کد خبر: 68492
A
زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

دو سال است که خودمان نخواسته‌ایم افزایش حقوق داشته باشیم/ متاسفانه مردم وضعیت خوبی ندارند

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: اجاره‌بها و نرخ مسکن معادله دوسویه ‌است. اگر ملک گران شود، اجاره بالا می‌رود، بنابراین بر هم تاثیر می‌گذارند. وقتی قیمت ملک بالا می‌رود صاحب ملک هم یک‌پنجم قیمت ملک را حساب می‌کنند.

دو سال است که خودمان نخواسته‌ایم افزایش حقوق داشته باشیم/ متاسفانه مردم وضعیت خوبی ندارند

به گزارش دیده بان ایران، زهرا ساعی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی خیلی مهم است. در تمام دنیا برای اضافه سرمایه‌ای که به ملک تبدیل می‌شود، مالیاتی در نظر می‌گیرند و این باعث می‌شود نقدینگی به سمت یک بازار نرود.

 

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:


*شما مستاجر هستید یا صاحب‌خانه؟


صاحب‌خانه هستم، اما به‌ هر حال در اطرافم مستاجر سراغ دارم، برادر، فامیل و... که شرایط آنها را می‌بینیم.


*حق مسکن نمایندگان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است؟


نه، ما اصلاً نخواستیم که حق مسکن‌مان افزایش پیدا کند. حتی نخواستیم حقوق‌مان در سال‌های 97 و 98 افزایش پیدا کند.


*چقدر حق مسکن دریافت می‌کنید؟


نمی‌دانم، ولی ما اصلاً افزایش حقوق و مزایا نداشته‌ایم. دو سال است که خودمان نخواسته‌ایم افزایش حقوق داشته باشیم.


*به نظر شما اجاره‌بها چند درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؟


متاسفانه از سال گذشته تقریباً دو جهش خیلی بزرگ قیمتی در بازار مسکن داشتیم؛ یکی در دی و بهمن‌ماه سال گذشته بود و جهش دیگر بعد از عید و در اواخر فروردین اتفاق افتاد که طی آن هم قیمت ملک و هم قیمت اجاره‌ بالا رفت.


*اجاره‌بها بیشتر افزایش پیدا کرده یا نرخ خرید مسکن؟


فرقی نمی‌کند، اجاره‌بها و نرخ مسکن معادله دوسویه ‌است. اگر ملک گران شود، اجاره بالا می‌رود، بنابراین بر هم تاثیر می‌گذارند. وقتی قیمت ملک بالا می‌رود صاحب ملک هم یک‌پنجم قیمت ملک را حساب می‌کند. با توجه به اینکه قیمت ملک بالا رفته، مردم توان رهن و اجاره مسکن ندارند. متاسفانه مردم وضعیت خوبی ندارند و در کشور شاهد آشفتگی و نابسامانی‌ در بحث مسکن هستیم.


با وزیر مربوطه جلسه‌ای داشتیم و از ناپایداری قیمت مسکن انتقاد کردیم. در شرایط فعلی حتی افرادی که می‌خواهند ملک خریدوفروش کنند سردرگم‌اند. مردم به ما مراجعه می‌کنند که چه کنیم؟ ثبات در بازار نیست و این موضوع آسیب‌زاست.


*مالیات بر خانه‌های خالی چقدر می‌تواند بر نرخ مسکن و کاهش نوسانات تاثیر بگذارد؟


مالیات بر خانه‌های خالی خیلی مهم است. در تمام دنیا برای اضافه سرمایه‌ای که به ملک تبدیل می‌شود، مالیاتی در نظر می‌گیرند و این باعث می‌شود نقدینگی به سمت یک بازار نرود. چون افراد برای همه این موارد باید مالیات پرداخت کنند و در این شرایط مردم حتی شاید در بسیاری از مواقع رغبت نکنند در یک بازار نقدینگی خود را انباشت کنند.


بنابراین مالیات بر خانه‌های خالی از انباشت نقدینگی در بازار مسکن جلوگیری خواهد کرد.

 

*آیا دولت و مجلس لایحه و طرحی برای کنترل بازار مسکن دارند؟


جلساتی در این خصوص برگزار شده است. منتظریم ببینیم مسئولان امر چه می‌کنند. فعلاً در حال رصد هستیم و تذکرات را هم داده‌ایم و صحبت‌ها انجام شده است. با توجه به ثبات بازار ارز و پایین‌ آمدن نرخ ارز مسئولان قول‌هایی دادند. چون تا حدودی مسکن به نرخ ارز بستگی دارد، متاسفانه زنجیروار با بالا رفتن قیمت ارز و سکه و طلا در کشور، شاهد افزایش قیمت در سایر موارد نیز هستیم. کاهش نرخ ارز و ثبات آن، بر کاهش قیمت کالاها تاثیر بسیاری خواهد گذاشت./ اعتمادآنلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر