کد خبر: 70350
A

۸۰ درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ۸۰ درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند؛ ۱۵ تا ۱۷ درصد مردم با استفاده از بیمه تکمیلی و ۳ تا ۵ درصد مردم با خرج خودشان به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند.

۸۰ درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند

به گزارش دیده بان ایران؛ ایرانی‌خواه که به مدت ۶ سال ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم را برعهده داشت، عنوان کرد: از بدو تاسیس بیمارستان دولتی در قم تا قبل از روی کار آمدن دکتر ایرانی‌خواه، استان قم حدود ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی داشته است، بعد از اینکه دکتر ایرانی‌خواه ریاست دانشگاه علوم پزشکی قم  را بر عهده گرفتند تا به امروز این آمار به حدود ۱۹۰۰ تخت رسیده است. در استان قم شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی بوده‌ایم اما هنوز وضعیت رضایت بخش نیست و هنوز استان قم حدود ۹ درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه هنوز بیماران برای درمان از قم خارج می‌شوند، افزود: حدود ۱۱درصد بیماران استان قم برای درمان از قم خارج می‌شوند. باید برای این مسئله برنامه‌ریزی شود و با هماهنگی بین علوم پزشکی و بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی این مشکل حل شود.

وی بیان کرد: بیش از ۷۰درصد بیمارستان‌های خصوصی تهران امکانات و کیفیت بیمارستان فرقانی قم را ندارند، هیئت علمی که در قم حضور دارند همگی از پزشکان برجسته‌ای هستند که فارغ‌التحصیل بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و دوره دیده در بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپا و آمریکای شمالی هستند. باید به این افراد اعتماد کرد.

حریرچی اظهار کرد: ۸۰درصد مردم توان مراجعه به بیمارستان خصوصی را ندارند، ۱۵ الی ۱۷ درصد مردم با استفاده از بیمه تکمیلی و ۳ الی ۵درصد مردم با خیال راحت و خرج خودشان به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند. پس جامعه هدف برای ما، اکثر مردم خصوصا فقرا و تهی‌دستان هستند. اولین برنامه باید این باشد که فقرا در بهترین شرایط تحت درمان قرار بگیرند. صدای فقیر، ضعیف است پس اول باید صدای آن‌ها را شنید و در اولویت قرار گیرند.

وی یادآور شد: در شهر قم باید واقع بینانه به همه مسائل توجه کرد. شهر قم، شهر علم و اجتهاد است، اما در کنار آن باید به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، بیکاری، اعتیاد و فقر هم توجه کرد.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی قم با این امکانات، اعضای هیئت علمی و پرسنل در حال حاضر، زمینه و استعداد برای رشد سریع را دارد. دانشگاه علوم پزشکی باید خود را برای یک رشد بالاتر و رسیدن به دانشگاه‌های تراز اول کشور آماده کند. تاکید می‌کنم که دانشگاه علوم پزشکی باید مستقل عمل کند، دانشگاه محل سیاسی بازی و خط بازی نیست، اما اوضاع سیاسی کشور به شدت می‌تواند وضعیت سلامت را تحت تاثیر قرار دهد.

حریرچی تاکید کرد: قم احتیاج به بیمارستان خیریه به معنای دقیق کلمه دارد. در قم و بسیاری از شهرهای دیگر تعداد زیادی از مردم هستند که توان پرداخت ویزیت پزشک متخصص را ندارند، طبق محاسبات۵.۵ درصد مردم ایران با یک ریال هزینه سلامت در یک سال دچار هزینه کمرشکن می‌شوند و برخی حتی این یک ریال را هم نمی‌توانند پرداخت کنند.

وی در آخر افزود: طب سنتی ایرانی بسیار مورد استقبال ما است و باید این طب گسترش پیدا کند؛ اما با مسائلی که موجب وهن علم پزشکی می‌شود، باید مقابله کرد. همچنین تاکید می‌کنم که مسئله گردشگری سلامت در قم باید گستررش پیدا کند، اما این مسئله نباید موجب شود که مردم خودمان از امکانات دور شوند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر