کد خبر: 73993
A

تحلیل دیده بان ایران از دلایل افزایش قیمت بنزین / چرا سران سه قوه بدترین زمان و بدترین راه حل را برای افزایش قیمت بنزین در نظر گرفتند؟

طرح دولت دقیقا همان طرحی است که ۹ سال پیش دولت قبلی اجرا کرد. با همان اشکالات متعدد دوره احمدی نژاد. یعنی ما نتوانستیم از گذشته درس بگیریم. ضعف وزارت اقتصاد در عدم ارائه طرح مالیاتی جدید (نظام جامع مالیاتی ) بیشتر از آنچه تصور می شد؛ دولت و البته کشور را دچار مشکل کرد

تحلیل دیده بان ایران از دلایل افزایش قیمت بنزین / چرا سران سه قوه بدترین زمان و بدترین راه حل را برای افزایش قیمت بنزین در نظر گرفتند؟

دیده بان ایران- سعید سیف :  در پی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قسمت بنزین اعلام شد. این اقدام با واکنش‌های مختلف کارشناسان و اعتراضات مردمی روبرو شده است.

 اگر دولت می گوید هدف مبارزه با قاچاق بوده، صرفاً با اینکه کارت سوخت را الزامی کنیم محقق خواهد شد. کارت سوخت را اجباری کنیم و یک سقفی را برای مصرف تعیین کنیم که مردم کمتر از آن مصرف می‌کنند. در این حالت امکان قاچاق چند میلیون لیتر بنزین از بین خواهد رفت.

برای مقابله با قاچاق کارت سوخت لازم است نه افزایش قیمت

 ‌اگر هدف کسری بودجه دولت است که دولت اذعان کرده تمامی منابع حاصل از این کار را به خانوارها خواهد داد. اگر در این حرف صادق باشند پس این کار برای کسری بودجه هم انجام نشده است. مگر اینکه برای صادرات بنزین ناشی از کاهش مصرف برنامه‌ریزی کرده باشند که برآوردها نشان می‌دهد که این مقدار مبلغ قابل توجهی نیست و بین 10 تا 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

چه زمانی برای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مناسب بود

طرح سهمیه بندی بنزین چند ملاحظه دارد، ملاحظه اول اینکه این کار چه زمانی باید انجام شود؟ چون دفعه قبل که انجام شد یک آرامش اقتصادی در کشور حکم‌فرما بود و تورم در حد معقول بود و تبعات آن نیز مدیریت شد و  یارانه ۴۵ هزارتومانی به مردم پرداخت شد. یارانه 45 هزارتومانی که آن زمان داده شد با یارانه ۴۵ هزارتومانی که امروز دولت می‌دهد، تقریباً ارزشش یک‌دهم کاهش یافته است. آن زمان دلار ۱۲۰۰تومان بود و الان دلار ۱۲۰۰۰تومان است. تورم بالاست و مردم تحت فشارهای اقتصادی هستند. بنا لذا مهم‌ترین ملاحظه این کار حتی با فرض کاهش یارانه پنهان این است که در زمان درستی انجام می‌گردید که ثبات اقتصادی وجود داشته باشد.

سهیمه بنزین باید به جای خودرو به افراد تخصیص داده شود

نکته بعدی اینکه ما می‌گوییم ثروتمندان چرا باید از بنزین هزارتومانی استفاده کنند در حالی که ما با قیمت بالاتر صادر می‌کنیم حرف درستی است اما آیا این طرح به‌گونه‌ای طراحی شده که کسی که قیمت بنزین به‌صورت مستقیم روی زندگی‌اش تأثیرگذار است، مانند راننده‌های تاکسی و امثالهم در این طرح تحت فشار قرار نگیرند؟ در این طرح گفته شده ماشین‌های دوگانه سوز نصف ماشین‌های بنزین سوز سهمیه دارند. کسی که می‌تواند ماشین‌های دوگانه سوز از تک سوز را تشخیص بدهد، می‌تواند ماشین‌های لوکس را از ماشین‌های دیگر نیز تشخیص بدهد. لذا در این طرح این اقدام نیز باید انجام می‌شد که یارانه ماشین‌های لوکس و بالاتر از قیمت معینی نیز حذف می‌شد و تبعات افزایش قیمت بنزین را برای عموم مردم کنترل می‌کرد.

از تجربه احمدی‌نژاد درس نگرفتیم

طرح سران سه قوه دقیقاً همان طرحی است که ۹ سال پیش دولت قبلی اجرا کرد. با این تفاوت که یارانه‌ای که در قبال آن پرداخت می‌کند تقریباً یک‌دهم در دوره گذشته است. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر