کد خبر: 70607
A

یک بام و دو هوای مجلس در باره وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار / آیا ادعای راغفر مبنی بر کودتای اقتصادی دولت و مجلس در دوره وزارت شریعتمداری در ستاد تنظیم بازار کالا و ارز درست است؟!

اینکه چطور و چرا نمایندگان مجلس، بعد از یک سال از طوفان تورم و تعطیلی واحدهای تولیدی به خاطرشان رسیده در این کشور وزارت صمتی هم وجود دارد نکته عجیبی نیست. این نمایندگان در طی یک سال گذشته ساکت بوده و حتی عملکرد یا حتی بهتر بگوییم بی عملی وزارت صمت درشش ماه نخست سال ۹۷ و نیمه دوم سال ۹۶ در اوج بحران خود ساخته ستاد تنظیم بازار کالا و ارز عملکرد رئیس آن را تایید می کردند.

یک بام و دو هوای مجلس در باره وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار / آیا ادعای راغفر مبنی بر کودتای اقتصادی دولت و مجلس در دوره وزارت شریعتمداری در ستاد تنظیم بازار کالا و ارز درست است؟!

به گزارش سایت خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛  تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حمیده زرآبادی، پارسایی و ...  با انتقاد شدید از وزیر صمت دولت دوازدهم اظهار داشتند که در مجلس گله مندی شدید از عملکرد وزارت صمت وجود دارد! این اظهارات در حالی مطرح شده که افزایش سرسام آور قیمت کالا و ارز در طی دو سال گذشته؛ نه تنها به اقتصاد ملی آسیب زده بلکه کشور را به لبه پرتگاه بحران کشانده است. 

اینکه چطور و چرا نمایندگان مجلس، بعد از یک سال از طوفان تورم و تعطیلی واحدهای تولیدی به خاطرشان رسیده در این کشور وزارت صمتی هم وجود دارد نکته عجیبی نیست. این نمایندگان در طی یک سال گذشته ساکت بوده و حتی عملکرد یا حتی بهتر بگوییم "بی عملی" وزارت صمت درشش ماه نخس سال ۹۷ و نیمه دوم سال ۹۶ در اوج بحران خود ساخته ستاد تنظیم بازار  کالا و ارز و رئیس آن را تایید می کردند.

"سکوت "برنامه ریزی شده تعدادی از همین نمایندگان  ناخودآگاه اظهاران اخیر حسین راغفر استاد دانشگاه الزهراء را در ذهن متبادر می کند که در سخنرانی یادآور شده بود: " اعترافات مدیران دستگیر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد که گرانی دلار با همکاری دولت و مجلس اتفاق افتاده است" 

چطور ادعای نمایندگان مجلس را هیچ وقت نباید باور کنیم!

 

این نمایندگان با این ادعا و دلیل که  قیمت کالا و همچنین خودرو کاهش نیافته به دنبال این روزها به دنبال استیضاح وزیر جدید صمت و منتقد عملکرد وی هستند. آنگونه که پیداست این نمایندگان در دو سال گذشته در زمان "اغتشاش مهندسی" شده از سوی ستاد تنظیم  بازار کالا و ارز  در خواب غفلت بوده و اطلاعی از دست کاری های وزارت صمت و مسئول مستقیم آن یعنی محمد شریعتمداری در بازار ارز و کالا نداشته اند و یا به اصطلاح وادار به سکوت مصلحتی شده اند 

در تایید این ادعا می توان به باز هم به اظهارات حسین راغفر اشاره کرد: 

ارزیابی ما این است که متاسفانه کشور به سمت رکود عمیق‌تر پیش می‌رود. ظرف دو سال گذشته یعنی از دولت دوازدهم تاکنون تقریبا دستمزدها بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به صورت میانگین افزایش یافته اما هزینه تقریبا سه برابر شده است. هرچند شاخص بورس رشد کرده که البته به معنی تجدید ارزیابی دارایی بنگاه‌هاست، ولی باید توجه داشت که دقیقا همه چیز مرتبط با قیمت ارز افزایش یافته است.

 استاد دانشگاه الزهراء در سخنرانی خود به اقدامات ستاد تنظیم کالا و ارز در سال ۹۷ (دوره تصدی محمد شریعتمداری) اشاره کرده و گغته است: 

نرخ مسکن در تهران تقریبا سه برابر افزایش یافته است. قیمت کالاهای مورد نیاز مردم بین سه تا پنج برابر افزایش یافته است. براساس اعترافات برخی مدیران بانک مرکزی که در دستگیری‌های قوه قضاییه مطرح شد، افزایش قیمت ارز تصمیم خود دولت بود. همکاری دولت و مجلس در این رابطه کاملا مشخص است. شاخص‌ها نشان می‌دهد که ما به سمت قفل‌شدگی اقتصاد پیش می‌رویم که به نظرم در شش ماهه دوم سال ۹۸ خود را نشان می‌دهد.

راغفر  همچنین به اتفاقات دوره تحت صدارت محمد شریعتداری بر وزارت صمت و مسئولیت او در ستاد تنظیم بازار کالا و ارز اشاره کرده و گفته است : کاهش و افزایش قیمت ارز نشان دهنده یک کودتای ارزی است

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ادامه داده است: وقتی اتفاقی در زمینه عرضه و تقاضای ارز رخ نداده، کاهش قیمت ارز هیچ دلیلی ندارد چون تحریم‌ها که تشدید شده و دسترسی به منابع ارزی هم محدودتر شده است. چطور است که ما شاهد کاهش قیمت دلار از حوالی ۱۵ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان هستیم؟ این نشان می‌دهد که تصمیم به کاهش یا افزایش قیمت ارز در اختیار دولت است.

کسانی که این افزایش را رقم زدند، رانت‌های بسیاری را به جیب افراد فاسدی در اقتصاد سرازیر کردند. بخشی از دستگیری‌ها و زد و بندها نشان می‌دهد اتفاقا همه چیز برنامه‌ریزی شده بود. این حرکت کاملا سیاسی است که من از آن به کودتای ارزی نام بردم. هنوز هم این اعتقاد را دارم که جریان‌هایی در اقتصاد آن را هدایت کردند. آنها به دنبال نارضایتی در گروه‌هایی از جامعه به خصوص طبقات پایین جامعه هستند. 

با کمال تاسف آنچه شاهد هستیم این است که به دلیل سرکوب ارزش پول ملی، تقاضای خارجی برای کالاهای ایرانی افزایش یافته. این نه به دلیل رشد تولید و نه به دلیل بهبود کیفیت تولید است بلکه همه اینها به خاطر سرکوب قیمت ارز اتفاق افتاده است. به جز کالاهای تولیدی حتی این تقاضا در بخش‌های دیگر هم افزایش یافته مثلا مناطقی در کشورهای عربی به دنبال خرید زمین در شمال ایران هستند و این موضوع باعث شده تقاضای زمین در مناطق شمالی ایران افزایش یابد.

یک بام و دو هوای نمایندگان مجلس 

فارغ از گرایش های سیاسی نمایندگان مجلس، نمی توان صداقت آنها را درباره نظارت بر وزارت صمت و اظهار نظرهای اخیر آن را درباره عملکرد وزیر فعلی باور کرد.

چرا که قطعاً بهرام پارسایی نماینده شیراز عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم از مدیران بازداشت شده منصوب دوره شریعتمداری در سایپا  و ایران خودرو خبر دارند و یا قضیه دو نماینده ای که مدتی بازداشت شده بودند. 

ظاهراً  برخی نمایند گان مجلس بدون توجه به واقعیت های اقتصادی کشور در دوره های پیش از وزارت رضا رحمانی  و بعد از او و نیز میزان و حوزه اختیارات وزیر صمت اظهاراتی را مطرح می کنند که تنها مصرف انتخاباتی داشته و یا سعی در تهید وزیر جدید به عدم جابه جایی مدیران فاسد گذشته دارند. 

برای بررسی اظهارات اخیر نمایندگان باید مانند سید ناصر موسوی لارگانی که امروز صحبت از استیضاح وزیر جدید و تورم میکنند  در زمان وقوع بحران ارزی و کمبود کالا که منجر به سقوط اقتصادی کشور شد سکوت کرده یا وادار به سکوت شده بودند. موضوع فساد در ثبت سفارش ها اعم از خودرو و کاغذ، فساد در تخصیص ارز دولتی، تحرکات سازمان یافته در دوره مدیریت محمد شریعتمداری در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار کالا و ارز نکات مهم و از این دست اتفاقات معلوم نشد مقصر کیست و آن ارزها کجا رفت.  راه حل های کلیدی برای مبارزه واقعی با فساد است. 

حداقل یک نماینده مجلس باید بداند که برای برون رفت از شرایط دشوار و سخت اقتصادی کشور به تحولاتی بنیادین و گسترده نیاز است، اما این تحولات، بواسطه صعب العبور بودن مسیر و دشواری اقدامات لازم، باید با همکاری و مشارکت همه عوامل قانونگذاری، برنامه ریزی، اجرایی، اقتصادی، قضایی و امنیتی صورت گیرد. با این حال می توان امیدوار بود وزیر جدید صمت در شعاعی معین، بتواند تاثیر گذار باشد و با مدیریتی منسجم تر به سامان دهی امور بپردازد و از آلام مردم بکاهد.

در عین حال دستگاه های نظارتی بر مجلس هم عملکرد و چرخش های نمایندگاه در رابطه با عملکرد محمد شریعتمداری را بررسی کنند چطور در بحران ارز، افزایش غیر منطقی قیمت خودرو و کالاهای اساسی ستاد تنظیم بازار و کالا و ارز و رئیس  سابق آن باید حاشیه امنیت داشته باشد. 
 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر