کد خبر: 70453
A

آیا با کاهش قیمت ارز؛ اجناس وارداتی ارزان می شوند؟ / امسال کالاهای وارداتی ۱۸۳ درصد گران شدند

تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران در بهار امسال از این موضوع حکایت دارد که قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی به ترتیب با رشد 183درصدی و 95درصدی همراه بوده است. با کاهش بهای ارز در بازار آزاد، این تصور به وجود آمد که چرا قیمت کالاها کاهش پیدا نمی‌کند؟ اما فعالان اقتصادی، ارتباط مستقیمی بین قیمت کالاها با نرخ ارز در بازار آزاد مشاهده نمی‌کنند. آنها می‌گویند با برنامه‌ریزی دولت، ورود برخی کالاها به کشور متوقف و در سوی دیگر ماجرا، برای واردات مابقی کالاها و مواد اولیه، ارز نیمایی و برای واردات کالاهای اساسی، ارز 4200تومانی اختصاص یافته است. ارز نیمایی نیز به‌عنوان منبع اصلی واردات مواد اولیه، نه‌تنها کاهشی نبوده است بلکه در یک فرآیند بلندمدت از کانال هشت هزار تومان وارد کانال 11هزار تومان شده است. بنابراین، تصورات ایجادشده از اساس باطل است.

آیا با کاهش قیمت ارز؛ اجناس وارداتی ارزان می شوند؟ / امسال  کالاهای وارداتی ۱۸۳ درصد گران شدند

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران در بهار امسال از این موضوع حکایت دارد که قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی به ترتیب با رشد 183درصدی و 95درصدی همراه بوده است. با کاهش بهای ارز در بازار آزاد، این تصور به وجود آمد که چرا قیمت کالاها کاهش پیدا نمی‌کند؟ اما فعالان اقتصادی، ارتباط مستقیمی بین قیمت کالاها با نرخ ارز در بازار آزاد مشاهده نمی‌کنند. آنها می‌گویند با برنامه‌ریزی دولت، ورود برخی کالاها به کشور متوقف و در سوی دیگر ماجرا، برای واردات مابقی کالاها و مواد اولیه، ارز نیمایی و برای واردات کالاهای اساسی، ارز 4200تومانی اختصاص یافته است. ارز نیمایی نیز به‌عنوان منبع اصلی واردات مواد اولیه، نه‌تنها کاهشی نبوده است بلکه در یک فرآیند بلندمدت از کانال هشت هزار تومان وارد کانال 11هزار تومان شده است. بنابراین، تصورات ایجادشده از اساس باطل است.

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در فصل بهار 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل 1/95 درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان 1397 (برابر با 9/102 درصد) 8/7 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های دلاری در فصل بهار 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل 7/12 درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه زمستان سال 1397 (برابر با 9/23 درصد) 2/11 درصد کاهش داشته است. کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و ...» (3/0ـ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه  «کالاها و مصنوعات گوناگون» ( 2/214 درصد) است.

تورم سالانه صادرات

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار 1398 برابر با 4/78 درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ زمستان 1397 (برابر با 1/61 درصد) 3/17 واحد درصد افزایش داشته است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­‌های دلاری، برابر با 3/19 درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ زمستان 1397 (برابر با 6/19 درصد) 3/0 درصد کاهش داشته است. کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و...» (2/8درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه  «کالاها و مصنوعات گوناگون» ( 1/150 درصد) است.

بررسی وضعیت واردات

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های ریالی در فصل بهار 1398 نسبت به فصل قبل 1397، 6/34 درصد است که در مقایسه با تورم فصلی زمستان 1397 (برابر با 9/39 درصد) حدود 3/5 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های دلاری نیز در فصل بهار 1398 نسبت به فصل قبل، 5/10 درصد افزایش داشته است. کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (1/0ـ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و...» (2/44 درصد) است.

افزایش 183 درصدی تورم

تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده­‌های ریالی در فصل بهار 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل 0/183 درصد است. همچنین تغییرات شاخص مبتنی بر داده­‌های دلاری در فصل بهار 1398 نسبت به فصل مشابه سال قبل 8/38 درصد است. کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» (2/1ـ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی، اجزا و قطعات آنها و...» (7/281درصد) است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌­های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل بهار 1398 برابر با 7/149درصد بوده است. تغییرات میانگین مبتنی بر داده­‌های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل بهار 1398 برابر با 1/25 درصد بوده است. کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و...» (1/6 درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و...» (1/257 درصد) است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر