کد خبر: 74071
A
اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور:

حذف کارت سوخت از ابتدا اشتباه بود/ دولت باید اعتماد سازی کند

مردم می‌گویند فردا این بسته حمایتی دولت قطع می‌شود، این‌ها موجب بی‌اعتمادی و استقبال نکردن مردم از اجرای چنین طرح‌هایی می‌شود. اصل موضوع، بالا بردن درجه اعتماد است. نباید به مردم دروغ گفت، وقتی برای مدتی حرف‌هایی بزنید و بعد عمل نکنید «دروغگویی» و «اعتماد نکردن» به میان می‌آید.

حذف کارت سوخت از ابتدا اشتباه بود/ دولت باید اعتماد سازی کند

به گزارش دیده بان ایران؛ «افزایش قیمت بنزین» و «ناآرامی در شهر‌های مختلف»؛ دو کلیدواژه‌ای که برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده حول این دو موضوع به سراغ اکبر ترکان، مشاور سابق رییس‌جمهوری رفتیم تا دیدگاه او را درباره اتفاق‌های اخیر در ایران جویا شویم. به عقیده او «برای بازگشت آرامش کامل به کشور باید اعتمادسازی کرد، یعنی مردم باید ببینند که اقدام جبرانی دولت به‌سرعت درحال انجام است.»

 

* افزایش قیمت بنزین و اعتراض‌های مردمی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ مشکل دقیقا چیست؟

 

نکته مهم اعتماد است. این موضوع دو وجه دارد؛ بازگشت منابع حاصل از اصلاح سیستم به مردم، یک جنبه است، بخش دیگر قضیه ایجاد بی‌اعتمادی است؛ مردم می‌گویند فردا این بسته حمایتی دولت قطع می‌شود، این‌ها موجب بی‌اعتمادی و استقبال نکردن مردم از اجرای چنین طرح‌هایی می‌شود. اصل موضوع، بالا بردن درجه اعتماد است. نباید به مردم دروغ گفت، وقتی برای مدتی حرف‌هایی بزنید و بعد عمل نکنید «دروغگویی» و «اعتماد نکردن» به میان می‌آید.

 

* از نظر شما این طرح چگونه اجرا می‌شد، بهتر بود؟

 

حذف کارت سوخت از ابتدا اشتباه بود. باید مردم با همان روش سهمیه‌بندی زندگی می‌کردند بعد قیمت اول و قیمت دوم تعیین می‌شد.

 

* به نظر شما عرضه کالا به‌جای پول نفت یا ارایه کارت‌هایی برای خرید کالا می‌تواند در چنین وضعیتی به معیشت مردم کمک کند؟

 

بله، در کشور‌های دیگر از جمله ایالات‌متحده، بن غذایی به‌صورت کارت الکترونیک ارایه می‌شود که امکان خرید مواد غذایی از فروشگاه‌ها را برای مردم فراهم کرده و البته راهکار خوبی هم هست چراکه پول نقد ممکن است در سفره مردم نیاید یا خانواده‌هایی که بدسرپرست هستند یا خانواده‌هایی که از اقشار به شدت ضعیف مالی هستند و دریافت پول نقد تاثیر چندانی بر زندگی‌شان نمی‌گذارد./اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر