کد خبر: 69557
A

با بازداشت یکه زارع به پرونده بزرگترین بدهکار ایران خودرو رسیدگی می شود؟

هفته‌ی گذشته پس از اعلام خبر برکناری هاشم یکه زارع از مدیرعاملی ایران خودرو توسط سخنگوی دولت، یکه زارع بازداشت و روانه زندان شد. از جمله اتهامات او افزایش خودسرانه‌ی قیمت خودرو اعلام شده که گویا مربوط به دست کاری صورت‌های مالی سال ۹۷ است. حالا در شرایطی که یکه زارع در بازداشت به سر می‌برد، شنیده‌ها حاکی از تلاش مالک یکی از قطعه‌سازی‌های بزرگ ایران برای آزادسازی اوست. کسی که زمستان سال گذشته با استناد به صورت‌های مالی ساپکو (شرکت تامین کننده قطعات ایران خودرو) مشخص شد برخلاف سایر قطعه‌سازان، بزرگترین بدهکار ایران خودرو در طول مدیریت یکه زارع بوده است. براساس آنچه که در صورت‌های مالی سال ۹۶ ایران خودرو آمده بود شرکت‌های گروه قطعه‌سازی عظام مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان به ایران خودرو بدهکار بودند و این رقم در شش ماهه اول سال ۹۷ به ۵۳۰ میلیارد تومان رسید. این اتفاق از آنجایی تامل برانگیز است که همواره قطعه سازان از ایران خودرو طلبکار بوده و گاهی مطالبات خود را هر ۳ ماه یکبار دریافت می‌کنند بنابراین از نظر اهالی این حوزه، وجود چنین رانتی برای یک شرکت جای سوال دارد.

با بازداشت یکه زارع به پرونده بزرگترین بدهکار ایران خودرو رسیدگی می شود؟

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ هفته‌ی گذشته پس از اعلام خبر برکناری هاشم یکه زارع از مدیرعاملی ایران خودرو توسط سخنگوی دولت، یکه زارع بازداشت و روانه زندان شد. از جمله اتهامات او افزایش خودسرانه‌ی قیمت خودرو اعلام شده که گویا مربوط به دست کاری صورت‌های مالی سال ۹۷ است.

حالا در شرایطی که یکه زارع در بازداشت به سر می‌برد، شنیده‌ها حاکی از تلاش مالک یکی از قطعه‌سازی‌های بزرگ ایران برای آزادسازی اوست. کسی که زمستان سال گذشته با استناد به صورت‌های مالی ساپکو (شرکت تامین کننده قطعات ایران خودرو) مشخص شد برخلاف سایر قطعه‌سازان، بزرگترین بدهکار ایران خودرو در طول مدیریت یکه زارع بوده است.

براساس آنچه که در صورت‌های مالی سال ۹۶ ایران خودرو آمده بود شرکت‌های گروه قطعه‌سازی عظام مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان به ایران خودرو بدهکار بودند و این رقم در شش ماهه اول سال ۹۷ به ۵۳۰ میلیارد تومان رسید. این اتفاق از آنجایی تامل برانگیز است که همواره قطعه سازان از ایران خودرو طلبکار بوده و گاهی مطالبات خود را هر ۳ ماه یکبار دریافت می‌کنند بنابراین از نظر اهالی این حوزه، وجود چنین رانتی برای یک شرکت جای سوال دارد.

در همان زمان چندین نماینده مجلس شورای اسلامی در اینباره اظهار نظر کردند:

نادر قاضی‌پور؛ نماینده مردم آذربایجان و عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره تخلفات شرکت قطعات خودروی عظام:

حسابرسی سال ۹۶ ایران خودرو نشان می‌دهد که شرکت عظام به ایران‌خودرو بدهکار است؛ این موضوع طبق اسناد و مدارک اثبات شده است.

این درحالیست که ایران‌خودرو اعلام می‌کند پول ندارد و در حال حاضر همه شرکت‌های قطعه‌ساز از ایران‌خودرو طلب دارند.

قبل از برسی دقیق نمی‌توان در مورد حجم و نوع تخلف اظهار نظر کرد، اما بنده قول پیگیری موضوع را به مردم می‌دهم.

رمضانعلی سبحانی‌فر عضو کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نیز اظهار کرد:

تحقیق و تفحص در حال انجام است و اطلاعات متعددی از جاهای مختلف رسیده که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روی محورها و موضوعات تعریف‌شده در طرح کار می‌کنیم و نتیجه نهایی و جمع‌بندی را به اطلاع می‌رسانیم.

محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس نیز با اشاره به حجم گسترده سوءاستفاده‌های احتمالی شرکت عظام آزادی متهم پرونده را تامل‌برانگیر عنوان کرده و گفته بود فراکسیون شفاف‌سازی پیگیر موضوع است.

شهاب‌الدین بی مقدار، نایب رئیس فراکسیون شفاف سازی نیز تاکید کرده بود که فراکسیون با جدیت موضوع را بررسی می‌کند.

اکنون که مشخص شده هاشم یکه زارع در زمان مدیریت خود در ایران خودرو دچار تخلف شده وقت آن رسیده که به چنین تخلف آشکاری و قائل شدن رانت های ویژه او برای افرادی خاص نیز رسیدگی شود.

منبع: انصاف نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر