کد خبر: 69886
A
زنگنه، وزیر نفت:

تصمیمی برای سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن قیمت بنزین نداریم

وزیر نفت گفت: درباره سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی کردن قیمت این فرآورده تصمیمی اتخاذ نشده و به ما ابلاغ نشده است.

تصمیمی برای سهمیه‌بندی و دو نرخی کردن قیمت بنزین نداریم

به گزارش دیده بان ایران؛  بیژن زنگنه در برنامه تیتر امشب اظهار کرد: برای همه خودروهایی که در ایران شماره شده‌اند، کارت هوشمند سوخت صادر شد، فایده کارت سوخت در زمان سهمیه‌بندی است و غیر از آن بی‌معناست.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم بنزین را سهمیه‌بندی کنیم بهتر است از کارت بانکی استفاده شود، اظهار کرد: بیش از ۲ میلیون کارت هوشمند سوخت جدید بنزین صادر شده که یک میلیون آن به باجه پست برگشت خورد است.
وی افزود؛ تا وقتی سهمیه‌بندی صورت نگیرد مردم استفاده از کارت سوخت را جدی نمی‌گیرند. با کارت هوشمند سوخت شخصی هر چند بار می‌توانند در جایگاه‌های عرضه سوخت‌گیری کنند، اما با کارت جایگاه تنها ۳۰ لیتر می‌توانند سوخت‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه کارت هوشمند سوخت زمانی مفید است که سهمیه‌بندی مطرح باشد، گفت: برخی هم معتقدند کارت هوشمند سوخت برای کسب اطلاعات می‌تواند مفید باشد، اما به نظر می‌رسد اگر هدف تنها کسب اطلاعات باشد به زحمت آن نمی‌ارزد.

به گفته زنگنه، هم اکنون ٩٩.٩ درصد کارت‌های هوشمند سوخت کلانشهرها صادر شده است و از آنجا که به دلیل استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت جایگاه‌داران استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی با استقبال روبه‌رو نشد، محدودیتی در این زمینه لحاظ شده است؛ این محدودیت در کلانشهرها احتمالاً بیشتر هم خواهد شد؛ تا وقتی سهمیه‌بندی انجام نشود، مردم کارت هوشمند سوخت را جدی نمی‌گیرند.

وی با اشاره به پاسخ به یک پرسش مردمی دیگر مبنی بر بالا بودن قیمت فرآورده‌های نفتی عنوان کرد: قیمت فرآورده‌های نفت کوره، نفت‌گاز، بنزین، نفت سفید، گاز مایع (ال‌پی‌جی) و سوخت هوایی همگی یارانه‌ای هستند و کارت سوخت گازوئیل هیچگاه از بین نرفته است؛ شاید منظور این شهروند روغن موتور بوده است که این محصول به‌طور آزاد عرضه می‌شود.

در برداشت از میدان‌های مشترک غرب کارون و پارس جنوبی پیشتازیم

وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرسش‌های مردمی درباره وضع برداشت از ذخایر مشترک نفت و گاز ایران پاسخ داد و گفت: ما میدان‌های مشترکی با کشورهای عراق، عربستان، قطر، امارات و ترکمنستان داریم که بزرگترین این میدان‌های مشترک در دو منطقه پارس جنوبی و غرب کارون واقع شده‌اند.

زنگنه گفت: تا چند سال پیش در برداشت از میدان‌های مشترک از کشورهای مقابل جلوتر نبودیم؛ به‌ویژه در قطر، اما امروز از نظر برداشت روزانه گاز در میدان پارس جنوبی و همچنین برداشت نفت از میدان‌های غرب کارون جلوتر هستیم.

وی یاد آور شد: این در حالی است که عمده کارها را با منابع و توان خودمان دنبال می‌کنیم.

وزیر نفت به قراردادهای توسعه‌ای امضا شده در غرب کشور به‌ویژه ایلام اشاره کرد و گفت: در میدان آذر که از قبل فعال بوده‌ایم و برای توسعه چند میدان نیز با روس‌ها قرارداد امضا کرده‌ایم.

زنگنه به میدان‌های دیگری مثل میدان فروزان که با عربستان مشترک است نیز اشاره کرد و گفت: حجم اصلی این میدان در طرف عربستان است، اما ایران هم برداشت دارد و برنامه‌های نوسازی نیز در این میدان دنبال می‌شود.

وزیر نفت گفت: از میدان مشترک گازی فرزاد A و B هنوز برداشتی نداشتیم، به دلیل اینکه مدتی معطل هندی‌ها بودیم و هنوز هم هستیم؛ اما امیدواریم این میدان امسال به سامان برسد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که تکلیف توسعه همه میدان‌های مشترک تا پایان این دولت مشخص شود.

وی درباره وضع توسعه میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: از ۲۷ فاز این میدان، پالایشگاه بخش خشکی و بخش دریایی ۲۵ فاز تمام شده و تا اوایل سال آینده، بخش دریایی ۲۷ فاز پایان می‌یابد و تولید روزانه گاز این میدان مشترک به حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد.

به گفته وی، به این ترتیب تنها بخش باقیمانده طرح توسعه فاز ۱۴ میدان گازی مشترک پارس جنوبی می‌ماند، همچنین طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که روند توسعه آن به دلیل تحریم با مشکلاتی روبه‌رو شد.

زنگنه ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های اجرایی طرح توسعه فاز ١١ میدان گازی مشترک پارس جنوبی هم امسال آغاز شود./ایسنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر