کد خبر: 69931
A

مدیر عامل سابق بانک ملی: دلیل اصلی تورم امروز پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان به سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری بود / به خاطر تعدادی از مردم کل جامعه را با بحران روبرو کردیم

مدیرعامل سابق بانک ملی در رابطه با روندی که سیاستهای پولی در سال گذشته پشت سر گذاشت، تاکید کرد: از جمله مهم ترین کارهایی که صورت گرفت و تبعات آن افزایش نرخ تورم بود، پرداخت ضرر و زیان سپرده گذاران موسسات غیر مجاز بود. بانک مرکزی با ادعای ساماندهی وارد شد و ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع خویش را به زیان‌کنندگان پرداخت. تاثیر این اقدام افزایش چندین درصدی نرخ تورم بود و این تزریق نامتجانس و بی منطق عملا بدهی ها را از جیب مردم پرداخت. انصاری ادامه داد: متاسفانه گاهی ناچار به این بی منطقی‌ها هستیم. دولت بنا دارد بانک های نظامی را ساماندهی کند که البته اتفاق خوبی است ولی اگر قرار باشد در این ماجرا هم مانند موسسات غیر مجاز عمل شود طبعا کشور دچار آسیب فراوانی می شود. با این همه بر اساس آمارهای منتشر شده اخیر، فعلا رشد نامتعارف نقدینگی نداشتیم و عملکرد بانک مرکزی و دولت نادرست نبوده است.

مدیر عامل سابق بانک ملی: دلیل اصلی تورم امروز پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان به سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری بود / به خاطر تعدادی از مردم کل جامعه را با بحران روبرو کردیم

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ عبدالحمید انصاری، مدیرعامل اسبق بانک ملی و کارشناس حوزه بانکی، درباره روند رشد نقدینگی کشور در سال ۹۷ گفت: بررسی آمارها نشان می دهند که نرخ رشد نقدینگی نسبت به سال ۹۶ تنها یک درصد رشد داشته که به معنای عدم تغییر چندان این شاخص است. درنتیجه می توانم بگویم فعلا التهاب غیر عادی رخ نداده و شرایط عادی است. گرچه این نرخ رشد برای نقدینگی نگران کننده است.

وی در رابطه با ارقامی چون افزایش ۸۵ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی تصریح کرد: در این بخش جابجایی حسابداری صورت گرفته، یعنی بانک ها بدهی دولت را از بانک مرکزی گرفتند اما بانک مرکزی این منابع را به عنوان بدهی دولت دانسته و به همین دلیل در آمارهای اخیر این ارقام دیده می شوند که ناشی از جابجایی هاست.

مدیرعامل سابق بانک ملی در رابطه با روندی که سیاستهای پولی در سال گذشته پشت سر گذاشت، تاکید کرد: از جمله مهم ترین کارهایی که صورت گرفت و تبعات آن افزایش نرخ تورم بود، پرداخت ضرر و زیان سپرده گذاران موسسات غیر مجاز بود. بانک مرکزی با ادعای ساماندهی وارد شد و ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع خویش را به زیان‌کنندگان پرداخت. تاثیر این اقدام افزایش چندین درصدی نرخ تورم بود و این تزریق نامتجانس و بی منطق عملا بدهی ها را از جیب مردم پرداخت.

انصاری ادامه داد: متاسفانه گاهی ناچار به این بی منطقی‌ها هستیم. دولت بنا دارد بانک های نظامی را ساماندهی کند که البته اتفاق خوبی است ولی اگر قرار باشد در این ماجرا هم مانند موسسات غیر مجاز عمل شود طبعا کشور دچار آسیب فراوانی می شود. با این همه بر اساس آمارهای منتشر شده اخیر، فعلا رشد نامتعارف نقدینگی نداشتیم و عملکرد بانک مرکزی و دولت نادرست نبوده است.

این کارشناس بانکی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی متفاوت بودن عملکرد مدیران در شرایط امروز و سالهای ابتدایی انقلاب خاطرنشان کرد: شرایط آغاز جنگ به مراتب از وضعیت امروز کشور بی ثبات تر بود. تولید ناخالص داخلی فعلی را با آن زمان مقایسه کنید، موجودی انبارها را نسبت به امروز ببینید، همه چیز به مراتب بدتر بود.

لیبرالیسم ناکارآمد است

او با رذالت خواندن فساد اقتصادی در مقام یک مدیر یا مسئول گفت: برخی تصور می کنند پست‌هایی که دارند غنیمت جنگی است. با این حال در شرایط تحریم حکمران وظایف مهم تری دارد. این را باید مدنظر داشته باشیم که تحریم دقیقا همان جنگ جدی است و طرف مقابل از هیچ تلاشی در این رابطه فروگذار نخواهد بود.

دولت بنا دارد بانک های نظامی را ساماندهی کند که البته اتفاق خوبی است ولی اگر قرار باشد در این ماجرا هم مانند موسسات غیرمجاز عمل شود طبعا کشور دوباره دچار آسیب فراوانی می شود.

وی افزود: بررسی کنید، ببینید در دوره جنگ دوم جهانی، آلمان، فرانسه و حتی ایالات متحده چه قوانین سختگیرانه ای تنظیم کردند. مثلا برای توزیع یک قالب پنیر چقدر نظارت وجود داشت ولی در شرایط فعلی در ایران عده ای پیدا شدند که خواهان سپردن امور به دست بازار بی بند و بار هستند.

انصاری با رد لیبرالیسم به عنوان یک مکتب پیشتاز اقتصادی خاطرنشان ساخت: سپردن امور به بازار در شرایط فعلی یعنی اجازه داده شود هر کس زور بیشتری دارد حق دیگری را پایمال کند. 

زنگنه مدیری پرتکاپو است

این مدیربانکی در رابطه با حواشی به وجود امده برای برخی از مدیران مانند وزیر نفت گفت: من آقای زنگنه را یک مدیر واقعی که اهل تلاش و کوشش است می دانم. حسن ایشان در تکاپوی دائمی و پرتجرک بودن است.

انصاری با تاکید بر اینکه مواضع وزیر نفت خوب و فعالیت های وی قابل دفاع است، تصریح کرد: آقای زنگنه هواپیمایی نفت را فروختند، علی رغم فشارها تیم داری در لیگ برتر را رها کرد و اداره دانشگاه نفت را از نظر کیفی اصلاح کرد که همگی قابل احترام هستند که در کنار دهها کار خوب ایشان قرار می گیرند. 

او با تاکید بر عملکرد خوب زنگنه افزود: نباید افرادی که رقبای فراوان دارند غیر حساب شده رفتار کنند و گاف دهد. من وزیر نفت را تا حالا ندیدم اما جدیت ایشان را می شناسم.

مدیر عامل سابق بانک ملی تاکید کرد: با این همه در شرایط فعلی حمله به وزیر نفت به سود کشور نیست و بهتر است برای حفظ منافع کلان کشور به این روند خاتمه داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر