کد خبر: 66995
A

کشف بزرگ‌ترین مرکز تولید ارز دیجیتال در ورامین (+عکس)

اکثر دستگاه‌های تولیدکننده ارز دیجیتال که ماینر نامیده می‌شود و به‌صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده است.

کشف بزرگ‌ترین مرکز تولید ارز دیجیتال در ورامین (+عکس)

مدیر برق منطقه‌ای استان تهران گفت: بزرگ‌ترین مرکز تولید بیت کوین (ارز دیجیتال) با بیش از ۱۱۳۴ دستگاه ماینر (استخراج‌کننده ارز دیجیتال) در ورامین کشف و مابه‌التفاوت ۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومانی استفاده از برق صنعتی و آزاد وصول شد.

به گزارش دیده بان ایران، مسلم حاجی مزدرانی مدیر برق منطقه‌ای استان تهران در همین رابطه اظهار داشت: با توجه به حساسیت‌های به وجود آمده در خصوص مراکز تولید ارز دیجیتال یا همان بیت کوین توسط دستگاه‌های ماینر، از ۳ هفته گذشته با توجه به مصرف بالای این تجهیزات و تأثیراتی که بر روی شبکه به دلیل هم‌زمانی با پیک‌بار شبکه‌های توزیعی دارند اقدام به شناسایی این مراکز کرده و تا امروز ۱۴ مراکز تولید ارز دیجیتال در منطقه ورامین شناسایی‌شده است.

وی گفت: بزرگ‌ترین مرکز تولید ارز دیجیتال در شهرک صنعتی سالاریه واقع در منطقه ورامین با ۱۱۳۴ دستگاه ماینر شناسایی و کشف‌شده است.

مدیر برق استان تهران ادامه داد: در این خصوص اقدامات قانونی لازم به‌عمل‌آمده است و نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه این مرکز علاوه بر آنکه مرکز تولید بوده مرکز مونتاژ و راه‌اندازی سطح استان تهران نیز به شمار می‌رفته است.

مزدرانی افزود: مابه‌التفاوت ۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان استفاده از برق صنعتی و آزاد بوده است که بر اساس دستور مقامات ارشدی شرکت اقدام لازم به‌عمل‌آمده تعرفه‌ها تجاری شده است و مابه‌التفاوت تاریخ برقشان هم وصول‌شده است.

وی تصریح کرد: به خاطر اینکه ورامین به‌واسطه وسعت و پراکندگی بالا، بیشترین آمار استفاده‌کننده از تعرفه کشاورزی و صنایع در سطح استان تهران را دارد همچنین شهرک‌های صنعتی متعددی که در سطح این شهرستان وجود دارد باعث شده است دشت ورامین مکان امنی برای حضور این مزرعه‌های استخراج ارز دیجیتال شود.

مدیر برق استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: اکثر دستگاه‌های تولیدکننده ارز دیجیتال که ماینر نامیده می‌شود و به‌صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور شده است.

 
 
 

بیت کوین هر ساعت به اندازه یک نیروگاه برق مصرف می‌کند

سخنگوی صنعت برق ضمن تشریح آخرین اقدام وزارت نیرو برای مقابله با خروج غیرقانونی ارز مجازی و بیت‌کوین‌ها، گفت: برآوردها حاکی است که استخراج ارز دیجیتال ۵۰۰ مگاوات در ساعت برق مصرف می‌کند.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به استخراج غیرقانونی بیت کوین و بالا رفتن مصرف برق در ایران، اظهار کرد: هنوز برای استخراج ارز مجازی و بیت کوین‌ها تعرفه‌ای مشخص نشده است و برخی از دارندگان مراکز استخراج رمز ارزها از انشعاب‌های غیرمجاز استفاده کردند که وزارت نیرو نسبت به قطع آن‌ها اقدام کرده است.

وی ادامه داد: در این راستا وزرات نیرو پیشنهاد خود برای تعرفه ارز مجازی را به هیأت دولت ارائه کرده است و هیأت دولت هم این پیشنهاد را در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌کند. امیدواریم طرح به زودی تصویب شود و استخراج ارز مجازی صاحب تعرفه شود. پیشنهاد وزارت نیرو این است که تعرفه‌ها با متوسط نرخ ارز صادراتی برق محاسبه شود. البته این عدد، عدد مشخصی نیست که در حال حاضر بتوان اعلام کرد زیرا ممکن است بر اساس نرخ سال یا ماه باشد و نرخ آن بسته به فصل و روز و ساعت متفاوت است. بعد از اینکه قطعی شد اعلام می‌شود.

سخنگوی صنعت برق به این سوال که استخراج بیت کوین‌ها در کدام استان کشور بیشتر رواج دارد، پاسخ داد: از آن‌جایی که دمای دستگاه‌ها افزایش یافته و نیاز به وسایل سرمایشی دارند استقرار در مناطق سردسیر کشور برای آنها مقرون به صرفه است.

مشهدی با بیان اینکه مشخص نیست استخراج بیت کوین‌ها چند درصد از برق کشور را مصرف می‌کنند، توضیح داد: از آنجا که انشعابات غیرمجاز هستند، مشخص نیست چند درصد برق کشور را مصرف می‌کنند اما تخمین زده می‌شود ۵۰۰ مگاوات در یک ساعت مصرف دارند که معادل یک نیروگاه بزرگ است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر