کد خبر: 73610
A
کاظمی‌نسب، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

برخی از مدیران رده‌بالای وزارت نیرو می‌خواهند به استان خودشان آب منتقل کنند/ استیضاح وزیر نیرو در دست اقدام است

اظمی‌نسب، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: سیستم غلطی که امروز در کشور حاکم شده این است که برخی از مدیران رده‌بالای وزارت نیرو مربوط به استان‌های خاصی هستند و بر همین اساس تلاش می‌کنند آب را به آن استان‌ها منتقل کنند. اقدامات نهایی برای تکمیل استیضاح وزیر نیرو در حال انجام است، اما این استیضاح هنوز تقدیم هیات‌رئیسه مجلس نشده است.

برخی از مدیران رده‌بالای وزارت نیرو می‌خواهند به استان خودشان آب منتقل کنند/ استیضاح وزیر نیرو در دست اقدام است

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد کاظمی‌نسب، نماینده اهواز و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از انتقال آب رودخانه کارون،‌ گفت: رودخانه بزرگ کارون تمامی اراضی خوزستان و آب شرب مردم را تامین می‌کند. خوزستانی که تمام دارایی‌اش را تقدیم کشور کرده در سال‌های گذشته از مشکل نبود آب شرب و آب کشاورزی رنج می‌برده و امسال به دلیل بارندگی زیادی که شد کشت کشاورزان زیر آب رفت. البته در بارندگی سال گذشته هم شاهد بی‌برنامگی وزارت نیرو بودیم. وزارت نیرو لایروبی لازم را در کارون انجام نداده است.

 

صنایع آب‌بر باید به کنار دریای خلیج‌فارس، عمان و خزر بروند

 

او ادامه داد: باید ابتدا به فکر تامین آب شرب و آب زراعی خوزستان باشند و سپس به انتقال آب رودخانه کارون فکر کنند. صنایعی که آب‌بر هستند باید به کنار خلیج‌فارس، عمان و خزر بروند. چرا این صنایع را در کویر احداث می‌کنند که آب مورد نیاز را از آبی که مورد استفاده مردم خوزستان و استان‌های پایین‌دست است منتقل کنند؟

 

این نماینده مجلس با انتقاد از بی‌برنامگی در کشور تاکید کرد: برنامه‌ریزی کلی‌ای در کشور وجود ندارد. هر وزیری به‌ صورت سلیقه‌ای و بنا بر عرقی که به استانش دارد کارخانه‌ها و تاسیسات آب‌بر را در کویر تاسیس می‌کند و می‌خواهد آب مردم خوزستان را، که از ابتدای انقلاب و بعد از انقلاب در خدمت مردم بودند، منتقل کند.

 

کاظمی‌نسب گفت: هر روز اعلام می‌کنند یک میدان نفتی بسیار بزرگ در خوزستان کشف شد. اما نتیجه آن برای این استان چیست؟ ما نه از امکانات نفتی برخوردار هستیم و نه از امکانات خدادادی‌ای که به خاطر وجود آب در استان موجود است استفاده می‌کنیم.

 

او ادامه داد: باید در ابتدای هر اقدامی مسائل محیط‌زیستی را در نظر بگیرند تا اگر آب کارون تقلیل پیدا کند، مردم آنجا با مشکل مواجه نشوند. اگر به دنبال انتقال آب هستند باید ببینند استانی که می‌خواهند آب را به آنجا منتقل کنند، مشکل آب شرب دارند یا نه، و سپس دست به این اقدام بزنند. ما می‌دانیم که در اصفهان و استان‌های دیگر 2 تا سه برابر بیش از آب مورد نیاز برای شرب‌شان آب‌ دارند، پس چرا آب مورد نیاز مردم خوزستان را می‌خواهند منتقل کنند؟

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر آب خوزستان قطع شود، همه مردم به شهرهای مرکزی مهاجرت می‌کنند. ما به دنبال رفع مشکلات مردم هستیم و سیاسی برخورد نمی‌کنیم.

 

برخی از مدیران رده‌بالای وزارت نیرو می‌خواهند به استان خودشان آب منتقل کنند

 

کاظمی‌نسب، با اشاره به دلایل اخذ تصمیم انتقال آب، گفت: سیستم غلطی که امروز در کشور حاکم شده این است که برخی از مدیران رده‌بالای وزارت نیرو مربوط به استان‌های خاصی هستند و بر همین اساس تلاش می‌کنند آب را به آن استان‌ها منتقل کنند. ممکن است عده‌ای هم به دنبال منافع حزبی و شخصی خودشان باشند یا اینکه اطلاعات کافی و برنامه‌ریزی صحیحی نداشته باشند.

 

او توضیح داد: ما می‌خواهیم مسئولان ابتدا همه زمینه‌ها را در نظر بگیرند سپس به انتقال آب فکر کنند. در این راستا مسئولان باید ابتدا بررسی کنند استان‌هایی که قرار است به آنها آب انتقال داده شود به آب شرب نیاز دارند یا به آب صنعتی و کشاورزی. 

 

این نماینده استان خوزستان با اشاره به روند استیضاح وزیر نیرو در مجلس، صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: اقدامات نهایی برای تکمیل استیضاح وزیر نیرو در حال انجام است. این استیضاح هنوز تقدیم هیات‌رئیسه مجلس نشده است./ اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر