کد خبر: 76468
A
یحیی آل‌اسحاق:

کولبران اجیر عده‌ای شده‌اند و حداقل سود نصیب‌شان‌ می‌شود

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: کولبری زندگی مردم منطقه را اداره می‌کند هر چند که حداقل سود نصیب کولبران می‌شود و در بخش کولبری لوازم خانگی سود اصلی را تهران نشینان می‌برند. از این رو در ساماندهی کولبری به بحث عدالت توجه جدی خواهد شد.

کولبران اجیر عده‌ای شده‌اند و حداقل سود نصیب‌شان‌ می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ یحیی آل‌اسحاق درباره رسمی کردن معابر مرزی در بانه بین دو کشور ایران و عراق برای کولبران اظهار داشت: شرایط مرزنشینان از شهرهای جنوبی تا مناطق بانه و ... در حوزه‌هایی همچون نوع اقتصاد، محدوده‌ها و ضرورت‌هایشان بسیار  متفاوت است بنابراین ساماندهی این شرایط نیاز به سیاست‌های جامعی دارد.   

 

وی با تاکید بر اینکه کولبری را نه می‌توان نفی کرد و نه می‌توان موضوعات مرتبط با آن را رها کرد، گفت: بعد از انقلاب با معاملات مرزی و تجارت به شیوه‌های مختلف ته لنجی یا کولبری مواجه هستیم که باید سامان یابند.     

 

رییس اتاق ایران و عراق افزود:‌ روند کولبری در کشورمان باید سامان یابد. در حال حاضر کولبران توسط عده‌ای اجیر می‌شوند و از این قشر به عنوان قاچاق و شبه قاچاق سوء استفاده می‌کنند.      

 

آل اسحاق با بیان اینکه نمی‌توان و نباید جلوی کولبری را گرفت اما باید به آن سامان داد، گفت: در زمینه ساماندهی معاملات مرزی تجربه‌های زیادی در کشور وجود دارد اما اشکال در اجرا است که نمی‌توان ساماندهی درستی داشت.   

 

وی اظهار داشت: در حال حاضر تجارت مرزی و شیوه ته لنجی قانون و تاریخچه دارد. درباره کولبری هم وزارت کشور، تهمیداتی را در نظر گرفت اما در عمل نتوانستند این تمهیدات را اجرایی کنند.

 

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه رسمی کردن معابر در مسیرهای مرزی برای کولبران باعث امنیت کولبران می‌شود، تاکید کرد:  کولبری جزو اقتصاد و زندگی ساکنان این منطقه است و نمی‌توان زندگی آنها را نفی کرد. ساماندهی کولبری در چارچوب قوانین امکان‌پذیر است و برخوردهای تند افراط و تفریطی باعث سخت‌تر شدن شرایط می‌شود.

 

وی افزود: کولبری زندگی مردم منطقه را اداره می‌کند هر چند که حداقل سود نصیب کولبران می‌شود و در بخش کولبری لوازم خانگی سود اصلی را تهران نشینان می‌برند. از این رو در ساماندهی کولبری به بحث عدالت توجه جدی خواهد شد.

 

رییس اتاق ایران و عراق با بیان اینکه کولبری باید ضابطه‌مند باشد، گفت: باید ابتدا و انتهای واردات از طریق کولبری و نوع کالا مشخص شود./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر