کد خبر: 69992
A
معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح ۶۴۳ پروژه تعاونی کشور؛

فرهنگ تعاون گره‌های بزرگ اقتصادی را بازمی‌کند

محمد کبیری، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: افتتاح 643 طرح تعاونی در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری بیش از یک‌هزار و 400میلیارد تومان، آن هم در سالی که مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر بسیاری از کسب‌وکارهاست، نشان از توانمندی و ظرفیت عظیم تعاون است

فرهنگ تعاون گره‌های بزرگ اقتصادی را بازمی‌کند

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح ۶۴۳ پروژه تعاونی کشور که در مجموعه فرهنگی تلاش تهران به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، پس از ارائه گزارش استانداران اصفهان، مازندران، فارس و البرز با صدور فرمان افتتاح این ۶۴۳ پروژه، اظهار کرد: بخش تعاون می‌تواند گره‌های بزرگی از اقتصاد کشور بازکند و باید کمک کنیم که این امر به جایگاه خود برسد. اسحاق جهانگیری با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۱۸هزار نفر با افتتاح این پروژه‌ها تاکید کرد: از همه مدیران و پیمانکاران این طرح و نیز مدیران بخش تعاون و استانداران که گزارش‌های خود را در زمینه چگونگی بهره‌برداری از طرح‌های تعاون ارائه کردند، تشکر می‌کنم. وی با اشاره به اقدام رهبری انقلاب در دهه ۸۰ برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی در کشور، گفت: این اقدام رهبری انقلاب باعث شد تا با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد، دیگر کسی در فعالیت بخش خصوصی و تعاونی مانع‌تراشی نکند. بله درباره هر واگذاری می‌توان سخن گفت. جهانگیری افزود: هر زمان که یک واگذاری صورت می‌گیرد، یک بخشی می‌آیند و با نیت‌های خاص علیه آن واگذاری شبهه‌افکنی می‌کنند که ما برای همین یک شورایی تشکیل دادیم که افرادی خارج از دولت بیایند و درباره این واگذاری‌ها اظهارنظر کنند. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد: تا زمانی که خصوصی‌سازی انجام نشود و شرکت‌ها به افراد اهلش واگذار نشود، این دولت است که باید به این شرکت‌ها بودجه دهد تا سرپا بمانند و این چیزی جز ضرر برای مردم نیست.

 

افتتاح 643 طرح تعاونی؛ نشان ظرفیت عظیم تعاون

محمد کبیری، معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: افتتاح 643 طرح تعاونی در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری بیش از یک‌هزار و 400میلیارد تومان، آن هم در سالی که مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر بسیاری از کسب‌وکارهاست، نشان از توانمندی و ظرفیت عظیم تعاون است. وی گفت: تعاونی برای بهبود زندگی مردم تمام ظرفیت خود را به‌کار می‌گیرد و این امر محقق نمی‌شود مگر با دو رویکرد توسعه شفافیت و نوآوری و معتقدیم توسعه شفافیت باید موثر و پایدار و به صورت سیستمی در همه سطوح ایجاد شود. معاون تعاون وزیر کار افزود: افتتاح سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون برای اولین‌بار در کشور، زیرساخت مناسب این مهم را محقق کرد و انتشار تمامی قراردادهای صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در سامانه شفافیت، مورد دیگری در همین راستاست. وی دومین رویکرد تعاونی‌ها را توسعه نوآوری در تعاونی دانست و گفت: امروز بخش تعاون در کشور باید با عملکردی بهتر از رقبا، جایگاه مهم خود را در اقتصاد کشور احیا کند و تنها راه تحقق این امر، بهره‌مندی از تجربیات گذشته و نیز توانمندی جوانان است. معاون تعاون وزیر کار با بیان اینکه امروز نیازمند حضور گسترده جوانان و استارتاپ‌ها و مجموعه‌های نوآور در حوزه تعاونی هستیم، گفت: بنابراین با همکاری صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و صندوق نوآوری و شکوفایی در افتتاح نخستین صندوق‌ ریسک‌پذیر بخش تعاون، بازوی اجرایی جدیدی برای معاونت تعاون جهت توسعه نوآوری ایجاد شده است. وی گفت: برای تقویت اقتصاد بومی «طرح تامین مالی خرد تضمین‌شده» با تضمین اصل سرمایه مردم گام مهمی برای اجرای پروژه‌های جدید و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام دولت برداشته شد. کبیری افزود: سرمایه‌گذاری مردم در طرح‌های تعاونی، علاوه بر تامین مالی بهتر پروژه‌ها نسبت به وام‌های بانکی با بهره زیاد، امکان کسب سود از منافع اقتصادی پروژه‌ها را نیز فراهم می‌کند. وی با بیان اینکه هرکس با هر میزان سرمایه می‌تواند سهام‌دار این نوع تامین مالی نوین باشد، گفت: رویکرد معاونت تعاون در دوره جدید، حمایت از زنجیره‌های کسب‌وکار به جای حمایت از شرکت‌ها به صورت منفرد است و معتقدیم باید از فرصت ایجاد شده به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه آمریکا استفاده کرد و از طریق قوانین حمایتی صادرات محصولات ایرانی به خصوص تعاونی‌ها را به بازارهای جهانی تسهیل کرد. معاون وزیر کار گفت: در کشورمان از ظرفیت عظیم تعاونی‌ها به حد مطلوبی بهره‌برداری نمی‌کنیم. در شرایطی که دولت مطابق اصل 44 قانون اساسی ملزم به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی خود به بخش غیردولتی است، آیا تعاونی‌های دارای اهلیت مالی و مدیریتی بهترین گزینه نیستند؟ وی بیان کرد: تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای تعاون نیازمند تقویت بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون است. کبیری اظهار امیدواری کرد که با اجرای بند 29 اصل 44، مطالبات بخش تعاون از دولت که به بیش از 18هزار و 200 ملیارد تومان رسیده است، در قالب تقویت نهادهای مذکور منجر به توسعه شود. پیش از آغاز رسمی برنامه معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در نمایشگاه دیجیتالی که در سالن انتظار مجموعه تلاش برپا شده بود حضور یافت و محمد کبیری به تشریح پروژه‌های معاونت تعاون پرداخت. همچنین در این بازدید از سامانه بی‌تو بی‌نیز رونمایی شد.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر