نجفی در پاسخ به این پرسش که «آیا روند جدیدی برای تحقیق‌وتفحص از خودروسازی‌ها انجام شده است یا خیر»، گفت: «زود است در این‌باره صحبت کنیم.»

 

اما صنعت خودروسازی در ایران، با وجود قدمتی بیش از 50 سال، همچنان درجا می‌زند. عملکرد ناقص این صنعت انحصاری در کشور حالا صدای مردم، کارشناسان و بسیاری از مسئولان را نیز درآورده است.

 

به باور بسیاری از آگاهان صنعتی، در حالی که در ایران صنایع کوچک و زودبازدهی مانند صنعت پوشاک، با وجود ارزآوری زیاد برای کشور، به دلیل بحران نقدینگی یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج می‌شوند، دو خودروساز بزرگ هر سال بخش اعظمی از بودجه صنعت را می‌بلعند.

 

طی یک سال گذشته تاکنون بارها این موضوع از سوی کارشناسان اقتصادی مطرح شده که تولید خودرو با روند فعلی در کشور هیچ‌گونه توجیه اقتصادی‌ای ندارد./ اعتمادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر