کد خبر: 7608
A
با حضور رئیس جمهوری انجام شد؛

بهره برداری از بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور و طرح آبرسانی از سد ارداک به مشهد

بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور با سیستم s.b.r (روش تصفیه پیشرفته) روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری در شمال شرق مشهد به بهره برداری رسید.

بهره برداری از بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور و طرح آبرسانی از سد ارداک به مشهد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، بزرگترین تصفیه خانه فاضلاب کشور با سیستم s.b.r (روش تصفیه پیشرفته) روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری در شمال شرق مشهد به بهره برداری رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این مراسم گفت: تصفیه خانه خین عرب با ظرفیت اسمی 211 هزار متر مکعب در شبانه روز طراحی شده که بخش میانی محدوده شهر مشهد را زیر پوشش دارد. 

سید علیرضا طباطبایی افزود: مدول اول تصفیه خانه با ظرفیت 83 هزار متر مکعب تصفیه فاضلاب در شبانه روز امروز وارد مدار بهره برداری می شود و حدود 530 هزار نفر از جمعیت این کلانشهر را پوشش می دهد. 
وی اظهار کرد: با بهره برداری از تصفیه خانه مزبور ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب فعال در مشهد به 263هزار متر مکعب در روز افزایش یافت. 
وی گفت: توسعه آتی این پروژه و احداث مدول بعدی برای افق 1420 در نظر گفته شده است. 
طباطبایی با بیان اینکه حجم کل پساب تصفیه خانه خین عرب مطابق با بالاترین استانداردهای زیست محیطی است افزود: با استفاده از حجم پساب تصفیه شده توسط این تصفیه خانه حدود 2 هزار و 200 هکتار از زمینهای کشاورزی دشت مشهد آبیاری می شود. 
وی کاهش برداشت از سفره های آب زیرزمینی با جایگزین کردن پساب تصفیه شده فاضلاب برای آبیاری زمین های کشاورزی و کسب منافع اقتصادی از طریق فروش کود و پساب را از مزیتهای این تصفیه خانه برشمرد. 
وی هزینه اجرای پروژه و خط انتقال آن را 1240 میلیارد ریال ذکر کرد. 
طباطبایی اظهار کرد: 730 هزار مشترک و حدود 63 درصد جمعیت مشهد زیرپوشش شبکه فاضلاب هستند و تاکنون دو هزار و 700 کیلومتر شبکه فاضلاب در این کلانشهر اجرا شده است. 
وی گفت: یک میلیون و 200 هزار مشترک معادل 99.9 درصد جمعیت مشهد نیز زیرپوشش شبکه آب شرب هستند. 
در حاشیه بهره برداری از این پروژه که با حضو رئیس جمهوری انجام شد، نمایشگاه دستاوردهای دستگاه های اجرایی خراسان رضوی در حاشیه شهر مشهد نیز گشایش یافت. 
در این نمایشگاه دستاوردهای 12 دستگاه اجرایی استان در حوزه های گاز، آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بسیج سازندگی، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آب منطقه ای، استانداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شده است. 

** بهره برداری از طرح آبرسانی از سد ارداک به مشهد 
همچنین با حضور رییس جمهوری طرح آبرسانی از سد ارداک با هزینه 570 میلیارد ریال در مشهد به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در این مراسم گفت: طرح آبرسانی از سد ارداک به مشهد از سال 1385 با هدف انتقال و تصفیه ١٦.٦ میلیون متر مکعب آب در سال به منظور تامین بخشی از آب شرب و صنعت کلانشهر مشهد اجرا شده است. 
محمد حسین جعفری افزود : این طرح به طول 57 کیلومتر از خروجی شیرخانی سد ارداک واقع در 69 کیلومتری شمال شرق مشهد تا تصفیه خانه آب شماره یک مشهد به انجام رسیده است. 
وی اظهار کرد: طرح مزبور شامل لوله گذاری خط انتقال به قطر 800 و 900 میلیمتر است. 
وی گفت: در کنار این طرح واحد مخزن متعادل کننده یک هزار متر مکعبی و یک واحد تصفیه خانه آب به ظرفیت یک متر مکعب در ثانیه نیز احداث شده است. 
جعفری هزینه اجرای این خط اعم از مطالعات، تملک، طراحی، پرداخت خسارت اراضی، خرید تجهیزات، عملیات اجرایی و نظارت را در مجموع 570 میلیار ریال ذکر کرد و افزود: هزینه اجرای تصفیه خانه شامل مخازن و فرآیند تصفیه نیز 550 میلیار ریال بوده است. 
سد ارداک با ظرفیت 23 میلیون مترمکعب یک سد خاکی با هسته رسی و در 70 کیلومتری شمال غرب مشهد قرار دارد که با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریانهای دائم و فصلی رودخانه ارداک در موقعیت تلاقی دو آبراهه اصلی 'آبقد و میانمرغ' به نام دوآبی احداث شده است. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر