کد خبر: 76357
A

پورابراهیمی: FATF زمانی اثربخش است که تحریم نباشیم/ سوئیفت روسی مشکل مبادلات پولی و بانکی را حل می‌کند/ اروپا عملاً‌ دلاری با ما مبادلات ارزی رسمی ندارد، پس FATF چه اثری دارد؟

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: زمانی می‌توانیم درباره پیوستن به FATF تصمیم‌گیری کنیم و آن را بپذیریم که تحریم نباشیم، نه حالا که تحریم‌ها آزادی عمل ما را گرفته است. هرچند عملاً اروپا دلاری با ما مبادلات ارزی رسمی ندارد و البته با روی کار آمدن سوئیفت روسی، دیگر نیازی به FATF نداریم.

پورابراهیمی: FATF زمانی اثربخش است که تحریم نباشیم/ سوئیفت روسی مشکل مبادلات پولی و بانکی را حل می‌کند/ اروپا عملاً‌ دلاری با ما مبادلات ارزی رسمی ندارد، پس FATF چه اثری دارد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره پیوستن جمهوری اسلامی ایران به گروه اقدام ویژه مالی یا FATF گفت: پیوستن به FATF زمانی اثربخش است که ما تحریم نباشیم، در حالی که تحریم‌ها جلوی آزادی عمل ما را گرفته است.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: چه فایده دارد که ما FATF را بپذیریم، ولی تحریم‌ها سر جایش باشد. مگر می‌شود تحریم باشیم و بعد بگوییم ما FATF را پذیرفتیم؟ FATF زمانی خوب است که شرایط کشورمان عادی باشد.

 

 بود و نبود FATF اصلاً برای ما فرقی ندارد

 

پورابراهیمی توضیح داد: در شرایطی که اروپایی‌ها نمی‌توانند حتی یک دلار به ما کمک کنند و هیچ نقل و انتقال رسمی پولی و بانکی‌ای نمی‌توانیم با یکدیگر داشته باشیم، بود و نبود FATF اصلاً برای ما فرقی ندارد.

 

این نماینده مخالف پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، در رد اینکه گفته می‌شود در صورت نپیوستن ایران به FATF کشورهای دوست هم دیگر نمی‌توانند با ما مبادلات پولی و بانکی داشته باشند، گفت: این موضوع صحت ندارد، ما می‌توانیم در این باره با کشورهای دوست توافق دوجانبه‌ای برقرار کنیم و این امر هیچ مشکلی برای مراودات پولی ما ایجاد نمی‌کند.

 

 ایران در زمره کشورهایی است که بیشترین قوانین شفافیت اطلاعات را دارند

 

عضو اصولگرای کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر FATF به معنای شفافیت اطلاعات در کشورهاست، در حال حاضر ما طبق قانون این شفافیت اطلاعات را داریم و نگران شفافیت نیستیم. ضمن اینکه جزو کشورهایی هستیم که بیشترین قوانین شفافیت را در این باره دارند.

 

پورابراهیمی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن موضوع «سوئیفت روسی» دیگر نیازی برای پیوستن به FATF نداریم، اظهار کرد: اخیراً هم برای حل مشکل مراودات پولی و مالی، روس‌‌ها پا پیش گذاشتند و طی یک فرایند جدید تحت عنوان سوئیفت روسی سعی در حل این مساله داشتند.

 

او ادامه داد: در صورت به عضویت درنیامدن شاید در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت به دلیل سلطه نظام مالی آمریکا کمی محدود شویم، ولی در بلندمدت همکاری قابل توجهی خواهیم داشت.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم یادآور شد: جای نگرانی وجود ندارد و از طریق سوئیفت روسی می‌توانیم مبادلات پولی داشته باشیم و دیگر نیازی به پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با FATF نداریم./ اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر